قطعی این روزهای برق باعث شده فروش برخی تجهیزات فنی چندین برابر شود.

نیروگاه خورشیدی

همشهری- عمادالدین قاسمی‌پناه: از اوایل سال ۱۴۰۰ قطعی‌های مکرر و بدون برنامه برق و البته ظهور فناوری‌های جدید، باعث شده که مردم دوباره خاطرات سال‌های دور را تجربه کنند و به‌دنبال راه‌های جایگزین در زمان قطعی برق باشند. این در حالی است که امروز، قطعی برق تبعات بسیاری به همراه دارد. ۳۰ سال پیش اگر برق قطع می‌شد، تلفن ثابت فعال بود، اما الان، موبایل، اینترنت و تلفن‌های سانترال شرکت‌ها و کسب‌وکارها هم قطع می‌شود. اگر از مودم خانگی استفاده می‌کنید، باید قید آن را بزنید.

اینترنت سیار هم به‌دلیل محدودیت توان یوپی‌اس‌های آنتن‌های اپراتورها با اختلال مواجه می‌شود. حتی کسب‌وکارها با تلفن ثابت نمی‌توانند پاسخگوی مشتریان باشند. تلفن ثابت خانه‌ها هم که اکثرا بی‌سیم و در ارتباط با یک بیس متصل به برق است، از کار می‌افتد.

مجموعه این مشکلات و بسیاری دیگر از مسائلی که با قطع شدن برق ایجاد می‌شود، برخی از مردم و کسب‌وکارها را به فکر استفاده از راهکارهای جایگزین انداخته تا از آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از این مسئله در امان بمانند. این موضوع باعث شده که تقاضا برای دستگاه‌های تولید برق افزایش پیدا کند، به‌طوری که خبرها حکایت از افزایش ۲۲۵ درصدی رشد فروش «منبع تغذیه اضطراری» یکی از فروشگاه‌های آنلاین دارد.
 

انواع ژنراتور

یکی از ابزارهای تولید برق که از قدیم در کارخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های خصوصی، مزارع و مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، ژنراتورهایی بود که با گازوییل یا بنزین کار می‌کردند و تا زمانی که سوخت آنها تمام نمی‌شد، می‌توانستند بخشی از برق مورد نیاز را برآورده کنند. پس از آن ژنراتورهایی تولید شد که با گاز هم می‌توانستند تولید برق کنند.

ژنراتور گازسوز و موتور برق گازی با ارائه توان استاندارد به‌عنوان یک لایه پشتیبان برای مواقع اضطراری و بحرانی درنظر گرفته می‌شود که دقیقا با همان توان و کیفیت شبکه شهری برق را ارائه می‌دهد.

همچنین برخی از ژنراتورهای سیار و قابل شارژ اکنون می‌توانند برخی از نیازهای مردم را تامین کنند. بعضی از این ژنراتورها حتی می‌توانند علاوه بر تامین روشنایی، برق یخچال و تلویزیون را هم تامین کنند.
 

یوپی‌اس

یکی از اپلیکیشن‌های فروش آنلاین‌ کالا گزارش داده که در همین چند روز اخیر فروش یوپی‌اس از طریق این پلتفرم ۲۲۵ درصد افزایش داشته است.

اکنون کمتر کسب‌وکاری را می‌توانید بیابید که برای انجام امور خود از کامپیوتر استفاده نکند. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارها از یوپی‌اس برای تامین برق مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. با این حال، یوپی‌اس‌ها از آنجا که با باتری تغذیه می‌شوند و نیاز به تعویض باتری دارند، هزینه زیادی را به استفاده‌کنندگان تحمیل می‌کنند و مدت تولید برق آنها هم در مقایسه با یک موتور برق گازسوز یا گازوییلی بسیار کمتر است. اما در عوض برق مطمئن‌تری را برای تجهیزات اداری تامین می‌کنند و قابل اطمینان‌تر هستند.
 

تولید برق برای مودم

از آنجا که در هنگام قطعی برق، مودم‌های خانگی از کار می‌افتند و کاربران نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند، روش‌هایی برای اتصال مودم به برق از سوی بعضی از کاربران پیشنهاد شده است.

یکی از این روش‌ها استفاده از یک کابل تبدیل USB به برق DC۱۲ است. یکی از کاربران نوشته که قیمت این کابل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است و می‌توان یک سر آن را به پاوربانک و سر دیگر را به مودم وصل کرد.
 

داشتن نیروگاه در خانه

یکی از انرژی‌های تجدیدپذیر نور خورشید است که تکنولوژی پنل‌های خورشیدی از این ظرفیت استفاده می‌کنند. درحالی‌که اکنون پکیج‌های خورشیدی متنوعی به لحاظ میزان تولید و بازه قیمتی در بازار موجود است، اما از آنجا که قیمت این پکیج‌ها گران است، مردم از آن استفاده نمی‌کنند.

به‌عنوان مثال پکیجی که بتواند ۷/۷ کیلووات ساعت تولید برق کند و ذخیره باتری آن یک روز باشد، به مبلغ حدود ۸۷ میلیون تومان در معرض فروش قرار گرفته است.

جعفر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر حوزه ریاست، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) می‌گوید: «مردم می‌توانند در پشت‌بام منازل خود نیروگاه خورشیدی به میزان ۲ برابر ظرفیت انشعاب برق خود نصب کنند.

در این زمینه مدلی تعریف شد که برق مازاد مردم به قیمت ۱۲۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت از سوی وزارت نیرو خریداری شود. این در حالی است که وزارت نیرو هر کیلووات ساعت را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان می‌فروشد. اما متأسفانه سازمان‌هایی که باید از این طرح حمایت می‌کردند، عزم جدی برای راه‌اندازی این تکنولوژی نداشتند.»

به‌گفته او «اگر ۵ سال پیش کسی نیروگاه خورشیدی با هزینه هر کیلووات ۵ میلیون تومان راه‌اندازی می‌کرد، طی ۲/۵ سال بازگشت سرمایه داشت و وزارت نیرو هم تا ۲۰ سال برق تولید شده را خریداری می‌کرد».

این در حالی است که این میزان اکنون به حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که برای مردم و بسیاری از کسب‌وکارها مقرون به صرفه نیست. اما اگر روزی وزارت نیرو قیمت واقعی برق را اعمال کند، شاید مردم ترجیح دهند که از انرژی خورشیدی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر حوزه ریاست ساتبا با یادآوری وجود قانون برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساخت مسکن و ساختمان‌های دیگر، توصیه می‌کند که «یکی از شرایط اعطای پروانه ساخت و پایان کار به سازندگان، راه‌اندازی و تعبیه نیروگاه خورشیدی در ساختمان‌ها باشد». سیگارودی همچنین به مساحت کافی یک پشت‌بام برای تاسیس یک نیروگاه خورشیدی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به پنل‌های خورشیدی که اکنون در دنیا وجود دارد برای یک کیلووات حدود ۱۰ مترمربع فضا و اتاقکی برای نگهداری باتری نیاز داریم.»

کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر میزان کل تولید برق تجدیدپذیر در کشور را نزدیک به ۹۰۰ مگاوات اعلام می‌کند که شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و آبی کوچک مستقر در بعضی رودخانه‌هاست.

سیگارودی حدود ۴۸ درصد از کل این میزان را مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی می‌داند و تعداد سامانه‌های نصب شده بر پشت بام‌ها را حدود ۵۴۰۰ سامانه اعلام می‌کند.

کد خبر 612721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز