روسیه انتظار دارد گفت‌وگوها در وین برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام قبل از ۲۳ تیر اتفاق بیفتد.

مذاکرات وین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، یک مقام روسیه گفته انتظار دارد بازگشت آمریکا به برجام تا قبل از ۱۴ جولای اتفاق بیفتد.

خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشته مسکو انتظار دارد گفت‌وگوها برای بازگرداندن آمریکا به برجام قبل از فرا رسیدن ششمین سالگرد حصول برجام در روز ۱۴ جولای (۲۳ تیرماه) با موفقیت به اتمام برسند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوهای وین حاصل شده است. 

او گفت: «ظرف این سه ماه، هیأت‌های [طرف‌های برجام] به پیشرفت‌های محسوسی در زمینه مشخص کردن معیارها و چگونگی روند احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به علاوه تصریح کرده طرف‌ها توانسته‌اند اقداماتی که لازم است از سوی ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام انجام شوند و همچنین ترتیب انجام آن اقدامات را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: «آنها موفق شدند اقداماتی که لازم است ایران و آمریکا انجام دهند و همچنین ترتیب آنها را مشخص کرده و همچنین، نحوه رسمی‌سازی تعهدات متناظر و اطمینان یافتن از نظارت بر آنها را تحلیل کنند.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

کد خبر 611540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha