مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران جزئیات مراجعه خودروهای مشمول به مراکز معاینه فنی در سال ۱۴۰۰ و همچنین آمار مرتبط با این حوزه را بیان کرد.

معاینه فنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از ابتدای سال تا پایان خردادماه ۴۶۵هزار و ۵۹۸ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مقدم افزود: در حال حاضر روزانه ۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و مراکز فاقد صف انتظار هستند.

وی ادامه داد: از آمار اعلامی، ۳۵۳هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول  بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ‌ها، ۴ درصد کمک‌فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۳ درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: در این ۳ ماه ۳۳۶ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد ۷۲۴۸۱ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۲۲ درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مقدم تاکید کرد: در خرداد ماه ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: شهروندان برای اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز، قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کنند. ضمنا در مدت زمان اداری می توانند در صورت هرگونه سوال با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ تماس حاصل کنند.

مقدم در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی، دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی ۴ سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است. بدیهی است رانندگان محترم باید براساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. به عنوان نمونه، در حال حاضر با لحاظ عمر ۴ سال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید خردادماه ۱۳۹۶ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در ۵ مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران و نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام‌شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

مقدم در پایان اظهار کرد: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک ۴۷ هزار تومان است. خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر ۳ ماه یکبار به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از ۵ مرکز اعلامی مراجعه کنند.

کد خبر 610247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha