بروز عوارض جانبی پس از تزریق واکسن‌های کرونایبه عنوان نشانه‌ای از فعال شدن دستگاه ایمنی شمرده شده است، اما پژوهشگران می‌گویند نبود عوارض پس از تزریق واکسن‌های از نوع mRNA نباید باعث نگرانی افراد شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران می‌گویند بروز نکردن این عوارض به معنای آن نیست که دستگاه ایمنی به واکسن واکنشی نشان نداده است.

این پژوهشگران ۲۰۶ کارمند بیمارستان را از لحاظ وجود آنتی‌بادی‌های ضد کروناویروس پیش و پس از دریافت واکسن‌های فایزر/ بیونتک بررسی و از آنها درباره واکنش‌های مربوط به واکسن نظر خواهی کردند.

در این افراد هم مانند افراد شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی این واکسن‌ها شایع‌ترین عارضه درد بازو بود که ۹۱ درصد افراد پس از تزریق اول واکسن و ۸۲ درصد پس از تزریق دوز دوم گزارش کردند. علائم عمومی مانند احساس ضعف یا خستگی یا احساس دردهای حاد یا مبهم بدنی به ترتیب بوسیله ۴۲ درصد و ۲۸ درصد افراد پس از دوز اول و بوسیله ۶۲ درصد و ۵۲ درصد افراد پس از دوز دوم واکسن گزارش شد.

اما به گفته پژوهشگرانی که نتایج کارشان را پیش از داوری همتا در سایت medRxiv ارسال کرده‌اند، رابطه‌ای میان شدت این علائم پس از تزریق واکسن و میزان آنتی‌بادی یک ماه پس از واکسیناسیون وجود نداشت.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان باید برای افراد از این لحاظ اطمینان‌بخش باشد که نبود عوارض جانبی پس از دریافت واکسن‌های کرونای از نوع mRNA به معنای آن نیست که این واکسن موثر نبوده است.

کد خبر 611881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha