یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
۰ نفر

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح نظام رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

رئیس کمیسیون آموزش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا منادی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری در تشریح اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در طول یک سال اخیر اظهار کرد: یکی از هویت‌های مهم آذربایجان این است که این خطه در عرصه‌ی سیاست همواره پیشتاز بوده اما اکنون از این عرصه عقب افتاده ایم و متاسفانه برخی از مسئولین که هویت های تبریز و آذربایجان از جمله زبان مادری، ارک علیشاه، پروین اعتصامی، استاد شهریار، علامه های این دیار و ... را فراموش کرده اند، در شان آذربایجان نیستند.

وی با اشاره به ایجاد موزه‌ی پارلمان در تبریز ادامه داد: متاسفانه مردم نمی‌دانند که برای اولین بار در ایران مجلس در تبریز تشکیل شد و درواقع تبریز مهد دموکراسی در ایران است و ما با هدف احیای خانه تاریخی ابراهیم کلانتر در تبریز موزه پارلمان را راه اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۰ بیشترین توجه به موضوع دانش و فناوری انجام شده است، افزود: برای وزارت علوم، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری بیش از سال‌های گذشته اعتبار در نظر گرفته شده است و در حوزه‌ی فناوری نیز برای دانشگاه‌های فنی‌ و سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی عمومی، مهارت آموزی زندانیان و سربازان و البته برای ۱۳ دانشگاه معتبر کشور که دانشگاه نیز جزواین دانشگاه ها است، مبلغی حدود ۵۲۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

منادی در بخش دیگری ازسخنان خود به موضوع  همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، میزان این لایحه را به اندازه ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای وزارت علوم افزایش دادیم که این امر مانع خروج برخی از اساتید از کشور نیز شد بطوریکه حقوق ۸۵ هزار استاد دانشگاه، ۶ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش  داشته است.

وی همچنین در خصوص لایحه‌ی رتبه بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد:  بیش از ۱۰۰ سال از آغاز سبک نوین آموزش در ایران می‌گذرد اما در طول این سال‌ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه‌ها مشخص شده است و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی مشخص نیست و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه که در ابتدا ۱۱ بند داشت،  مورد قبول مجلس قرار نگرفت و ما به منظور اعتلای کرامت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود معلمان در گروه های ۱ تا ۵ تقسیم بندی شوند که ما پیشنهاد دادیم  بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده شود و بر این اساس مقرر شد تمامی معلمانی که استخدام هستند، در قالب آموزشیارمعلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم رتبه‌بندی شده و آیین نامه رتبه بندی و ارتقا نیز توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، بعنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۷۰۰ هزار معلم داریم که ۵۰۳ هزار نفر در حال تدریس هستند و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ جایگاه و رتبه‌ی همه‌ آنها مشخص شوند.

منادی یادآور شود: مدت زمان ارتقاء  رتبه معلمان (به شرط کسب امتیاز لازم) حداقل پنج سال و در مناطق مرزی، محروم و عشایر چهار سال است و  نخبگان نیز در این رتبه‌بندی درصورت انجام کاری شاخص و ملی می‌توانند در مدت سه سال  رتبه‌ی خود را ورتقاء دهند.

وی با بیان اینکه در این طرح کمیسیون آموزش نباید حقوق ها بیش از ۲۰ درصد بین دو رتبه، فاصله داشته داشته باشند، تاکید کرد: معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال  سابقه داشته باشند در حالیکه در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد. یعنی استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.

وی درخصوص رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز اعمال گفت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرایی کند و لذا حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد.

وی پیگیری و تصویب رتبه‌بندی معلمان را در تاریخ آموزش و پرورش ایران بسیار انقلابی دانست و خاطر نشان کرد: تا دو هفته آینده احتمالا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می‌گیرد.

کد خبر 612175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha