چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: رئیس‌کل بانک مرکزی جزئیات فروش سهام بانک‌ها را به مردم تشریح کرد.

به گزارش همشهری، براساس تازه‌ترین اظهار نظر رئیس‌کل بانک مرکزی، قرار است سهام بانک‌ها  از طریق افزایش سرمایه و فروش حق تقدم به مردم واگذار شود. براساس مصوبه هیات وزیران و هیات عالی واگذاری، سهام 3 بانک ملت، صادرات و تجارت باید از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شود اما براساس تازه‌ترین اطلاعات دریافتی، واگذاری سهام این بانک‌ها به موانع جدی بر خورد کرده که مهم‌ترین آن، مطالبات بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی بانک‌هاست که گویا رقم فوق به قدری زیاد است که تا چندین برابر سرمایه این 3 بانک را شامل می‌شود.

اما طهماسب مظاهری رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش راهبری شرکتی در مورد واگذاری سهام بانک‌ها به مردم گفت: کاری که قرار است در مورد این 3 بانک انجام شود این است که ما سهام آنها را به مردم نمی‌فروشیم و قرار نیست مانند مابقی شرکت‌های دولتی سهام بانک‌ها را بفروشیم و درنهایت رقم کلی را به خزانه واریز کنیم. وی افزود: قرار است سهام بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و فروش حق تقدم به مردم واگذار شود.

مظاهری در توضیح گفته‌های خود اعلام کرد: به‌طور مثال اگر سرمایه یک بانک بالغ بر 1200 میلیارد تومان است سرمایه این بانک به 2 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد و با این احتساب 800 میلیون تومان به سرمایه شرکت اضافه می‌شود و این افزایش سرمایه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و حق تقدم دولت فروخته می‌شود. 

وی تصریح کرد: حسن این کار،  این است که سرمایه قبلی بانک سر جای خود باقی می‌ماند و مبلغ جدیدی از طریق افزایش سرمایه به بانک تزریق می‌شود.

به این ترتیب از یک طرف توان آن بانک افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر بخشی از نقدینگی موجود در جامعه که اثر تورمی دارد جمع‌آوری می‌شود. به گفته مظاهری، با این کار هم بانک خصوصی می‌شود و هم بر توان نظام بانکی افزوده می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه سهام بانک‌ها در بورس به تعویق افتاده است، خاطر نشان کرد: برای واگذاری سهام بانک‌ها باید بافت مالی این بانک‌ها اصلاح شود تا قابلیت ورود به بورس را داشته باشند.

وی تأکید کرد: اساسنامه، ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها باید اصلاح شود و ما امیدواریم هیأت‌مدیره این 3 بانک به‌زودی در مجامع عمومی، شرایط را به نحوی فراهم کنند که سهام این بانک‌ها هرچه زود‌تر وارد بورس شوند و ما با دل قرص سهام این بانک‌ها را به مردم بفروشیم.

انتشار پیش‌نویس راهبری شرکت‌هااما در جریان این همایش، علی رحمانی مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران ضمن توضیح درباره فعالیت‌های بورس تهران برای شکل گیری نظام راهبری شرکتی از ارائه پیش‌نویسی در نیمه دوم سال‌جاری در این زمینه خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال‌جاری پیش نویس نظام راهبری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران برای نظرخواهی منتشر و پس از تدوین، متن نهایی آن برای تصویب به سازمان بورس ارسال خواهدشد.

وی افزود: همچنین قانون جدید تجارت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و برخی از موضوعات این نظام که باید در قانون درج شود به‌موقع به مبادی ذیربط منعکس خواهد شد.

منافع عمومی

همچنین علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ویژگی‌های نظام راهبری شرکتی درباره دلایل به وجود آمدن چنین نظامی گفت: ورشکستگی برخی از شرکت‌های بزرگ جهان در چند سال اخیر، نیاز به اصلاحات در نظام راهبری شرکت‌ها را آشکار و ثابت کرد.

هدف اصلی از راهبری شرکتی، کوشش برای جلب اعتماد عمومی است، زیرا در اثر بحران‌ها، معمولاً منافع عمومی به‌خطرمی‌افتد و اعتماد عموم نسبت به بازار سرمایه و شرکت‌ها سلب می‌شود.

مخالفت با ارائه تسهیلات خرید سهام

مظاهری در ادامه گفته‌هایش درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات خرید سهام از سوی بانک‌ها توضیح داد: بازار سهام و بازار پولی بانکی 2 منبع مالی هستند که قاعدتا باید با یکدیگر برای به‌دست آوردن منابع بیشتر رقابت کنند.

بنابراین اینکه یکی از این دو بخواهند منابع مالی و امکانات خود را برای رونق دیگری صرف کنند، شاید نقض غرض باشد. وی خاطر نشان کرد: با توجه به نقدینگی بسیار زیادی که در جامعه وجود دارد ، بورس باید شرایط و جذابیت‌هایی ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران و مردم به سوی این بازار بیایند و بورس بتواند نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کند.

کد خبر 61151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز