مجموع نظرات: ۹
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
۳ نفر

دیپلم در لغت به معنای تصدیق، دانشنامه، کارنامه، گواهی، مدک و ... است. اما در نظام آموزشی کشور ایران، دیپلم، عنوان یکی از مدارک رسمی است.

image-20210622095412-1.jpeg

 در این نظام آموزشی، دانش آموزان می‌توانند پس از دوازده سال درس خواندن، گواهی و یا مدرک دیپلم رسمی را از سازمان آموزش و پرورش دریافت نمایند و پس از دریافت این گواهی نامه تحصیلی، وارد دانشگاه شوند و به ادامه تحصیل مشغول گردند. به طور معمول و در شرایطی که در درس خواندن یک دانش آموز، وقفه ایجاد نشود وی خواهد توانست در سن حدود ۱۷ و یا ۱۸ سالگی مدرک دیپلم خود را دریافت نماید. این مدرک تحصیلی پس از موفقیت در امتحانات نهایی دوره متوسطه توسط دانش آموزان اخذ می‌گردد.

انواع دیپلم رسمی

مدرک دیپلم در حالت کلی، در چند نوع به دانش آموزان ارائه می‌گردد. در این مقاله دیپلم نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، دیپلم بزرگسالان و دیپلم گردشگری توضیح داده خواهند شد.

دیپلم نظری، فنی و حرفه‌ای، کار و دانش

این نوع از مدرک‌ها شامل دیپلم نظری برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی است. هم‌چنین دانش آموزان می‌توانند دیپلم فنی و حرفه‌ای را نیز از مدارس مربوطه دریافت نمایند مدرک دیپلم کار و دانش نیز از دیگر انواع دیپلم رسمی به شمار می‌رود. 

برای توضیح بیشتر در مورد نحوه دریافت این مدرک لازم است در ابتدا به تغییر و تحولات دیپلم در طی این سال‌ها اشاره شود.

تغییرات دیپلم در سال‌های اخیر

لازم است بدانید که تا سال ۱۳۹۱ نظام آموزش و پرورش کشور ایران، شامل سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان بود. در آن زمان، دانش آموزانی که قصد داشتند دیپلم رسمی آموزش و پرورش را اخذ نمایند نیازی به خواندن مقطع چهارم نداشتند. چنین دانش آموزانی می‌توانستند با یازده سال تحصیل، نسبت به اخذ دیپلم خود اقدام نمایند. اما در صورتی که همان دانش آموزان، تمایل داشتند ادامه تحصیل بدهند و به دانشگاه وارد شوند لازم بود در دوره پیش دانشگاهی نیز شرکت کنند و در مدت زمان یک سال نیز به تحصیل در این پایه اقدام نمایند.

اما از سال ۱۳۹۲ تاکنون برخی از تغییر و تحولات در این زمینه انجام شده است. نظام آموزشی در این دوران به صورت ۳-۳-۶ تغییر کرده است. بنابراین تمامی دانش آموزانی که قصد دارند دیپلم رسمی خود را اخذ نمایند لازم است حتما ۱۲ سال تحصیلی را پشت سر بگذارند.

در حال حاضر دانش آموزانی که به سال دهم تحصیلی مقطع متوسطه وارد می‌شوند باید به انتخاب رشته اقدام کنند. لذا باید از میان رشته‌های نظری که شامل علوم تجربی، ریاضی و انسانی است رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و یا به ادامه تحصیل در شاخه‌های دیگر از جمله کار و دانش و یا شاخه‌های فنی و حرفه‌ای اقدام کنند و تا پایان سال دوازدهم تحصیلی، این رشته‌ها را ادامه دهند. نکته‌ای که لازم است در این بخش به آن اشاره شود این است که دانش آموزان پس از انتخاب رشته تحصیلی خود، به هیچ عنوان اجازه ندارند که آن را تغییر دهند.

دانش آموزان پس از دریافت نمودن مدرک دیپلم خود در رشته کار و دانش به عنوان مدرک رسمی، قادر خواهند بود که بدون شرکت در کنکور سراسری، به رشته مورد علاقه خود در دانشگاه‌های علمی و کاربردی سراسر کشور، وارد شوند و مدرک فوق دیپلم و یا کاردانی خود را از این مراکز دریافت دارند. نکته قابل ذکر در این بخش این است که دانش آموزان در هر رشته‌ای می‌توانند در مقطع کاردانی وارد شوند و ادامه تحصیل بدهند و مدرک خود را دریافت کنند. برای نمونه، این امکان وجود دارد که دانش آموزی در رشته کامپیوتر، دیپلم رسمی خود را دریافت کند اما برای ادامه تحصیل در دانشگاه علمی و کاربردی به رشته تحصیلی دیگری مشغول شود. 

دیپلم بزرگسالان و مدرسه شبانه

یکی دیگر از انواع دیپلم رسمی، دیپلم بزرگسالان و مدرسه شبانه است. در این صورت افرادی که زمان مشخصی از تحصیل آن‌ها در مقطع روزانه گذشته است می‌توانند دیپلم رسمی بزرگسالان را دریافت نمایند. این مورد شامل دانش آموزانی هم که زیر ۱۸ سال هستند می‌شود. نکته قابل ذکر این است که تنها راه ادامه تحصیل در این موارد، ادامه تحصیل از طریق شاخه کار و دانش و یا شرکت در مدارس شبانه است. لذا افرادی که به این صورت مدرک دیپلم خود را اخذ می‌کنند در کلاس‌های غیر حضوری به ادامه تحصیل خواهند پرداخت. بدین معنا که دروس را به صورت آنلاین و از راه دور دریافت خواهند کرد. این کار باعث می‌شود تا دانش آموزان با سرعت بالاتری مدرک خود را دریافت نمایند. از طرف دیگر این روش ادامه تحصیل موجب می‌شود تا در هزینه‌های آنان نیز صرفه جویی شود.

دیپلم نظری بزرگسالان و مدرسه شبانه

همان‌طور که می‌دانید دیپلم نظری به مدرکی گفته می‌شود که دانش آموزان پس از گذراندن تحصیل در رشته‌های نظری از قبیل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی موفق به دریافت آن می‌شوند. در هنگام تحصیل در این سه رشته، دانش آموزان در مدارس بزرگسالان و شبانه باید بتوانند ۱۰۵ واحد درسی را پشت سر بگذارند. گذراندن این دوران تحصیلی، در حدود دو سال و نیم طول می‌کشد. چرا که در این شرایط، دانش آموزان باید بتوانند تمامی واحدهای درسی را به صورت ترم به ترم پشت سر بگذارند. در سال سوم دبیرستان، امتحانات از ۴ درس برگزار می‌شود. این دروس، ۴ درس تخصصی هر رشته هستند و امتحان آن‌ها، نهایی است. بنابراین هر یک از دانش آموزان باید سعی کنند نمره قبولی را به دست آورند. برگه‌های امتحانی امتحان نهایی، در حوزه‌های امتحانی اداره کل آموزش و پرورش تصحیح می‌شود و معلمان هیچ گونه دخالتی در دادن نمره ندارند و نمی‌توانند به دانش آموزان این مقاطع کمک کنند.

دیپلم کار و دانش بزرگسالان

دانش آموزانی که قصد دارند مدرک دیپلم رسمی کار و دانش بزرگسالان را اخذ نمایند طبق استاندارد مجموعه هشتم، باید بتوانند ۹۶ واحد درسی را پشت سر بگذارند. این واحدها شامل ۵۴ تا ۶۲ واحد درسی است که به صورت عمومی ارائه می‌شود. هم‌چنین در برگیرنده ۲۴ تا ۴۲ واحد مهارتی فنی و حرفه‌ای است. تعداد واحدهای درسی در مجموعه نهم، به ۱۰۵ واحد افزایش یافته است. این تغییرات، بسته به انتخاب رشته دیپلم این دانش آموزان متفاوت خواهد بود.

دیپلم چگونه اخذ می‌شود؟

بزرگسالانی که قصد دارند از این طریق مدرک دیپلم خود را اخذ نمایند باید دروس عمومی را در مدارس شبانه به صورت غیر حضوری و یا آموزش از راه دور پشت سر بگذارند و بخش مهارتی خود را نیز در آموزشگاه‌هایی که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اداره می‌شوند پاس کنند. نکته قابل ذکر این است که مدت زمان دریافت مدرک دیپلم کار و دانش در حدود یک سال و نیم است. اما در صورتی که دانش آموزان، قبلا بخشی از دروس عمومی را پشت سر گذاشته باشند و تا سال دوم دبیرستان تحصیل کرده باشند می‌توانند یک دوره مهارت ۶ ماهه را طی کنند و در مدت زمانی کم‌تر مدرک دیپلم رسمی خود را دریافت نمایند.

دیپلم گردشگری

یکی دیگر از انواع دیپلم‌های رسمی، دیپلم گردشگری است. این مدرک نیز برای افرادی که از تحصیل باز مانده‌اند و یا افرادی که علاقه ندارند به ادامه تحصیل در دبیرستان بپردازند مناسب است. حتی شاغلین در حوزه‌های مختلف به راحتی می‌توانند در دوره‌های مربوط شرکت کنند و در مدت زمانی کوتاه، دیپلم گردشکری خود را از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند. این دیپلم قابلیت ترجمه دارد. هم‌چنین دانش آموزان مختلف با اخذ دیپلم گردشگری خواهند توانست بدون کنکور در رشته تحصیلی مورد نظر خود در دانشگاه تحصیل کنند و در رشته گردشگری، صنعت توریسم، هتل داری، کار در آژانس‌ها و ... فعالیت کنند.

کد خبر 609344

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha