«آمدم ای شاه پناهم بده، خط امانی ز گناهم بده». مرحوم حبیب‌الله‌ چایچیان (حسان) روایت می‌کند که «هرچه کردم مادر به زیارت از دور راضی نشد، بازوی مادر را گرفته بودم و همین‌طور به سمت ضریح حرکت می‌کردیم. در همین حال دیدم حال شعر برایم فراهم شد، دیدم زبان حال مادرم است نه زبان حال من!»

امام رضا

سیده زهرا عباسی-همشهری آنلاین:


چایچیان، شعر خود را وصف حال مادرش می‌دانست، اما گویا حال همه ما، همه ایرانی‌ها روز عید باشد یا روز ولادت پیوندی جاری شده یا عاشقانه‌ای شکل گرفته باشد، ماوای ما برای رسیدن به آرامش، اینجاست؛ ضریح مطهر حرم حضرت رضا (ع). آرامشی که گاه با زیارت مجازی محقق می‌شود و گاه با تماسی از یک دوست که در همهمه شلوغی حرم مطهر یاد تو هم افتاده تا بتوانی سلامی به عرض برسانی.

دهه کرامت
امروز، ۱۱ ذیقعده است؛‌ روز ولادت علی بن موسی الرضا (ع)، فرزند موسی بن جعفر و نجمه خاتون، امام هشتم شیعیان،  ضامن آهو و ثامن‌الائمه. امامی که میزبانی از پیکر مطهرشان، نعمتی بود برای ایرانیان و مشهد. سال‌هاست ایرانی‌ها یک دهه را از زمان ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س)، خواهر بزرگوار حضرت علی بن موسی الرضا(ع) جشن می‌گیرند تا به روز ولادت ثامن‌الائمه برسند. جشن‌های دهه کرامت امسال هم از هفته گذشته شروع شده است. مشهدی‌ها هم که به رسم مجاورت با امام هشتم همواره ید طولایی در برپایی باشکوه جشن‌های این ایام داشته اند، امسال با دستی پر وارد میدان شده اند. 

برنامه‌های شهرداری مشهد 
شهرداری مشهد برنامه‌های مفصلی را در کنار سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی به ویژه آستان قدس رضوی تدارک دیده است. قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران است، می‌گوید:  امسال 5میدان اصلی شامل بسیج، بیت المقدس، شریعتی، فلسطین و امام خمینی (ره) گل نوشته ساخته شده از گل‌های شاخه بریده و در میدان‌های انقلاب و جانباز، لچکی خیابان سعدی و بوستانک محتشمی، نوشته «ولادت خورشید هشتم مبارک» بر روی فرش گل‌ها اجرا شده است.
مهدی یعقوبی با اشاره به توزیع ۸۰۰هزار بوته گل‌های فصلی تابستان در مناطق مختلف شهر می‌افزاید: ۶۰ گلدان بزرگ نیز در مقابل مساجد منتخب متبرک با نام حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) جانمایی شده است. همچنین تمام معابر منتهی به حرم مطهر همچون خیابان شیرازی، نواب، طبرسی و امام رضا (ع) روزانه در ساعات اولیه صبح گلاب پاشی شدند. بیش از ۱۲۰۰پرچم نیز بر روی پل‌ها و میدان‌ها تعویض و شهر به طول ۱۸۰هزار متر آذین بندی شد.استقرار اتوبوس دیابت در ورودی نواب حرم مطهر، برگزاری جشنواره تخفیفات ۲۵درصدی در فروشگاه‌های شهرما، برپایی جشنواره فروش میوه و تره بار اقلام منتخب به قیمت میدان بار و استقرار خودروهای عملیاتی آتش نشانی در محدوده حرم‌مطهر از دیگر اقدامات پیش بینی شده در دهه کرامت بود که یعقوبی به آن‌ها اشاره می‌کند. 

زیارت نیابتی
همزمان با دهه کرامت بیش از ۶ برنامه مختلف فرهنگی در فرهنگسراهای شهر مشهد برگزار شد. معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در این باره می‌گوید: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره عکس موبایلی فرهنگسرای انقلاب با عنوان حماسه حضور و با هدف ثبت لحظه‌های ماندگار و حضور در پای صندوق رای و مشارکت در انتخابات اشاره کرد.
«یوسف اسماعیل‌زاده» می‌افزاید: همچنین فرهنگسرای نصرت مسابقه بزرگ عکاسی نقش بهشت را برای این دهه برگزار کرد. از این رو افراد می‌توانند عکس‌های خود با حرم مطهر رضوی را در قالب فردی یا خانوادگی به همراه مشخصات کامل خود تا امروز، اول تیر امسال برای این مسابقه ارسال کنند. به گفته وی، همچنین فرهنگسرای امت همزمان با میلاد امام مهربانی‌ها برنامه‌ای با عنوان زیارت نیابتی را اجرا می‌کند و طی آن نخبگان مشهد به نیابت از شخصیت‌های برجسته دنیا، زیارت‌های نیابتی در حرم مطهر رضوی انجام و سپس فایل تصویری آن را توسط فرهنگسرا برای این افراد ارسال می‌کنند.

تقدیر از خادمان امام رضا (ره) 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) هم در گفت‌وگو با همشهری تاکید می‌کند که برنامه‌های مربوط به گسترش فرهنگ رضوی محدود به دهه کرامت نیست. «محمودرضا برازش» با اشاره به برگزاری جشنواره‌های رضوی در 20 استان توضیح می‌دهد: برگزاری این جشنواره ها موجب جلب توجه بیشتر مردم به فرهنگ و سیره رضوی شده است. به گفته او، برگزاری جشنواره‌های رضوی، حمایت از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حمایت از تولیدات هنری در این زمینه و همچنین کارهای رسانه‌ای و فضای مجازی از جمله فعالیت‌های بنیاد با هدف ترویج و گسترش فرهنگ رضوی است. برازش ادامه می‌دهد:‌ امسال 6 نفر از افرادی که در خارج از کشور یا داخل درباره فرهنگ و سیره رضوی تحقیق و پژوهش داشتند، انتخاب شدند که به دلیل شیوع کرونا نمی‌توانیم میزبان آن‌ها باشیم و به همین دلیل در سفارتخانه‌های ایران در ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، لبنان و ... از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. 

محوریت دهه کرامت  
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی هم درباره ویژه برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر رضوی می‌گوید: در دهه کرامت سعی ما بر این است که توجه ویژه‌ای را به ساحت مقدس امام هشتم (ع) داشته باشیم که در این میان می‌توان با توجه به جایگاه تمدن‌ساز امام رضا (ع) با محوریت هجرت تاریخی ایشان به ایران، تبلیغ فرهنگ زیارت با گسترش معارف امام هشتم(ع) و گسترش زیارت با توجه به شرایط کرونایی اشاره کرد.حجت‌الاسلام «حجت گنابادی‌نژاد» توجه به مساله فلسطین و حمایت فرهنگی از جبهه مقاومت، جریان استکبارستیزی و مکتب حاج قاسم سلیمانی، توجه به موضوع انتخابات و توجه به رعایت الزام بهداشتی به‌ویژه در شرایط کرونایی را از دیگر موضوعات مورد توجه امسال معرفی می‌کند. 
دهه کرامت امسال در حرم مطهر رضوی با عنوان «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت (ع)» برگزار شد که با توجه به شرایط کرونایی و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت اغلب برنامه‌ها به صورت محدود و کنترل شده در صحن‌ها انجام می‌شد. 

کد خبر 609437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha