آغاز نخستین ماه تابستان برای بچه‌ها با تعطیلات تابستانی و فراغت همراه است؛ درست وقتی امتحانات تمام شده و کیف و کتاب را زمین گذاشته و آماده‌اند تا از روزهای بلند و کشدار تابستانی لذت ببرند.

فراغتی

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی: کتابخوانی و مطالعه، البته نه برای همه بچه‌ها، بخشی از این فراغت لذتبخش است. هر چند حالا که روزگار کرونا ضرورت و لزوم حضور در فضای مجازی را برای محصلان پررنگ کرده، کتابخوانی برای برخی از کودکان و نوجوانان رنگ باخته است. در آستانه فراغت تابستانی و همزمان با ۱۸ تیر ماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به مراکز فرهنگی پهنه شمال سر می‌زنیم تا با برنامه‌های خاصی که برای گروه سنی کودک و نوجوان تدارک دیده شده است آشنا شویم.  

اگر امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، باید اجرای برنامه‌ از سوی فرهنگسراها را غنیمت بدانیم. سال گذشته کرونا کرکره فرهنگسراها را هم پایین کشیده بود و کودکان و نوجوانان هم برای بهره‌مندی از برنامه‌ها باید پای صفحات مجازی می‌نشستند. اما امسال فرهنگسراها با اجرای برنامه‌های مختلف برای گروه سنی کودک و نوجوان در فضای باز فرصت تخلیه هیجان و انرژی را پدید آورده‌اند.

  • پنجشنبه‌ها و تابستان داغ

یکی از برنامه‌های تابستانی برای گروه کودک و نوجوان در تابستان از سوی فرهنگسرای رسانه در منطقه ۳ برگزار می‌شود. «امیرعلی صادقی» مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه رسالت اصلی این فرهنگسرا برگزاری برنامه‌هایی با موضوع تخصصی رسانه است می‌گوید: «عنوان اصلی برنامه‌ای که برای گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود، تابستان شاد است. این برنامه در بوستان‌های ملت و پایداری برگزار می‌شود تا هم فرصتی برای فراغت و آموزش بچه‌ها باشد و هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده باشد. اما از آنجا که فرهنگسرای رسانه یک فرهنگسرای تخصصی است، برنامه‌های ما هم حول محور این موضوع تدارک دیده‌ شده است.

برنامه‌های کارگاه سواد رسانه‌ای برای بچه‌ها برگزار می‌شود.» صادقی از حضور بچه‌ها در فضای مجازی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در این مدت که بچه‌ها درس و مشق خود را هم در فضای مجازی دنبال می‌کنند، بسیار ضروری است که آموزش‌های لازم را ببینند. آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای والدین اجرا می‌شود.» غرفه‌های دیگر برنامه «تابستان شاد» فقط برای فراغت بچه‌هاست و شامل غرفه طناب‌زنی، بازی زو، بازی‌های فکری و... می‌شود. البته علاوه بر برنامه تابستان شاد که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان‌های ملت و پایداری برگزار می‌شود، فرهنگسرای رسانه با برگزاری کلاس‌های آموزشی متنوعی از جمله زبان انگلیسی، موسیقی، نقاشی و... میزبان کودکان و نوجوانان در روزهای داغ تابستانی است.

فـراغتی و کتابی  و گوشه چمنی

  • عصرانه‌های شادی در بوستان زرگنده

فرهنگسرای آفتاب با برنامه «عصرانه‌های شادی» میزبان کودکان و نوجوانان در روزهای تابستانی است؛ برنامه‌ای که دوشنبه هر هفته ساعت ۱۸ تا ۲۰ در بوستان زرگنده برگزار می‌شود. این برنامه فرصت خوبی برای کودکان و نوجوانان است تا خستگی یک سال تحصیلی را از تن به در کنند. غرفه‌های نقاشی، سفال، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید، قصه‌گویی، نمایش کودکان، کاردستی و اوریگامی و... در این عصرانه‌ترتیب داده شده‌است.

  • لذت همیشگی کتاب خواندن

بسته شدن در کتابخانه‌های عمومی برای بچه‌های اهل مطالعه، روزگار سختی بود که سال گذشته تجربه کردند. کتابخانه «مصطفی رحماندوست» امسال میزبان کودکان و نوجوانانی است که لذت مطالعه را چشیده‌اند. البته سالن مطالعه همچنان به دلیل کرونا تعطیل است. اما می‌توانید کتاب امانت بگیرید. بیش از ۶ هزار نسخه کتاب هم دارد. این کتابخانه که با داشتن بخش کودک جذاب و زیبا برای خردسالان بسیار دوستداشتنی است در بزرگراه صدر، خروجی کامرانیه، بوستان سهیل واقع شده‌است. صفحه اینستاگرام کتابخانه هم با تولید محتوای به روز فعال است.

  • فرصتی برای تماشای نمایش

فرهنگسرای ابن‌سینا، تابستان امسال کودکان و نوجوانان را به تماشای نمایش کودک «کلوچه جادویی»
دعوت کرده است که سه‌شنبه تا جمعه هر هفته در فضای باز فرهنگسرا روی صحنه می‌رود. این نمایش شاد و موزیکال را عباس قاصدزاده کارگردانی کرده است. داستان دسته‌ای از حشرات که در برکه‌ای کنار یک وزغ زندگی می‌کنند و با اعتماد به وزغ او را برکه‌دار خود کرده‌اند. اما بعد از مدتی با کم شدن آب برکه و به‌ هم ریختن نظم برکه اتفاقات عجیبی می‌افتد. کودکان و نوجوانان برای تماشای این نمایش می‌توانند همراه والدین خود به فرهنگسرای ابن‌سینا در شهرک غرب، ابتدای ایران زمین شمالی مراجعه کنند.

فـراغتی و کتابی  و گوشه چمنی

  • باغ علم کودک

باغ کتاب در اراضی عباس‌آباد با آن مجسمه‌های نوستالژیک قهرمانان کارتون‌های قدیمی، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان جذاب است. غیر از کتاب‌های تخصصی، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکانه، جایی هست به نام باغ علم کودک که تمام و کمال برای کودکان است. باغ علم کودک ۴ داستان دارد و در هر داستان کودکان در مورد بدن، شهر، خانه، کره زمین و فضا در فرایندی بازی محور مطالب جدیدی می‌آموزند. برای هر بازدید ۲ ساعت زمان لازم است و برای کودکان ٦ تا ١٣ ساله طراحی شده
 است.

  • محله دوستدار کودک

حالا که صحبت از تابستان و کودکی است سراغی هم از محله دوستدار کودک در تکه دوم پایتخت بگیریم. محله شهرآرا یکی از ۵ محله دوستدار کودک در تهران است؛ محله‌ای که امکانات کافی برای بازی و تفریح ایمن بچه‌ها داشته‌باشد، محله دوستدار کودک به حساب می‌آید. دسترسی‌ها، مبلمان شهری و ارائه خدمات در شهر تهران باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر اینکه کودکان بتوانند از آن استفاده کنند، زیبایی‌ بصری کودکانه و سرزندگی لذت‌بخشی به‌ همراه داشته ‌باشد.

  • قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

کتابخانه دارآباد برای روز ادبیات کودک و نوجوان برنامه ویژه‌ای دارد؛ به نام «پدر بچه‌های خوب». در مورد وجه تسمیه این روز خوب است بدانید که ۱۸ تیر ماه روز درگذشت «مهدی آذریزدی»، نویسنده مجموعه داستان‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است. این برنامه هم به همین مناسبت «پدر بچه‌های خوب» نام گرفته‌است تا فرصتی برای یادآوری اهمیت مطالعه و آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگی کودکان باشد. این برنامه قصه‌گویی در صفحه مجازی کتابخانه دارآباد در اینستاگرام در روز ۱۸ تیر ماه قابل مشاهده است. فرهنگسرای ملل، برنامه‌های دیگری از جمله سفالگری، نقاشی خلاق، ژیمناستیک و... برای کودکان ۳ تا ۶ ساله دارد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

  • یک بغل کتاب

«یک بغل کتاب» عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در کتابخانه امیرکبیر فرهنگسرای ملل برای گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود. هدف این برنامه که به‌صورت مجازی در صفحه اینستاگرام کتابخانه امیرکبیر بازگذاری می‌شود، انس با مطالعه از کودکی و تقویت فرهنگ خواندن، خوانش داستان‌های مطرح و ارزشمند ادبی برای کودکان و خردسالان است.

کد خبر 611225

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha