سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ‌از پرداخت دستمزدهای بی‌ضابطه از سوی پلتفرم‌های مجازی انتقاد کرد.

نمایش خانگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: اولین و مهم ترین معضل تهیه کنندگی بی‌پولی است که در جامعه سینمایی دیده می‌شود، برخی با امکانات و پول‌هایی با منابع نامشخص فعالیت می‌کنند و هزینه‌های سنگین انجام می‌دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول‌ها بالا بردند. در سینمای خانگی متأسفانه این پدیده زیاد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت کمکی در شرایط کرونا به اهالی سینما نکرد، توضیح داد: در بخش تولید عمده دوستان تلاش کردند اما در جایی که سرمایه گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کلان ارائه می‌دهند ما را دچار معضل می‌کند. با این روند سینما نمی‌تواند روی پای خود بایستد. معتقدم سینمای بعد از کرونا متفاوت است اما سینمای بعد از کرونای ایران متفاوت‌تر از جهان خواهد بود زیرا تهیه فیلم ناممکن می‌شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه‌گذار یک پلتفرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکن است ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ هرگز

او ادامه داد: در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در شرایط کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی انچام نشده است و مختصر حمایتی هم که دولت می کند صرف جشنواره‌ها و حقوق نیروها در مؤسسات می‌شود. اصل سینما دچار مشکل است جشنواره برگزار می‌کنند که نه توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره برنمی دارند. در حال حاضر تولید در سینما ریسک کامل است، سینما باز است اما مراجعه کننده ندارد و بر همین اساس، صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند.

او بیان کرد:چند گروه در این شرایط به هر قیمتی سرمایه گذاری می‌کنند گروهی که برای امرار معاش زندگی به هر جایی چنگ می‌زنند تا بودجه تولید را تأمین کنند. این گروه معمولاً آثار خوبی تولید نمی‌کنند. گروه بعدی آدم‌های سالمی هستند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره‌ای باز کنند تا شرایط برای سینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز فیلمشان اکران هم نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر» بیان کرد: گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد، کار می‌سازند و هزینه مالی‌اش هم در مقایسه با املاکی که به مفت خریدند مبلغ چندانی نیست. گروه چهارم که آسیب زیادی می‌زنند و منافع خود را به هرچیزی ترجیح می‌دهند بیشتر در پلتفرم‌ها دیده می‌شوند. پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارائه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شأن سینما را دچار آسیب جدی می‌کند. اوج کار پلتفرم‌ها که در حال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی اینگونه باقی بماند.

تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان کرد: اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی‌دهد. پلتفرم‌ها فکر می‌کنند سوپراستارها در سریال باعث فروش می‌شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می‌زند بعد تولید درست عوامل مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل‌زدگی ایجاد می‌کند.
 

کد خبر 609754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha