تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰، صبح روز چهارشنبه نهم تیرماه امسال با شرکت انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش اعم از ناوهای موشک انداز، هواپیماهای بال ثابت و بالگرد و پهپادهای دریاپایه و سامانه‌های جنگ الکترونیک و همچنین یگان‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش در دریای خزر برگزار شد. 

تمرین دریایی

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه نهم تیرماه در دریایی خزر برگزار شد. 

تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰، صبح روز چهارشنبه نهم تیرماه امسال با شرکت انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش اعم از ناوهای موشک انداز، هواپیماهای بال ثابت و بالگرد و پهپادهای دریاپایه و سامانه‌های جنگ الکترونیک و همچنین یگان‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش در دریای خزر برگزار شد. این تمرین دریایی در گستره‌ای به وسعت حدودا ۷۷ هزارکیلومترمربع در منطقه ۲۰ درصد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر اجرا و طی آن سناریوهای آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی اجرا شد. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

نیروهای پدافند هوایی و هوایی ارتش نیز در راستای پوشش و پشتیبانی نزدیک هوایی، تامین منطقه تمرین را برقرار کردند. 

حضور پهپادهای نیروی دریایی ارتش در تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰

پهپادهای برد متوسط «یسیر» و «ابابیل» در طرح‌های از پیش تعیین شده در محدوده تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰در دریای خزر با شناسایی و پایش منطقه عمومی تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰، نسبت به ارسال تصاویر به صورت برخط به مرکز کنترل و فرماندهی اقدام و عملیات شناسایی انواع شناورها را به صورت کاملاً تخصصی اجرا کردند. تمرین عملیات رزمی توسط یگان تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش با به کارگیری تجهیزات و سلاح‌های مورد نیاز با پشتیبانی بالگردهای ۲۱۲ و ناوهای موشک انداز، با اتخاذ روش‌های تمرین شده رزمی و تکیه بر رصد دقیق اطلاعاتی و بکارگیری سامانه‌های اخلالگر راداری انجام شد. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

در ادامه، تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش با اجرای عملیات‌های چریک و ضد چریک و عملیات نفوذ به ساحل، کنترل منطقه سرزمینی و اطلاعاتی را تمرین کردند. اجرای تیراندازی به اهداف سطحی و هوایی، فاز بعدی در این تمرین دریایی بود که با انتقال تجربیات پیشکسوتان به افسران جوان با موفقیت انجام شد. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

همچنین در طرح‌های از پیش تعیین شده در محدوده تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ در دریای خزر، پهپادهای برد متوسط «یسیر» و «ابابیل» با شناسایی و پایش منطقه عمومی تمرین، نسبت به ارسال تصاویر به صورت برخط به مرکز کنترل و فرماندهی اقدام و عملیات شناسایی انواع شناورها را به صورت کاملاً تخصصی اجرا کردند. تمرین عملیات رزمی توسط یگان تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش با به کارگیری تجهیزات و سلاح‌های مورد نیاز با پشتیبانی بالگردهای ۲۱۲ و ناوهای موشک انداز، با اتخاذ روش‌های تمرین شده رزمی و تکیه بر رصد دقیق اطلاعاتی و بکارگیری سامانه‌های اخلالگر راداری انجام شد. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

در ادامه تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش با اجرای عملیات‌های چریک و ضد چریک و عملیات نفوذ به ساحل، کنترل منطقه سرزمینی و اطلاعاتی را تمرین کردند. اجرای تیراندازی به اهداف سطحی و هوایی، فاز بعدی در این تمرین دریایی بود که با انتقال تجربیات پیشکسوتان به افسران جوان با موفقیت انجام شد. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

پایان تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰

تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ نیروی دریایی ارتش در بزرگترین دریاچه جهان، بعد از ظهر چهارشنبه نهم تیرماه با رژه یگان‌های شناور دریایی و یگان‌های پروازی با موفقیت پایان یافت. بهره‌گیری از تاکتیک‌ها و استفاده از دستاوردها و تجهیزات نیروی دریایی ارتش، استفاده از انواع سامانه‌های تولید داخل از جمله سامانه‌های الکترواپتیکی و همچنین سامانه‌های جنگ الکترونیک موجود در یگان‌های شناور، در این تمرین دریایی مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفتند. 

همچنین عملیات شناسایی شناورها توسط هواپیماهای بدون سرنشین «یسیر» و «ابابیل»، تمرین عملیات رزمی توسط تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش با به کارگیری تجهیزات و سلاح‍های مورد نیاز با پشتیبانی بالگردهای ۲۱۲ و ناوهای موشک انداز، اتخاذ روش‌های تمرین شده رزمی و تکیه بر رصد دقیق اطلاعاتی و بکارگیری سامانه‌های اخلالگر راداری، اجرای عملیات‌های چریک و ضد چریک و عملیات نفوذ به ساحل، کنترل منطقه سرزمینی و اطلاعاتی و اجرای تیراندازی به اهداف سطحی و هوایی، از اقدامات انجام شده در این تمرین دریایی بود. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ با بهره گیری از ظرفیت تمامی یگان‌های ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش شامل؛ منطقه چهارم دریایی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم (ع)، مرکز آموزش تکاوران دریایی قمر بنی هاشم (ع) و پایگاه‌های دریایی امیرآباد و آستارا انجام شد. 

اعلام پیام صلح و دوستی در سایه اقتدار، نمایش توانمندی و آمادگی رزمی و اشراف اطلاعاتی، تمرین آموزش‌ها و انتقال تجارب به نسل جوان، اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با سایر کشورهای حاشیه خزر برای استمرار امنیت در این پهنه آبی، آزمایش سامانه‌های مدرن تولید داخل از اهداف برگزاری این تمرین دریایی بود. 

چرا تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ برگزار شد؟ 

امیر دریادار دوم ستاد غلامرضا طحانی سخنگوی تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این رزمایش گفت: تمرینات در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تعطیل نشده و نخواهد شد و هیچ شرایطی از جمله شرایط شیوع ویروس کرونا که در همه جهان و کشور ما نیز وجود دارد، نتوانسته این تمرینات و تداوم آن‌ها را تعطیل کند. چون آموزش یک فرآیند مستمر و دائمی است که اجرای مناسب آن برای انتقال این تجربه از نسل فعلی نیروی دریایی به نسل بعدی منتقل ضروری است. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که تجهیزات در دستان انسان‌های ماهر معنا پیدا می‌کند، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نیروی تجهیزات محور نمی‌تواند از آموزش غفلت کند. امروز سمت و سو و همچنین شدت تهدیدات در اطراف ما به ویژه در حوزه دریا شکل جدیدی به خود می‌گیرد که باید متناسب با آن تهدیدات، تمرینات مناسبی را برای نسل جوان پیش بینی کنیم. تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ هم از همین نوع تمرینات بود. 

سخنگوی تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ درباره علت برگزاری این تمرین در دریای خزر گفت: ما در حوزه دریای خزر مراکز آموزشی افسری و درجه داری داریم که با برگزاری چنین تمرینی می‌توانیم تلفیق علم و عمل را با توجه به نزدیکی مراکز آموزشی و علمی بهتر و ملموس‌تر می‌توانیم پیاده کنیم. 

قدرت نمایی پهپادها و ناوهای موشک انداز ارتش در دریای خزر

دریادار دوم طحانی با اشاره به اهداف برگزاری تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۰ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این رزمایش هماهنگی بین تجهیزات مختلف نیروی دریایی همچون شناورهای سطحی، تجهیزات پروازی بالگردی، بال ثابت و بدون سرنشین و همچنین نیروهای عملیات ویژه، تکاوران و تفنگداران دریایی است که ما آن‌ها را توامان در دریا استفاده می‌کنیم. در همین راستا، باید برای هماهنگی بین تنوع تجهیزات، سطح فناوری، کارکنان و فرهنگ هر کدام از بخش‌ها نیاز به ایجاد یک زبان مشترک نیاز داریم که فقط با ایجاد تمرینات مستمر تحقق پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: البته این تمرینات به طور مداوم و مستمر انجام می‌شود و قطعا برای اجرای این گونه برنامه‌ها در سطوح و محتوای مختلف در سایر مناطق نیروی دریایی ارتش را در برنامه داریم.

کد خبر 611460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha