مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

حال و روز  سیستان و بلوچستان در موج پنجم کرونا همچنان نابه‌سامان است و نتیجه گسیل شدن امکانات و کادر درمان به این استان هنوز مشخص نیست.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، چند هفته‌ای است که سیستان و بلوچستان درگیر با موج پنجم کروناست. این مساله باعث شده تا شاهد مبتلا، بستری و قربانی شدن شماری زیادی از مردم این استان باشیم و به همین دلیل سیستان و بلوچستان به عنوان بحرانی‌ترین استان کشور شناخته شود.

بنا به گفته مراجع‌ ذی صلاح و مسئولان بخش درمان استان، هم‌مرزی با کشورهای افغانستان و به‌ویژه پاکستان موجب شده تا واریانت دلتا در این استان به شدت شیوع پیدا کرده و شمار زیادی از مردم منطقه را به این ویروس مبتلا کند. ویروسی که سرعت سرایت آن بسیار بالاست و سریع‌تر از ویروس‌های قبلی علائم بیماری را آشکار می‌سازد.

بحرانی‌شدن وضعیت استان در موج پنجم باعث شد تا این استان تعطیل و پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل اجرا شود تا از شیوع و میزان سرایت آن جلوگیری به‌عمل آید. با این وجود این وضعیت بحرانی از یک سو و محرومیت استان از زیرساخت‌ها مناسب باعث شد تا ارگان‌ها، نهادها و سایردستگاه‌های ذی‌ربط وارد عمل شوند و به نجات استان بشتابند.

هنوز هیچ چیز معلوم نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: اکمک‌ها و امدادها متوج استان است و این مساله بخش مهمی از نیازها را برطرف ساخته> اما اینکه بخواهیم در مورد تاثیر این کمک‌ها اعلام نتیجه کنیم بسیار زود است.

دکتر محمد هاشمی شهر بیان کرد: بی شک این اقدامات ثمربخش خواهد بود، اما اعلام وضعیت هنوز زود است باید در روزهای آینده  آمارها اعم از شناسایی بیماران جدید، تعداد بستری شدگان و تعداد قربانیان را بررسی و در نهایت اعلام نتیجه کنیم.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با فوت ۲۱مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۷۲۹ نفر رسیده است.   

دکترهاشمی شهری با بیان اینکه ۷۴۷ بیمار حاد تنفسی و  ۳۷۱ مبتلا به کرونا بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند اظهار کرد: ۱۵۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود، ضرورت دارد شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتاست.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است.

تامین برخی امکانات  

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه امکانات و تجهیزات برای مقابله با کرونا در این استان فراهم شده است گفت: بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی زاهدان با فعالیت کادر درمان ارتش آماده پذیرش مبتلایان به این ویروس است.

علیرضا شهرکی اظهار کرد: همچنین بیمارستان ۲۷ تختخوابی بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) امروز در محل بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) زاهدان فعال می‌شود که قرار است بیماران سرپایی و اکسیژن درمانی را پذیرش کند.

وی با بیان اینکه موکبی برای ارائه خدمت به همراهان بیماران در فضای بیرونی بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) فراهم می‌شود. افزود: معاون وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونا با هدف بررسی آخرین وضعیت کرونا و بازدید از مراکز درمانی سیستان و بلوچستان به زاهدان سفر کرده است.

شهرکی بیان کرد: وضعیت سیستان و بلوچستان همچنان قرمز و بحرانی است و تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد. همچنین در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، ۳ و ۴ و در شهرها نارنجی مشاغل گروه ۳ و ۴ تعطیل است.

تهیه کیت برای تست‌های آزمایشگاهی  

نماینده ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان سیستان و بلوچستان هم گفت: در حوزه پیشگیری، تعداد قابل توجهی کیت برای تست‌های آزمایشگاهی وارد سیستان وبلوچستان شده و این استان در اولویت وزارت بهداشت، مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و سازمان های خیریه و مردم نهاد است.

حمید سوری اظهار کرد: حدود دو هفته است که در استان سیستان و بلوچستان حضور داریم و در این مدت در درجه اول تلاش کردیم که محدودیت‌ها، مشکلات و کمبودها را در شرایط بحرانی اخیر شناسایی و راهکار مناسب برای آنها اتخاذ کنیم.

سوری افزود: واریانت دلتا و سایر واریانت های کرونا در سیستان و بلوچستان در گردش است. خوشبختانه اقداماتی که انجام شده تا حد زیادی، دغدغه های کادر بهداشت و درمان را در این استان کاهش داده است. در حال حاضر نیازهای دارویی رفع شده و کمبودی در بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات و لوازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین تعداد واکسن زیادی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و همه دغدغه‌ها رفع و فضایی ایجاد شده که به نوبت و با برنامه‌ریزی، بتوانیم گروه‌های جامانده از واکسن به دلایل شخصی یا وقفه در ارسال واکسن را واکسینه کنیم.  

سوری گفت: مشکل اکسیژن و تامین داروهای مورد نیاز در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان وجود ندارد و این اقدامات برای کاهش التهاب موجود در این استان صورت گرفته است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای مدیریت کرونا در سیستان و بلوچستان در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برنامه ریزی شده است.   

وی ادامه داد: همچنین فاز اول بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی ابن ابی طالب(ع) راه اندازی شد و نیروهای بهداری ارتش در آن حضور دارند و این بیمارستان نیاز مرکز این استان را برطرف می‌کند. همچنین با هماهنگی بهداری ارتش، نیروهای مورد نیاز این بیمارستان تامین شده است البته هنوز به وضعیت مطلوب و عادی نرسیده ایم.

 روزانه ۶ هزار تست کرونا در استان انجام می‌شود

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامیهم  گفت: روزانه ۶ هزار تست کرونا در سیستان و بلوچستان از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان انجام می‌شود که این روند به بیماریابی و کنترل آن کمک بسیار زیادی می‌کند.

 بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی  

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور هم گفت: تمامی شاخص‌های چهارگانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و نحوه استفاده از تهویه در اماکن عمومی، سیستان و بلوچستان در این چند ماه اخیر همیشه رتبه آخر بوده و فاصله چشمگیری با میانگین کشوری دارد.

بابک دین‌پرست گفت: بازدیدی از مرزهای سیستان و بلوچستان خواهیم داشت تا اگر مشکلی در راستای اجرای مصوبات ستاد کرونا وجود دارد آن را پیگیری و رفع کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور بیان کرد: در این سفر چند موضوع خیلی مهم هدف‌گذاری شده که مهم‌ترین آنها نحوه اقدامات گسترده نیروهای مسلح در مرز برای جلوگیری از تردد اتباع غیرمجاز بوده برای اینکه از این مسیر ویروس کرونا وارد کشور نشود.

وی ادامه داد: ابلاغیه‌های زیادی از سوی رئیس جمهوری، وزیر کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ناجا داشتیم که بیش‌از ۲۰ بخشنامه و دستورالعمل برای جلوگیری از این ترددها صادر شده که این موضوع در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 613296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha