شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

با صرف هزینه‌ای بیش از 3/2 میلیون پوند، محققان انگلیسی قادر به تولید یک ماشین آزمایشگاهی قابل جا به جایی شده‌اند که با گرفتن نمونه بزاق افراد مشکوک، ویروس آنفلوانزای پرندگان را ظرف 2 ساعت تشخیص می‌دهد.

در حالی‌که تا به امروز با احتساب زمان لازم برای رفت و برگشت نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های ویژه، تشخیص این بیماری یک هفته طول می‌کشید،اما صرف چنین هزینه‌ای از طرف دولت انگلستان بی‌دلیل نیست.

کابینه این کشور هفته گذشته هشدار داده که بزرگترین تهدید پنج سال آینده نه تروریسم و نه حتی تغییرات وخیم آب و هوایی، بلکه اپیدمی شدن آنفلوانزاست.

سازمان ملل تخمین می‌زند درصورت آماده نبودن سیستم‌های بهداشتی کشورهای جهان، موج بعدی همه گیری آنفلوانزا حداقل 150 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ بفرستد. فعلا همه نگاه‌ها متوجه ویروس H5N1 است که تا کنون باعث تلف شدن میلیون‌ها پرنده شده اما شیوع آن در جمعیت‌های انسانی محدود بوده است.

درصورتی‌که این ویروس به نحوی تغییر کند که توانایی انتقال آسان از پرندگان به انسان و از انسان به انسان را به دست آورد، بزرگترین همه‌گیری عفونی تاریخ به وقوع خواهد پیوست. به همین دلیل سیستم‌های بهداشتی انگلستان  خود را از هم اکنون آماده می‌کنند تا از چنین فاجعه‌ای با کمترین میزان تلفات انسانی و اقتصادی خارج شوند.

کد خبر 61290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز