کره جنوبی در حال مذاکره با شرکت‌های سازنده واکسن‌های کرونای از نوع mRNA از جمله فایزر و مدرنا برای تولید این واکسن‌ها در این کشور با ظرفیت فوری یک میلیارد دوز است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اگر این طرح مورد موافقت قرار گیرد عرضه جهانی واکسن‌های کرونا به خصوص در آسیا که از لحاظ پوشش واکسیناسیون از آمریکای شمالی و اروپا عقب است، تسهیل خواهند شد و کره جنوبی را یک گام به هدفش برای تبدیل شدن به یک مرکز عمده تولید واکسن در جهان نزدیک‌تر خواهد کرد.

کره جنوبی قبلا قراردادهایی برای تولید محلی سه واکسن کرونای آسترازنکا، نواواکس و اسپوتنیک روسیه امضا کرده است. این کشور همچنین یک قرارداد برای بطری کردن و بسته‌بندی واکسن‌ها با شرکت آمریکایی مدرنا دارد.

لی کانگ-هو، مدیر کل کمیته مرکز جهانی واکسن در وزارت بهداشت کره جنوبی در مصاحبه‌ای گفت: «ما گفتگوهایی مکرری با شرکت‌های داروسازی بزرگ برای تولید واکسن‌های کرونای از نوع mRNA در داخل کشور انجام داده‌ایم.»

لی افزود: «ما در جهان فقط چند تولیدکننده واکسن از نوع  mRNA داریم- فایزر، مدرنا، کیورواک و بیونتک. بنابراین تولید این نوع واکسن‌ها برای برآورده کردن نیازهای جهانی با محدودیت روبرو است. کره جنوبی تمایل دارد با عرضه تاسیسات لازم و نیروی انسانی مهار به ساخت این نوع واکسن‌ها یاری برساند.»

هنوز دقیقا معلوم نیست که مذاکرات کره جنوبی با این شرکت‌ها تا چه حد پیشرفت کرده و آیا بر سر قراردادی در این باره توافق شده است یا نه.

لی نام شرکت‌های محلی واکسن‌سازی کره جنوبی را که ظرفیت تولید واکسن از نوع mRNA را دارند، نبرد، اما یک منبع دولتی می‌گوید شرکت‌های داروسازی Hanmi و Quartis از جمله آنها هستند.

سازمان جهانی بهداشت ماه پیش اعلام کرد که در طول ۹ تا ۱۲ ماه آینده یک کانون انتقال فناوری برای تولید واکسن‌های از نوع mRNA در آفریقای جنوبی ایجاد خواهد کرد تا شرکت‌های کشورهای با درآمد متوسط و فقیر بتواند شیوه تولید این نوع پیشرفته واکسن‌ها و مجوز دادن به آنها را فرابگیرند.

بیشتر بخوانید:

لی گفت شرکت‌های سازنده واکسن‌های از نوع mRNA ممکن است از انتقال فناوری خود اکراه داشته باشند، اما آنها می‌توانند از ظرفیت تولیدکنندگان مواد خام در کره جنوبی استفاده کنند تا  مشکل کمبود جهانی اجزای لازم برای ساختن این واکسن شامل لیپیدها، نوکلئوتیدها و پلیمرهای لازم برای پوشاندن نانوذرات واکسن حل شود.

لی گفت: «این تولیدکنندگان ظرفیت تولید چنین مواد خامی را برای واکسن‌سازان دارند...و دولت کره جنوبی متعهد می‌شوده همه حمایت‌های از جمله کمک‌های مالی و اجرایی در این باره انجام دهد.»

لی گفت کره جنوبی همچنین ظرفیت پرکردن و بسته‌بندی ۵۰۰ میلیون دوز واکسن دیگر را به جز قراردادی که شرکت واکسن‌سازی آمریکایی مدرنا با شرکت کره‌ای «سامسونگ بایولوجیکز» در ماه مه (اردیبهشت) منعقد کرد، دارد.

کد خبر 612440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha