مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حجم رواناب‌های استان کردستان در سال‌جاری به نسبت سال گذشته، ۵۴ درصد کاهش یافته است.

رواناب

آرش آریانژاد در گفت و گو با همشهری آنلاین با بیان اینکه در کردستان ۴ منطقه ممنوعه وجود دارد، افزود:مناطق ممنوعه استان شامل محدوده‌های مطالعاتی قروه و دهگلان، دیواندره و بیجار است.

 وی درباره ممنوعیت در این ۴ منطقه، افزود:ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از منابع آب براساس محدوده‌های مطالعاتی فوق الذکر و بر مبنای وضعیت هر ساله‌این محدوده‌ها بررسی، تصویب، تمدید و ابلاغ می شود.

آریا نژاد در ادامه گفت: صرفه‌جویی در بهره‌برداری از منابع آب، نصب و استفاده از کنتورهای هوشمند، اصلاح الگوی کشت منطقه و نظارت و مراقبت توسط سازمان جهاد کشاورزی، اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی در سفره های آب زیرزمینی، برخورد با متخلفین چه در حفر چاه‌های غیرمجاز گوشه‌ای از تلاش‌های این شرکت برای بهبود وضعیت این مناطق است.  

وی ادامه داد: همچنین در افزایش سطح زیرکشت و مقابله با اضافه برداشت در چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری، اصلاح پروانه‌های بهره برداری براساس الگوی کشت بهینه و متناسب با شرایط اقلیمی استان کردستان نیز از دیگر راهکارهایی است که تا به امروز به‌کار برده‌ایم.  

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: تنها فرونشست حادث شده در استان کردستان در حال حاضر تنها در جنوب غربی محدوده مطالعاتی قروه و دهگلان واقع شده است و در حوالی روستای شانوره در آبخوان دشت قروه واقع شده است.

وی بیان کرد: مهمترین دلیل فرونشست در این منطقه نیز بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن در دو آبخوان قروه و دهگلان و نبود منابع آب سطحی تامین کننده مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه است.

آریانژاد گفت:تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.   

وی ادامه داد:حجم رواناب‌های استان در سال آبی ۹۹ چهار میلیارد متر مکعب بود این در حالی است که این حجم آب در سالجاری به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: بر این اساس میزان رواناب ورودی به سدهای استان و آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. در فروردین ماه امسال، میزان بارش‌ها ۸۳ درصد کاهش یافت که در مدت ۵۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، ضمن اینکه در اردیبهشت ماه نیز بارندگی ۹۴ درصد کاهش داشت.

کد خبر 610793
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha