رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران  در آیین رونمایی از سردیس خیابان بدرالزمان قریب گفت: نام‎ها فقط یک نام نیستند، بلکه یک نشانه، موقعیت و تعریف و به عبارتی بخش مهمی از حقیقت هستند.

تندیس

به گزارش همشهری آنلاین،محمدجواد حق شناس افزود: یکی از وظایفی که از آغاز پدید آمدن شهرها صورت گرفت، مسئولیت نام‎گذاری اماکن و معابر بوده که به مدیریت شهری واگذار می‌شد و به همین دلیل نام‎ها فقط یک نام نیستند بلکه یک نشانه و موقعیت و تعریف هستند و به عبارتی بخش مهمی از حقیقت هستند.

حق شناس با اشاره به کلام الله مجید افزود: در کتاب آسمانی قرآن می‌بینیم که اصلا آغاز قرآن با کلمه نام شروع می‌شود. «بسم» اولین واژه ایست که خداوند قرآن را با آن آغاز می‌کند و فرمان حضرت حق هم در واقع  به بندگانش این است که خوانش و آغاز معرفت جویی را با نام حضرت حق آغاز کنند.

او ادامه داد: عجیب این است که همه سوره های قرآن با نام حضرت حق آغاز شده به جز یک سوره و وقتی که در مورد حضرت آدم هم سخن می گویند یکی از مهم ترین رازهای پیوند حضرت حق با حضرت آدم که به او همه نام ها و کلمات را آموزش داد. پس با این جایگاه و اهمیت حتی در کلام معصومین هم داریم. 

حق‎ شناس افزود: بزرگترین حق و یکی از حقوق مهم فرزندان بر پدر و مادر گذاشتن نام نیکو است و این امر نشان می‎دهد که نامگذاری در اسلام چقدر جایگاه ویژه و مهمی دارد و در همین راستا طی مثالی گفت: حضرت امام حسین در نامگذاری فرزندانش، نام فرزند اول و دوم و سومش را علی می گذارد و باز نام‎گذاری نشان از این دارد که ما چرا باید با نام‎ها توجه کنیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شاید برخی از منتقدین شورا به طعنه نام شورای پنجم را شورای نام‌گذاری گذاشتند، ولی واقعیت این نبود، بلکه واقعیت این بود که شاید به لحاظ کمی یک هشتم شورای قبل هم تغییرنام نداشتیم و کل تعداد نام ها که در این شورا نام گذاری شده تعدادش به حدود ششصد نام می‌رسد یعنی در هر سال حدود صد و پنجاه نام جدید در این شهر افزوده شد. 

او ادامه داد: فرضا در دوره قبل در نامگذاری‎ها سه هزار تغییر داشتیم، این نسبت در این دوره کم شده، اما اینکه چرا این نام‌گذاری‎ها مورد توجه قرار گرفت، دلیلش این بوده که سعی کردیم به نام های بزرگان و عزیزانمان توجه کنیم که در راس این توجه نام شهدا بود.

حق شناس افزود: من این افتخار را دارم به عنوان یک ایثارگر بگویم که بیش از چهل و پنج درصد از نامگذاری های این دوره مربوط به شهدای عزیز بوده است. مانند: شهید سلیمانی، شهید فخری‎زاده، شهید حججی که جزو مشاهیر این دوره هستند تا شهدای حرم و دفاع مقدس و حتی شهدای قبل از انقلاب از اتفاقاتی بوده که در این دوره مورد توجه قرار گرفته اند. اما خارج از این حوزه، به سراغ فرهیختگان و مفاخرمان رفتیم و این نامی که امروز همه به احترام آن جمع شدیم، یکی از این موارد است.

حق شناس گفت: در حوزه هنر و فرهنگ و سینما و کارگردانی و محیط زیست، دانش و علم و به خصوص در حوزه ادبیات و شعر که شاعران و ادیبان با توجه به حقوقی که بر کشور و زبان فارسی دارند سعی کردیم جایگاهشان را محترم بشماریم و موقعیتشان را حفظ و دنبال کنیم.

وی افزود: در این دوره شورا خانه شاعران محلی شد برای نام و حدود سی شاعر بزرگ مملکت که تا پیش از ان حتی یک کوچه بن بست به نامشان نامگذاری نشده بود، در آنجا نامگذاری شدند.
او ادامه داد: همینطور در کنار دانشگاه تهران سعی شد نام‎های بزرگان فرهنگ و ادب مثل استاد اسلامی ندوشن، استاد زریاب خویی، استاد باستانی پاریزی، استاد احمدی، استاد شریعتمداری نامگذاری شدند و حال این موقعیت جدید هم ادامه نام استاد معین بود.

تصویب پیشنهاد نامگذاری در شورا 

شهردار منطقه ۹  هم در این آیین اظهار کرد: پادگان قدس( پادگان جی) از قدیمی‌ترین پادگان های تهران است و سالهاست که فعالیت نظامی ندارد. سال ها پیش بین شهرداری تهران و وزارت دفاع توافقی صورت گرفت تا یکی از خیابان های منطقه از این پادگان عبور کند. 

موسوی افزود: در سال گذشته با تلاش و حمایت اعضای شورا و شهردار تهران این خیابان محلی برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی مردم شده است. در همان زمان پیشنهاد شد که این خیابان استاد معین جنوبی نامیده شود و در همان زمان دکتر بدرالزمان قریب از دنیا رفت و لذا نام ایشان هم برای این خیابان پیشنهاد و به شورا ارسال شد. 

بسیاری از اماکن شهر به نام شهدا مزین شده است 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این مراسم گفت: یکی از اتفاقاتی که پس از انقلاب در ایران افتاد، تغییر نام‎های اماکن و مراکز عمومی بود که نشان دهنده تغییر ارزشهاست و بسیاری از اماکن به نام شهدا مزین شده و حق هم همین بوده است.

 سوای از این‎ها نام شخصیت‎های بزرگ ایران نظیر نام دانشمندان و شعرا هم بر اماکن نهاده شده است.

غلامعلی حداد عادل افزود: شاید ندانید که در پاریس ۴ خیابان به نام سعدی است و این درحالیست که حدود ۱۴۰ سال پیش فرانسه رئیس جمهوری داشت به نام «سعدی کارنو» که با ناصرالدین شاه هم دیدار داشت. پدر بزرگ او فارسی می‌دانسته و عاشق سعدی بوده است.

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، حداد عادل درخصوص دکتر بدرالزمان قریب و خاندان گفت: بدرالزمان قریب که در سال ۹۹ در ۹۲ سالگی از دنیا رفت به خاندان بزرگ قریب گرکانی تعلق دارند. منطقه گرکان و آشتیان و فراهان و کلا استان مرکزی، یک منطقه دانش خیز و دانشمند پرور است. و در دوره قاجار کشور توسط بزرگان برخواسته از این منطقه اداره می‎شد.

کد خبر 610013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha