مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

خرید فرش چندان پیچیده نیست. کیفیت، نقشه و ظرافت و مرغوبیت، نکاتی است که در خرید فرش ماشینی بایستی به آن توجه داشت. چهار ویژگی اصلی در هر فرش ماشینی وجود دارد که می‌بایست در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، یک خرید دلچسب و مطمئن تضمین خواهد شد.

image-20210622095039-1.jpeg

نقشه و رنگ

از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید فرش بایستی در نظر داشت، رنگ و نقشه فرش است. اهمیت رنگ و نقشه یک فرش، محدود به زیبایی و جلوه‌ای که به فضای خانه می‌بخشد نیست. طرح و رنگ یک فرش، می‌تواند در چشم بیننده، به بزرگ یا کوچک نشان دادن یک فضا کمک کند. همچنین در انتخاب فرش، هماهنگی با فضای یک اتاق یا پذایرایی خانه، مانند طرح و رنگ ست مبل و صندلی، رنگ پرده یا کاغذ دیواری، رنگ دیوارها، نورگیر بودن فضا و همین‌طور روشنایی‌های به کار رفته را نیز بایستی در نظر داشت.

این نکته در خرید فرش بسیار حائز اهمیت است. تنوع در فرش‌های عرضه شده، حرف اول را در این زمینه می‌زند. تنوع بالا به خریدار، این امکان را می‌دهد که با خیال راحت‌تری، فرش مورد سلیقه خود را پیدا کند و در انتخاب، محدود نباشد. از این منظر، یک فروشگاه آنلاین فرش، برتری بارزی نسبت به فروشگاه‌های حضوری دارد؛ زیرا خریدار می‌تواند بدون خسته شدن و گشتن زیاد، تنوع بسیار بالایی از فرش‌ را به‌صورت یکجا بررسی کند و فرش مورد علاقه‌اش را انتخاب نماید.

نکاتی برای خرید فرش ماشینی

شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم عبارت‌هایی پرکاربرد در خرید فرش ماشینی هستند و بسیاری از افراد، فرش‌ها را بر اساس شانه و تراکم می‌شناسند. در واقع، شانه به تعداد گره های عرضی و تراکم به تعداد گره های طولی فرش گفته می‌شود و عددی هم که به آن‌ها نسبت داده می‌شود، تعداد گره در هر متر را معین می‌کند که در شناسنامه فرش هم قید می‌گردد. هر گره نیز از تقاطع این دو نخ عرضی و طولی به وجود می آید. این دو نخ، همان تار و پود فرش هستند. فرش ماشینی در  تعداد شانه‌های گوناگونی تولید می‌شود. ۳۲۰ شانه، ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه.

مهمترین مزیت‌هایی که شانه و تراکم بالاتر برای یک فرش به ارمغان می آورند، دوام و قوام بالاتر و همچنین، ظرافت بیشتر در اجرای طرح و نقشه فرش هستند.

در کنار تار و پود، نخ سومی هم در فرش‌ها به کار می‌رود. این نخ همان نخ خواب فرش است. نخی که عمود بر دو فرش دیگر است و بر گره‌های تار و پود فرش، سوار می‌گردد. نخ خواب همان نخی است که با دست کشیدن روی فرش احساس می‌شود و جنس آن هم از مواردی است که در شناسنامه فرش درج می‌شود. طول نخ خواب در طرح‌های کلاسیک، معمولا در حدود ۶ تا ۹ میلیمتر است.

ابعاد فرش

فرش ماشینی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. ابعاد مختلف به نام‌های مختلفی هم شهرت دارند: پادری، یک ذرع و نیم، کناره، قالیچه و قالی. همچنین فرش‌ها در شکل‌های مختلفی هم تولید می‌شوند مثل گرد و مستطیل.

سایزهای استانداردی برای فرش ماشینی وجود دارد که بیشتر، نقشه‌ها در این ابعاد موجود هستند و ابعاد دیگری مثل ابعاد کناره یا اندازه‌های بزرگتر از ۱۲ متری می‌بایست برای بافت، سفارش گذاشته شود. طبیعتا قیمت فرش ماشینی تابعی از اندازه آن می‌باشد.

نکاتی برای خرید فرش ماشینی

جنس نخ به کار رفته

فرش‌ها از نخ‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. از پلی‌استر تا فرش‌های اکریلیک و ابریشمی. باید توجه داشت که معمولا جنس نخی که به عنوان نخ به کار رفته در یک فرش از آن نام برده می‌شود، همان نخ خواب فرش است و نخ خواب هم همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد، نخی است که از روی فرش دیده می‌شود. به عنوان مثال، جنس نخ خواب به کار رفته در فرش‌های ماشینی ابریشم بافت، نخ ابریشم است و نخ تار و پود می‌تواند از الیافی مثل پنبه باشد. و البته که برخی فرش‌های ابریشم بافت هم وجود دارند که در نخ‌های تار و پود نیز از الیاف ابریشم در آن‌ها بهره گرفته شده است.

فرش‌های ابریشمی سبک‌تر از بقیه فرش‌ها هستند و در بین فرش‌های تولیدی تولیدکننده‌های معتبر، نخ‌های بادوام اکریلیک، بیشترین فراوانی را دارند که از کیفیت و مطلوبیت بالایی هم برخوردار هستند. الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر هم از لحاظ کیفیت و دوام در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کد خبر 609342

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha