کارگردان مستند «رویاهای خالکوبی‌شده» با اشاره به ارتباط ورزش، اجتماع و سیاست تاکید کرد مستند ورزشی می‌تواند ابعاد انسانی و اجتماعی پررنگ داشته باشد.

مهدی گنجی

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی گنجی گفت: فیلم خوب، فیلمی است که وجوه انسانی و اجتماعی داشته باشد. نمی‌توان مستند ورزشی ساخت و درباره ارتباط ورزش با انسان، فرهنگ، سیاست و اجتماع حرف نزد. من به این تفکیک قائل نیستم که مستند ورزشی صرفا درباره یک رشته ورزشی یا یک ورزشکار باشد، فیلم‌های ورزشی خوبی تولید شده اند که وجوه اجتماعی و انسانی پررنگی دارند.

کارگردان «رویاهای خالکوبی شده» ادامه داد: به تازگی مستند «دو اسکوبار» را دیدم که درباره فوتبالیست شناخته شده کلمبیایی است. او پس از گل به خودی در جام جهانی، کشته شد. این مستند، به اسکوبار قاچاقچی معروف هم می‌پردازد واین دو ماجرا را روایت می‌کند. «دو اسکوبار» مستند ورزشی است که لایه اجتماعی قوی دارد.

این مستندساز افزود: مستند ورزشی، صرفا به گزارش یک رویداد ورزشی یا روایتی از زندگی یک ورزشکار محدود نمی‌شود و من به این تعریف، اعتقادی ندارم. یک مستند خوب، لایه‌های مختلف دارد و پیوند آن با اجتماع، ناگسستنی است.

کارگردان «من می‌خوام شاه بشم» ادامه داد: ساخت مستند ورزشی خوب، مثل ساخت هر مستند خوب دیگری نیاز به تحقیق و پژوهش طولانی مدت دارد، برایان فوگل برای ساخت مستند «ایکاروس» درباره دوپینگ سازمان یافته در  ورزش روسیه سالها تلاش کرده تا توانسته فیلمی خیره کننده بسازد. فیلمی که هم اسکار گرفت و هم جایزه جشنواره ساندنس را از آن خود کرد.

گنجی گفت: به دلیل گسست رابطه تلویزیون و مستندسازان و جامعه مستند، تلویزیون مدتهاست بستری برای تولید فیلم مستند ورزشی نیست. در حالی که می‌تواند یکی از مهمترین عرصه‌های تولید و نمایش این جنس از مستند باشد. انگار نیاز تلویزیون قهرمان پروری است که البته با واقعیات جامعه گاهی تفاوت دارد.

مهدی گنجی که با مستند «رویاهای خالکوبی شده» در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت گفت: متاسفانه هنوز این فیلم را با تماشاگر، روی پرده ندیده‌ام. قبلا فیلم‌هایم را همراه تماشاگر می‌دیدم و عادت داشتم که واکنش و احساس او را ببینم. نمایش آنلاین فیلم در «سینماحقیقت» تجربه خوبی بود و واکنش‌های مثبتی به همراه داشت، اما جای نمایش فیلم روی پرده و در سالن سینما را نمی‌گیرد.

این کارگردان ادامه داد: در نمایش آنلاین، گستره مخاطبان وسیع می‌شود، اما برای فیلمی مثل «رویاهای خالکوبی شده» که برای پرده سینما ساخته شده است، بخشی از کیفیت صدا و تصویر در نمایش آنلاین از دست می‌رود.

کد خبر 612525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha