مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

ناسا ساعاتی پیش در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویری نوشت: از مکان مریخ نورد استقامت ما در مریخ باخبر شوید.

مريخ نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  افراد علاقه‌مند به این موضوع می‌توانند با نگاه به نقشه تعاملی که ناسا منتشر کرده از مکان مریخ نورد استقامت مطلع شوند. ناسا در ادامه نوشت: «با این نقشه آخرین محل و مسیر پیمایش استقامت در دهانه جزرو را مشاهده کنید. همین حالا امتحان کنید.»

مریخ نورد "استقامت" که جدیدترین و پیشرفته‌ترین مریخ نورد ناسا توسط دانشمندان و مهندسان این سازمان فضایی محسوب می‌شود، به منظور انجام ماموریت‌های علمی خود ابزارهای علمی زیادی را همراه خود دارد که همگی از پیشرفته‌ترین ابزارهای ناسا برای کاوش سیاره‌ای هستند.

ویدئو | کاوشگر «استقامت» نخستین پانوراما را با وضوح بالا از سطح مریخ ارسال کرد

مجموعه‌ای از تجهیزات علمی مانند رادار زمین‌نفوذ، طیف‌سنج برای بررسی ترکیبات خاک، چندین دوربین برای ثبت تصاویر پانوراما و کلوزآپ از سطح مریخ و ابزاری برای تولید اکسیژن از دی‌اکسید کربن همراه استقامت است. همه این تجهیزات به این دلیل طراحی شده‌اند که اکتشافات آینده هم توسط ربات و هم توسط انسان، ساده‌تر و کارآمدتر صورت بگیرد.

سفر مجازی به مریخ و با خبر شدن از مکان "استقامت"

این ماموریت، دو هدف دارد. اولین هدف، بررسی‌های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. ماموریت دیگری که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است، قرار است لوله‌های آزمایشی جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد استقامت را به زمین بازگرداند تا مورد بررسی جامع‌تر قرار بگیرند.

دهانه‌ی جزرو که مریخ‌نورد استقامت در آن فرود آمد ۴۵ کیلومتر است و حاوی رسوبات یک رودخانه‌ی خشک شده‌ی قدیمی است.

دانشمندان بر این باورند که ۳.۵ میلیارد سال پیش دهانه‌ی جزرو مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آن‌ها معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره ۶۰۹ متری آن نشانه‌هایی از حیات گذشته وجود داشته باشد. در هر توقف استقامت تعدادی آزمایش علمی انجام خواهد داد و داده‌های آن را برای دانشمندان در زمین می‌فرستد.

کد خبر 610641
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha