مشارکت رای‌دهندگان در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. گروه سنی واجد شرایط رای دهی در هر کشور متناسب با جمعیت آن متفاوت است اما درصد حضور این افراد در رای دهی نیز متفاوت است.

میزان مشارکت مردم در جهان

به گزارش همشهری آنلاین، یو اس نیوز مشارکت بین‌المللی بر اساس درصد جمعیتی که در سن رأی دادن هستند را در میان کشورهای OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) و در انتخابات‌های برگزار شده در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رتبه بندی کرده است. 

مشارکت رای دهندگان در اکثر کشورها به دلیل همه گیری ویروس کرونا مورد توجه قرار گرفته است. در عین حال، کشورهایی که روش های جایگزین رأی گیری را اجرا کردند، در مقایسه با میانگین مشارکت گذشته بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹، مشارکت بیشتری را رقم زدند.

تحلیلگران اعلام کردند که بین اجرای ترتیبات ویژه رای‌گیری (SVA)، موقعیت سیاسی و زمان برگزاری انتخابات ارتباطی مستقیم وجود دارد.

آمریکا با ۵۶% مشارکت، رتبه آخر در بین ده کشور برتر را به خود اختصاص داد اما رتبه اسلوونی و سوئیس، از میان اعضای سازمان همکاری، حتی از آمریکا نیز کمتر شد.

ترکیه، سوئد و استرالیا با داشتن ۸۹٪، ۸۲٪ و ۸۱٪ مشارکت در انتخابات‌های برگزار شده در فاصله سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در بالای لیست قرار دارند.

ترکیه و استرالیا رای‌گیری اجباری دارند و ممکن است افرادی که بدون دلیل موجه در انتخابات شرکت نکرده‌اند را جریمه کنند؛ یونان نیز چنین است و در رتبه سیزدهم دارد.

بیشتر کشورهای اروپایی نرخ مشارکت بالایی دارند؛ کانادا و مکزیک، در قاره آمریکا، نیز وضعیت قابل قبولی دارند. نرخ مشارکت کانادا در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ ، ۶۲٪ بود؛ مکزیک نیز در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸  ۶۶٪ مشارکت را ثبت کرد.

میزان مشارکت عمومی در اتریش که بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ کاهش یافته با رای گیری از طریق پست افزایش یافت و به ۷۵٪ رشید.

کره جنوبی با وجود همه‌گیری کرونا شاهد بالاترین میزان مشارکت عمومی در ۲۸ سال گذشته بود و رقم ۷۷.۹٪ ثبت کرد.

کد خبر 608650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha