دشت‌های کبودراهنگ، فامنین و قهاوند جز مناطق با خطر بالای فروچاله در سطح ایران طبقه‌بندی می‌شوند. فروچاله‌های همدان از نوع تیپیک هستند. تعداد و تراکم فروچاله‌های دشت‌های مذکور زیاد و منحصر به فرد است. حتی در مقالات جهانی نیز از دشت‌های همدان یاد شده و به عنوان نمونه‌های بارز فروچاله‌های خیلی خطرناک و خطر بالای محیط زیستی نام برده می‌شود.

فروچاله 60 متری در دشت کبودراهنگ

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

از فروچاله‌ها، به‌عنوان مهیب‌ترین پدیده در حوزه تخریب محیط‌زیست یاد می‌شود. در واقع زمانی که فروچاله اتفاق می‌افتد به این مفهوم است که ما به مرحله‌ای از تخریب سرزمین رسیده‌ایم که به آن مرحله غیرقابل برگشت گفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا می‌گوید: مکانیسم و علل تشکیل فروچاله‌­ها تحت تاثیر سنگ بستر انحلال‌پذیر دشت‌­هاست. به این شکل که تمام دشت‌ها و آبرفت­‌هایی که وجود دارند، پایین و قسمت کفشان سنگی است، این سنگ انواع مختلفی می­‌تواند داشته باشد، از جمله سنگ­‌های آهک و سنگ‌­های گچی انحلال‌پذیر.

هوشنگ وفایی می‌افزاید: عمده‌­ای از دشت­‌های کبودرآهنگ و فامنین دارای سنگ­ بستر انحلال‌پذیر با سن دوره الیگومیوسن هستند. پژوهش­‌های صورت گرفته روی این سنگ­‌ها نشان می­‌دهد که انحلال‌پذیری این سنگ­‌ها بسیار بالا است. حتی انحلال‌پذیری این سنگ‌­ها از انحلال‌پذیری سنگ­‌های پایه سد لار -که جز سنگ­‌های با درجه انحلال بالاست- نیز بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: مطالعات دانشگاه بوعلی سینا که در قالب یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفته، نشان می­‌دهد این سنگ­‌ها، دارای میزان انحلال‌پذیری بسیار بالاست. ضمنا سطح ایستایی هم به دلیل برداشت بیش از حد آب زیرزمینی از این دشت‌­ها نیز افت کرده­‌اند، پس سفره­‌ها و قارچ­‌های انحلالی در زیرزمین خالی از آب شدند. این خالی از آب باعث می­‌شود، در فصل بارش و فصلی که آب نفوذ می­‌کند، در واقع شسته شدن دوباره انجام و ضعیف شود و فروچاله­‌ها به وجود بیایند.

این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند: دشت‌­های کبودراهنگ، فامنین و قهاوند جز مناطق با خطر بالای فروچاله در سطح ایران طبقه‌بندی می­‌شوند. بعد از آن دشت­‌های رفسنجان را نام می­‌برند. فروچاله‌های همدان از نوع تیپیک هستند. تعداد و تراکم­ فروچاله‌های دشت­‌های مذکور زیاد و منحصر به فرد است. حتی در مقالات جهانی نیز از دشت­­‌های همدان یاد شده و به عنوان نمونه­‌های بارز فروچاله‌­های خیلی خطرناک و خطر بالای محیط زیستی نام برده می­‌شود.

وفایی معتقد است: گرچه برنامه‌ریزی بهینه مدیریت منابع آبی به منظور جلوگیری از ایجاد فروچاله‌­ها در دشت‌های بحرانی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما از سویی فروچاله­‌های موجود در دشت کبودرآهنگ، فامنین و قهاوند همدان به دلیل وسعت و جلوه­‌های بصری منحصر به فرد و ویژگی‌­های ژئومورفولوژیکی می‌تواند یکی از جاذبه­‌های گردشگری مهم در مناطق گردشگری استان همدان و کشور به عنوان دومین ژئوپارک کشور قرار بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا می‌گوید: به صورت کلی اگر بخواهیم مطلق جلوی این بحران را بگیریم، باید سطح ایستایی را تقویت کنیم و آن را به قبل از تراز سنگ بستر برگردانیم، یعنی ان‌قدر تغذیه آب زیرزمینی اتفاق بیفتد، ان‌قدر برداشت­‌ها کم شود، که سطح ایستایی از سنگ بستری که وجود دارد بالا بیاید، برسد به آبرفت­‌ها و به عبارتی حفره‌­های انحلالی سنگ بستر از آب پر شود، یا بخش قابل توجهی از آب پر شود، تا این‌که این فروچاله­‌ها شکل نگیرد.

وی تأکید می‌کند: این کار خیلی سخت و لازمه‌اش این است که بارگذاری خیلی زیادی که از مصرف آب زیرزمینی روی این دشت گذاشته شده، برداشته شود، این کار به آسانی انجام‌شدنی نیست. بارگذاری کشاورزی، مصرف آب کشاورزی، مصرف صنعت و مصارف دیگر که در دشت‌­های دارای سنگ بستر آهک انحلال‌پذیر هستند، برداشتن این مصارف بسیار سخت و در حد نشدنی است. اما راهکارهای دیگری وجود دارد.

وفایی معتقد است: یکی از راه­‌های جلوگیری از این بحران، این است که ما محدوده سنگ‌­های کارستی، سنگ‌های انحلال‌پذیر منطقه و مناطقی که ریسک بالایی دارند را بشناسیم و بارگذاری صنعتی، کشاورزی و برداشت آب زیرزمینی از این مناطق را تا حد امکان کاهش دهیم. خوشبختانه شناسایی این مناطق کار سخت و پر هزینه‌­ای نیست. با مطالعات صحرایی می­‌توان این کار را انجام داد. به‌­رغم این‌که بعضی می­‌گویند، گران‌قیمت است، اما چنین نیست، با پیمایش‌­های صحرایی، آنالیزها و یا در حدی کارهای ژئوفیزیکی می­‌توان مناطق با ریسک انحلال‌پذیری بالا را تشخیص داد.

کد خبر 610460

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha