دو روز پس از پایان رأی‌گیری انتخابات شورای اسلامی شهر قم، اعضای اصلی و علی البدل این شورا در میان گمانه‌زنی‌های شائبه‌برانگیز مشخص شده‌اند.

نتیجه ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قم

به گزارش همشهری آنلاین، حاشیه‌های انتخابات شورای اسلامی شهر قم از آنجا شروع شده که وعده مسئولان ستاد انتخابات در مورد اعلام نتیجه این دوره از انتخابات تا پیش از ظهر شنبه عملی نشده است. با توجه به این که انتخابات شورای اسلامی شهر به صورت الکترونیکی برگزار شده، انتظار می‌رفت منتخبان مردم چند ساعت پس از اتمام رأی گیری معرفی شوند. انتخابات قبلی شورای اسلامی شهر قم با اینکه به صورت کاغذی برگزار شد نتیجه‌اش زودتر از انتخابات دوره ششم اعلام شد. تعدادی از کاندیداهای شاخص مدعی هستند که با گذشت دو روز از پایان انتخابات، تأخیر در اعلام نتیجه انتخابات شائبه‌برانگیز است.

در این دو روز گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد دلیل تأخیر در اعلام اسامی منتخبان در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. ستاد انتخابات استان به رد این گمانه‌زنی‌ها تاکید کرده که اعلام نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر قم به دلایل متعددی از جمله طولانی بودن زمان برگزاری انتخابات از ٧ صبح روز جمعه تا ساعت ٢ بامداد شنبه، اولویت شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری، کثرت نامزدهای این انتخابات، قطعی شبکه ارتباطی در برخی ساعات روز  و اجتناب ناپذیر بودن اخذ رأی به صورت آفلاین و دستی در برخی شعبه‌ها، حساسیت حمل و جابجایی صندوق‌های الکترونیکی و تأکید بر دقت در انجام فرآیند تجمیع صورت‌جلسات آنلاین و آفلاین و صیانت از آرای نامزدها، زمان‌بر شده است.

در عین حال احمد امیرآبادی فراهانی رئیس هیأت عالی نظارت و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در یکی از گروه‌های شبکه‌های مجازی نوشته که پیگیر دلیل اعلام نشدن نتیجه انتخابات شورای اسلامی از طریق فرماندار قم شده و مرتضی حیدری به وی گفته که آرای صندوق مسجد حضرت زینب(س) با مشکل مواجه شده و تجمیع نشده است.

نامه امیرآبادی به دادستان قم

امیرآبادی فراهانی با این ادعا که فرماندار قم در اعلام نتیجه انتخابات تعلل می‌کند، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام غریب دادستان عمومی و انقلاب قم از وی خواسته که در خصوص ترک فعل مسئولان اجرایی انتخابات رسیدگی کند. این نامه‌نگاری با واکنش مخالفان امیرآبادی مواجه شده و از این اقدام به عنوان عصبانیت امیرآبادی فراهانی از مجمع هم‌افزایی نیروهای انقلابی یاد شده که گریبانگیر فرماندار قم شده است.

مجمع هم‌افزایی نیروهای انقلابی تشکل نوظهور است که فعالان آن در انتخابات‌های قبلی دوشادوش امیرآبادی فراهانی کار تشکیلاتی می‌کردند و در انتقاد به انحصارطلبی مسئولان شورای هماهنگی اصولگرایان از این تشکیلات حزبی جدا شده‌اند. گرچه برخی از سیاسیون معتقدند که مجمع هم افزایی نیروهای انقلابی همان شورای هماهنگی اصولگرایان است که خودش را در قامت رقیب تشکیلات سنتی اصولگرایان در آورده است.

وقتی به نتیجه انتخابات نگاه می‌کنیم این تحلیل زیاد هم بی‌راه نیست. در این دوره از انتخابات تمامی اعضای اصلی و علی البدل شورای اسلامی شهر قم از دو لیست شورای هماهنگی اصولگرایان و مجمع هم افزایی نیروهای انقلابی انتخاب شده‌اند. دو منتخب اول و دوم که بیشترین آراء را از آن خود کرده‌اند در هر دو لیست مشترک هستند. ۱۱ نفر دیگر شامل ۷ منتخب از لیست شورای هماهنگی اصولگرایان و ۴ منتخب از لیست مجمع هم افزایی نیروهای انقلابی انتخاب شده‌اند. از میان اعضای علی البدل نیز ۳ نفر از لیست شورای هماهنگی و ۲ نفر از لیست مجمع هم افزایی هستند.

این در حالی است که کاندیداهای جوان مستقل با وجود اینکه برخی از آنها تحصیلات عالی و  تجربه خوبی در مسائل مرتبط با مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر دارند، انحصارگرایی در لیست‌های انتخاباتی و راه یافتن تمامی کاندیداهای یک حزب به شورای اسلامی شهر را برای آینده این شورا و تصمیم‌گیری‌های مهم مضر می‌دانند.

اسامی اصلی و علی البدل

در این دوره از انتخابات حسن مالکی‌نژاد با ۹۳ هزار و ۸۳۱ رأی، مرتضی استقامت علی آبادی با ۸۱ هزار و ۳۹ رأی، ‌ مصطفی ملائی با ۶۵ هزار و ۶۵۶ رأی، سید مجتبی سبحانی ثابت با ۵۲ هزار و ۱۶۴ رأی، معصومه آمره با ۵۰ هزار و ۲۶۹ رأی، ماشاءالله سعادتمندفر با ۴۹ هزار و ۱۲۲ رأی، محمود مسگری با ۴۶ هزار و ۴۸۸ رأی، سید محمدحسین دهناد با ۴۶ هزار و ۴۴ رأی، حسین اسلامی با ۴۵ هزار و ۹۱۷ رأی، محسن محرری با ۴۴ هزار و ۹۰۴ رأی، ‌ نرجس نیازمند با ۴۴ هزار و ۳۹۳ رأی، ‌ حسین صابری خورگو با ۴۴ هزار و ۱۵۹ رأی و روح‌الله امرالهی با ۳۹ هزار و ۸۷۶ رأی به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

همچنین مجید اخوان با ۳۹ هزار و ۷۲۳ رأی، حسن طلایی با ۳۹ هزار و ۵۶۰ رأی، محسن موحدی با ۳۸ هزار و ۱۷۶ رأی، محمد آقازاده با ۳۸ هزار و ۱۲۷ رأی و سیدحسین حسینی آمره‌ای با ۳۶ هزار و ۱۰ رأی به عنوان اعضای علی البدل شورای اسلامی شهر قم انتخاب شدند.

ابقاء ۶ عضو فعلی

از میان منتخبان اصلی اسامی ۶ نفر و از میان اعضای علی البدل اسامی ۲ نفر از اعضای شورای پنجم دیده می‌شود. ۴ عضو فعلی شورای اسلامی شهر قم در این دوره از انتخابات شرکت نکردند و یک عضو دیگر که در هیچ کدام از این دو لیست مشهور حضور نداشته است، نتوانسته آرای مورد نیاز را کسب کند.

۳ نفر از ۱۳ منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم، عضو علی البدل شورای پنجم هستند.   

به جز حسن مالکی‌نژاد، آرای ۵ عضو فعلی شورای اسلامی شهر قم نسبت به دوره قبلی ریزش داشته است. مالکی‌نژاد در دوره قبلی با کسب ۷۰ هزار و ۳۴ رأی رتبه نخست را از آن خود کرده است. وی در دوره ششم نیز با ۲۳ هزار و ۷۹۷ رأی بیشتر جایگاه خود را تثبیت کرد.

مشارکت مردم قم در این دوره از انتخابات ۵۳ درصد بوده است.

کد خبر 608994

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha