مجموع نظرات: ۳۳
چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
۲ نفر

برای سفر به ارمنستان گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که یکی از آن‌ها سفر زمینی با خودرو شخصی و اتوبوس است.

image-20210623124228-1.jpeg

ارمنستان از کشورهای همسایه ایران است که با طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری متعدد، هر سال تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. این کشور کوهستانی و پرباران از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با نخجوان و ایران مرز مشترک دارد. ارمنستان در همه فصول سال، جذاب و دیدنی است و بهترین زمان سفر به آن به شما بستگی دارد. اگر از افراد علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی و اسکی هستید، تور ارمنستان زمستان را انتخاب کنید. برای بازدید از جاهای دیدنی و استفاده از طبیعت زیبای این کشور نیز می‌توانید برای بهار، تابستان یا اوایل پاییز برنامه‌ریزی کنید.

ارمنستان در فاصله کمی از کشور ما قرار دارد و از همین رو، نه‌تنها امکان سفر هوایی به آن وجود دارد، بلکه می‌توانید از مرزهای زمینی و با اتوبوس یا ماشین شخصی، خود را به ارمنستان برسانید و یک سفر خارجی نسبتا ارزان را تجربه کنید. از آنجا که ورود به این کشور نیازی به ویزا ندارد، جذابیت سفر به آن دوچندان می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سفر زمینی به ارمنستان با این مقاله همراه شوید.

هرآنچه باید درباره سفر زمینی به ارمنستان بدانید:

  • سفر زمینی به ایروان با اتوبوس
  • سفر زمینی به ایروان با ماشین شخصی
  • مزایای سفر زمینی به ارمنستان

سفر زمینی به ایروان با اتوبوس

اتوبوس یکی از گزینه‌های عالی و بی‌دردسر برای سفر به ایروان ارمنستان است. با انتخاب این روش می‌توانید کنار پنجره بنشینید و از مسیر لذت ببرید؛ بدون اینکه نیازی باشد خود را درگیر سفر با خودرو و دغدغه‌های آن کنید. برای این سفر زمینی باید زمانی طولانی حدود ۱۸ تا ۲۰ ساعت در جاده باشید که تقریبی است و بنابر دلایل مختلفی شاید زمان سفرتان طولانی‌تر شود.

راهنمای سفر زمینی به ارمنستان - صفر تا صد

فاصله تهران تا ایروان حدود ۱۱۹۵ کیلومتر است. اتوبوس‌های این مسیر پس از حرکت از تهران و گذراندن ۶۰۰ کیلومتر به تبریز می‌رسند. از آنجا مسافت ۱۳۵ کیلومتری تبریز تا جلفا و ۸۰ کیلومتری جلفا تا مرز نوردوز را در پیش دارید؛ مرزی که رانندگان اتوبوس از آن برای ورود به ارمنستان استفاده می‌کنند. در ادامه توقفی دو تا سه ساعته در مرز خواهید داشت که به بازرسی وسایل و چمدان‌های تک‌تک مسافران توسط ماموران گمرک مربوط می‌شود. در واقع، قبل از مرز ایران باید از اتوبوس پیاده شوید؛ سپس مرز ایران، رودخانه ارس و مرز ارمنستان را طی کنید و آن‌طرف مرز مجددا سوار اتوبوس شوید. بعد فقط ۳۸۰ کیلومتر دیگر را باید طی کنید تا به ایروان برسید.

اتوبوس‌های تهران-ایروان از پایانه غرب (آزادی) و پایانه بیهقی (آرژانتین) حرکت می‌کنند؛ گرچه تعداد اتوبوس‌های پایانه آزادی بیشتر از پایانه بیهقی است. سفر با اتوبوس‌های VIP در این مسیر طولانی، کار را راحت‌تر می‌کند؛ زیرا می‌توانید روی صندلی خود به‌راحتی دراز بکشید. ضمن اینکه وجود بخاری‌های بالای صندلی در این نوع اتوبوس به شما امکان می‌دهد تا دما را تنظیم کنید و به این ترتیب، نشستن در اتوبوس برایتان آزاردهنده نباشد.

سفر زمینی به ایروان با ماشین شخصی

راهنمای سفر زمینی به ارمنستان - صفر تا صد

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که طول مسیر به‌اندازه مقصد برایتان ارزش دارد، پس با ماشین شخصی به ارمنستان سفر کنید و از طبیعت بکر آن نهایت لذت را ببرید. برای چنین سفری، باید مواردی همچون غذا، استراحت و خواب، بنزین و گاز را در نظر بگیرید تا سفر بدون مشکلی داشته باشید.

مسیر اول: مسیر زمینی سفر به ایروان مشابه سفر با اتوبوس است؛ به‌عبارتی، اگر از تهران حرکت می‌کنید، باید به تبریز و سپس مرز نوردوز بروید که حدود ۸۱۰ کیلومتر است. در مرز نوردوز می‌توانید از بازارچه پایانه مرزی دیدن کنید. همچنین برای ورود به ارمنستان حدود دو تا چهار ساعت برای انجام بازرسی و بررسی گذرنامه معطل می‌شوید؛ پس این بازه زمانی را در برنامه خود لحاظ کنید.

در ادامه مسیری ۳۸۰ کیلومتری تا ایروان را در پیش دارید که برای این منظور باید از شهر مِغری، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی عبور کنید تا به ایروان برسید. با وجودی که این مسیر کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است؛ به‌دلیل جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم مجبور هستید که با سرعت مناسب حرکت کنید و در نتیجه حدود ۶ تا هشت ساعت در راه خواهید بود. پس اگر راننده کارآزموده و باتجربه‌ای هستید، سفر زمینی با ماشین را برای بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان انتخاب کنید. با توجه به توقف‌هایی که در طول مسیر خواهید داشت، باید خود را برای سفری طولانی آماده کنید که حدود یک شبانه‌روز طول می‌کشد.

مسیر دوم: علاوه بر مسیر ذکرشده، راه دیگری از مرز نوردوز به ایروان وجود دارد که طولانی‌تر است؛ اما چشم‌انداز بسیار زیبایی همچون دریاچه و پارک ملی سوان را پیش روی شما می‌گذارد. نیمی از این راه مشابه مسیر قبلی است. به این ترتیب که باید از شهر مِغری، لِهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی، وایک، شاتین، گِغوویت و لاشِن گذر کنید تا پس از ۴۵۰ کیلومتر وارد ایروان شوید. شهر کوچک مغری فاصله چندانی با مرز نوردوز ندارد و به‌لطف داشتن مغازه‌ها و کافه‌های متعدد می‌توانید وسایل موردنیاز خود را خریداری کرده یا خود را به یک وعده غذای لذیذ مهمان کنید. همچنین اگر خسته هستید، می‌توانید شب را در هتل این شهر بگذرانید.

سفر به ایروان با ماشین شخصی مستلزم داشتن مدارکی است که از آن جمله می‌توان به گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت و کاپوتاژ ماشین اشاره کرد. همچنین حتما گذرنامه خود را بررسی کنید که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت، سریع اقدام به تمدید گذرنامه کنید و بعد راهی سفر شوید تا در مرز با مشکلی مواجه نشوید.

مزایای سفر زمینی به ارمنستان

سفر زمینی به ارمنستان به شما امکان می‌دهد تا از جاده‌های سرسبز و دیدنی طول راه لذت ببرید و از لحظه‌های خاطره‌انگیز سفر و مناظر زیبای آن عکاسی کنید. با اینکه گذر از این مسیر با اتوبوس و ماشین، سختی‌های خاص خود را دارد، هزینه‌های کمتر سفر زمینی نسبت به سفر هوایی، آن را به گزینه‌ای عالی برای بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است.

کد خبر 609666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha