مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

معدنچیان فضایی می‌خواهند سطح ماه را برای برداشت آب منفجر کنند و این اتفاق می‌تواند در سال ۲۰۲۳ رخ دهد.

61972702.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، ما در حال حاضر از موشک‌ها تنها برای رسیدن به ماه استفاده می‌کنیم، اما به زودی ممکن است از آنها برای استخراج آب در این قمر نیز استفاده کنیم.

بر اساس یک متن به اشتراک گذاشته شده در وب‌سایت "Masten"، سه شرکت از جمله "لونار اوت‌پست"(Lunar Outpost)، "هانی‌بی روبوتیکس"(Honeybee Robotics) و "مستن اسپیس سیستمز"(Masten Space Systems) در حال توسعه یک سیستم جدید با هدف استخراج یخ‌آب از ماه با استفاده از موشک هستند و این کار می‌تواند در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

تصور می‌شود مناطق قطبی ماه حاوی فراوان‌ترین ذخایر یخ‌آب، به ویژه در اعماق دهانه‌های بزرگتر باشند. طبق گفته مقامات ناسا، اگر فضانوردان آینده بتوانند این مواد گرانبها را برداشت کنند، ممکن است در ساختن یک پایگاه استقرار دائمی انسان روی ماه موفق شویم.

بیش از این که از این آب برای زنده ماندن فضانوردان استفاده شود، استخراج یخ‌آب از سطح ماه، ما را قادر می‌سازد تا آن را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کنیم و مواد اصلی برای سوخت موشک را بدست آوریم. به عبارت دیگر، یخ‌آب روی ماه می‌تواند به فضاپیماهای موجود در مسیر ورود به فضای عمیق مانند یک گودال کیهانی کمک کند.

ناسا برای پیشبرد فناوری معدن کاوی و استخراج در ماه، پویشی به نام "Break the Ice Lunar Challenge" را تاسیس کرد که هدف آن اعطای ۵۰۰ هزار دلار به اغوا کننده‌ترین پیشنهادات در مرحله اول است که به زودی مهلت آن به پایان می‌رسد و برندگان آن در تاریخ ۱۳ اوت اعلام می‌شوند.

کشف مکانی ایمن برای زندگی در کهکشان راه شیری

یکی از اولین امیدهای کسب جایزه این پویش، سیستم ابداعی این سه شرکت است که از یک موتور موشکی تعبیه شده روی یک ماه‌نورد ۸۱۸ کیلوگرمی استفاده می‌کند. هنگامی که این کاوشگر به منطقه ای غنی از یخ‌آب می‌رسد، موتور فعال می‌شود و شن و ماسه و خاک ماه را کنار می‌زند و می‌تواند یخ‌آب را از درون صخره‌های ماه بیرون بکشد.

طراحان این سیستم می‌گویند: پیش‌بینی می‌شود این سیستم حداکثر ۱۲ دهانه را در هر روز استخراج کند و ۱۰۰ کیلوگرم یخ‌آب از هر دهانه بدست آورد.

این یخ‌آب‌ها می‌توانند موتورهای موشکی را تامین سوخت کنند و این سیستم را برای بیش از پنج سال قادر به فعالیت کنند.

اگر این طراحی از همه رقبا پیشی بگیرد، این سیستم استخراج موشکی احتمالاً از طریق فرودگر قمری "مستن" به ماه می‌رسد.

اولین ماموریت "مستن" به سطح ماه از فرودگر "XL-۱" استفاده خواهد کرد که قرار است در سال ۲۰۲۳ با موشک "فالکون ۹" شرکت "اسپیس‌ایکس" پرتاب شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، این پرتاب علاوه بر آزمایشات ناسا، چندین محموله تجاری را نیز به ناحیه قطب جنوب ماه خواهد برد.

شرکت "Lunar Outpost" کاوشگر را برای این سیستم طراحی می‌کند و می‌سازد و شرکت "Honeybee Robotics" نیز از فناوری "PlanetVac" خود برای استخراج و انتقال یخ‌آب ماه استفاده می‌کند.

به طور خلاصه، اکنون زمان بسیار جالبی برای کاوش‌های فضایی است. علاوه بر ناسا و پروژه‌های تجاری مرتبط آن، چین و روسیه نیز قصد دارند به طور مشترک یک پایگاه دائمی در ماه بسازند و برنامه‌های بلند مدتی هم برای انجام همین کار در مریخ دارند.

کد خبر 613018
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha