چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ورزشی- پکن: این مراد محمدی بود که سرانجام در دهمین روز ناکامی کاروان ورزشی ایران توانست با نشان برنز خود اولین مدال المپیک بیست و نهم را برای ورزش ایران به ارمغان بیاورد.

در دیدار رده‌بندی وزن 60 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک، مراد محمدی دارنده‌ مدال‌های طلا و برنز جهان در مصاف با سلیم‌خان حسین‌اف، کشتی‌گیر داغستانی‌الاصل آذربایجان در دو تایم به برتری 5 بر یک رسید.

مراد محمدی، نفر اول سال 2006 جهان در وزن 60 کیلوگرم در کشتی اول خود حریف مصری‌اش ابراهیم مدنی را شکست داد و سپس در یک کشتی حساب‌شده مقابل سعید آذربایجانی، کشتی‌گیر تیم کانادا به پیروزی رسید. محمدی با این دو پیروزی به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های این وزن رسید تا برای فینالیست شدن با ماولت باتیروف، کشتی‌گیر پرقدرت روسیه مصاف دهد.

او در این مسابقه هیچ حرکت خاصی انجام نداد و در دو تایم پی‌درپی یک بر صفر باخت و به گروه بازنده‌ها رفت.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر محمدی  با تمرکز بیشتری کشتی می‌گرفت، از شانس فراوانی برای پیروز شدن برخوردار بود. او حمله نمی‌کرد و بیشتر به اداره مسابقه می‌پرداخت؛ نکته بسیار مهمی که ظاهراً هیچ‌کدام از مربیان تیم ‌ملی متوجه نشده بودند.

رسیدن کشتی‌گیران ژاپن، آمریکا و اوکراین به فینال اوزان 55 و 60 کیلوگرم نشان می‌دهد که از سوی مربیان تیم ملی غفلت صورت گرفته و چنین ناکامی‌هایی را به‌وجود آورده است. باید توجه داشت واسیلی فدروشین اوکراینی همان کشتی‌گیری است که در لیگ کشتی ایران و مسابقات مختلف بارها مقابل کشتی‌گیران ایرانی مغلوب شده، اما با هوشیاری و درایت لازم باوجود سن و سال بالا هنوز هم مدال المپیک می‌گیرد.

محمدی پس از کسب مدال برنز المپیک در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی در پکن گفت: «من در مسابقه‌ قبلی (مقابل باتیروف) اشتباه کردم. فکر می‌کنم حریفم از من باهوش‌تر بود و همین اشتبا‌هات است که برد و باخت را مشخص می‌کند. اگر در مسابقه قبلی دقت بیشتری می‌کردم، به فینال می‌رفتم.»

محمدی افزود: «سطح مسابقه‌های المپیک به قدری بالاست که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه کسی می‌برد و چه کسی می‌بازد. فرق نمی‌کند که مدال جهانی المپیک داشته باشی یا نه.»

تقوی و جوکار در محاصره بزرگان

بعد از موفقیت نسبی در 2 وزن اول حالا تقوی و جوکار هستند که باید مقابل حریفان به میدان بروند.

امتیاز بزرگ تقوی با توجه به حضور کوتاه‌مدت او در رده بزرگسالان، دو پیروزی به یاد ماندنی‌اش مقابل سرافیم بارزاکوف بلغاری و آلبرت باتیروف، کشتی‌گیر معروف روسیه است. این کشتی‌گیر جوان ایرانی برای کسب مدال در پکن حریفان جدی پیش‌رو دارد که همگی خود را آماده حضور در میدان پکن کرده‌اند.

میثم مصطفی‌جوکار، کشتی‌گیر 74 کیلویی ما هم تقریباً شرایطی نظیر تقوی دارد. او از تجربه زیادی در رده بزرگسالان برخوردار نیست، اما کشتی‌بلد است و اگر بخواهد در المپیک نتیجه بگیرد، باید امروز با تمام وجود با حریفان خود رقابت کند. مدال گرفتن در این وزن برای جوکار خیلی سخت است، چراکه تقریباً تمامی نامداران حال حاضر جهان در پکن حضور دارند که سرآمد تمامی آنها بوایسیار سایتیف روسی دارنده دو مدال طلای المپیک است که برای کسب سومین طلای المپیکی خود دورخیز کرده است.

روس‌ها برای آنکه سایتیف را به چنین افتخاری برسانند، بهترین کشتی‌گیر خود یعنی ماخاج مرتضی‌علی‌اف برنده سایتیف را هم خانه‌نشین کرده‌اند. به جز این کشتی‌گیر براندون اسلی آمریکایی، میخاییل گانیف بلغاری، ابراهیم آلداتوف اوکراینی، شمس الواریوف آذربایجانی، سلان تیگیف ازبکستانی و آرسن‌ گی‌تی‌نوف قرقیزستانی هم از جمله نامداران حاضر این وزن در المپیک هستند.

در وزن‌کشی دو وزن 66 و 74 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک مهدی تقوی و میثم مصطفی‌جوکار نیز همانند ملی‌پوشان روز نخست با قرعه‌ای دشوار مواجه شدند. در وزن 66 کیلوگرم که 21 نفر حضور دارند، مهدی تقوی در دور اول استراحت می‌کند و در دور دوم به مصاف هایسلان گارسیا از کانادا می‌رود. وی در صورت پیروزی، در دور سوم باید با برنده‌ فینالیست‌های مسابقات جهانی باکو یعنی رمضان شاهین، قهرمان جهان از ترکیه و گارزون از کوبا به رقابت بپردازد.

همچنین در وزن 74 کیلوگرم که 21 کشتی‌گیر حضور دارند، میثم مصطفی جوکار پس از استراحت در دور اول باید به مصاف کریل ترزیف از بلغارستان برود. حریف بعدی وی در صورت پیروزی به احتمال فراوان آلداتوف دارنده‌ مدال‌های طلا و نقره‌ جهان از اوکراین خواهد بود.

کد خبر 61050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز