یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

سارقان در پوشش دستفروش دوره‌گرد کالایی را به مسافران می‌فروشند اما هنگامی که مشتری می‌خواهد پول کالا را از طریق دستگاه پوز پرداخت کند، بدون آن که او بداند با استفاده از دستگاه اسکیمر کارت او را کپی کرده و در فرصتی مناسب حساب بانکی‌اش را خالی می‌کنند.

سارق مترو

همشهری- سرهنگ سعید عطاءاللهی: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تعداد مسافران مترو شده و به‌دلیل خلوت شدن ایستگاه‌ها نسبت به قبل سارقان مثل گذشته نمی‌توانند دست به جیب‌بری و سرقت گوشی موبایل مسافران مترو بزنند. به همین دلیل در این مدت این جرائم کاهش چشمگیری داشته است؛ اما در همین مدت تبهکاران از ترفندهای تازه‌ای استفاده می‌کنند. یکی از آنها سرقت‌های اسکیمری است. آنها در پوشش دستفروش دوره‌گرد کالایی را به مسافران می‌فروشند اما هنگامی که مشتری می‌خواهد پول کالا را از طریق دستگاه پوز پرداخت کند، بدون آن که او بداند با استفاده از دستگاه اسکیمر کارت او را کپی کرده و در فرصتی مناسب حساب بانکی‌اش را خالی می‌کنند. اما برای پیشگیری از وقوع چنین جرائمی چه باید کرد؟

حتماً بعد از کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان، رمز را خودتان و به دور از چشم فروشنده وارد کنید. در این صورت حتی اگر اطلاعات کارت‌ بانکی کپی شده باشد، رمز بانکی همچنان در اختیار دارنده کارت خواهد بود و امکان برداشت برای مجرمان وجود ندارد.

در صورت امکان از دستفروشان خرید نکنید و خریدهای‌تان را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا اگر مشکلی برای‌تان پیش آمد ماجرا قابل پیگیری باشد.

دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده یا شکسته‌اند، یا این که قطعه اضافه‌ای دارند. بنابراین با نگاه کردن به دستگاه هم می‌توان از وجود اسکیمر مطلع شد، اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و ماهانه و دوره‌ای رمز کارتتان را عوض کنید.

درصورتی‌که به‌علت ضرورت، قصد استفاده از کارت بانکی خود را دارید، درصورت امکان به‌جای کارت حساب اصلی یا حقوقی خود، از کارت حساب با موجودی پایین استفاده کنید تا درصورتی‌که مشخصات کارت توسط دستگاه اسکیمر کپی شد، کمتر ضرر کنید.

با وجود همه توصیه‌ها باز هم ممکن است شما طعمه سارقان شوید. در این صورت بدون فوت وقت و در نخستین ایستگاه ماجرا را به مأموران پلیس مترو که در همه ایستگاه‌ها حضور دارند گزارش کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقیقات آغاز شود.

کد خبر 608513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha