به نظر کمترین میزان نرخ مشارکت در انتخابات پیش رو ثبت می‌شود. انصراف نامزدها آرای سیدابراهیم رئیسی و عبدالناصر همتی را بالا برده اما نظرسنجی نشان می‌دهد رئیسی در دور اول پیروز است.

انتخابات رای گیری

 به گزارش همشهری آنلاین، موج دوازدهم نظر سنجی ایسپا بامداد امروز منتشر شد نظر سنجی این دور نشان می دهد: نرخ مشارکت تا ۲۶ خرداد تغییر چندانی نداشته و در حد ۴۲ درصد ارزیابی می شود. در واقع ۲۴ میلیون و ۹۱۰ هزار نفر تصمیم به مشارکت گرفته اند. اگر این میزان مشارکت رخ دهد پایین ترین میزان نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران ثبت شده است. 

از این میزان مشارکت حدود ۲۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در انتخابات در پاسخ به این پرسش که «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رأی می‌دهید؟» نام نامزد مورد نظرشان را اعلام نکرده‌اند در حالی که این عدد در آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ برابر با ۴٪ بوده است.

 کیفیت تصمیم‌گیری این ۲۰ درصد نسبت آرای نامزدها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برخی از آن‌ها ممکن است در نهایت رأی ندهند، برخی ممکن است رأی سفید یا باطله بدهند و آرای برخی از آن‌ها در بین نامزدها تقسیم خواهد شد. چگونگی توزیع این آرا در میان نامزدها نیز نامشخص است.

ایسپا اعتقاد دارد: با فرض این‌که رأی افرادی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند در نهایت با همان نسبت آرای فعلی نامزدها تقسیم شود، احتمال دارد درصد آرای آقای رئیسی تا حدود ۷۰٪ و شاید بیشتر از آن نیز افزایش یابد. این افزایش می تواند شامل سایر نامزدها (متناسب با رأی فعلی آنها) نیز بشود.  البته به نظر می‌رسد که احتمال تقسیم مشابه کم باشد بنابراین نتیجه را باید محتاطانه تلقی کرد.

 با توجه به احتمال انصراف برخی کاندیداهای انتخاباتی در روزهای آخر، ایسپا در سوالی از مردم پرسیده است «چنانچه کاندیدای مورد نظر شما انصراف داد به چه کسی رأی خواهید داد». طبق آخرین اخبار انتخاباتی و انصراف آقایان محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی از انتخابات، ارزیابی ایسپا از آراء به شرح زیر است:

 ۶۳.۷ درصد ابراهیم رئیسی، ۸.۹ درصد محسن رضایی، ۴.۲ درصد عبدالناصر همتی و ۳ درصد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را برگزیده‌اند. ۲۰.۲ درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

پیش بینی آرای کاندیداهای ریاست جمهوری پس از موج انصراف‌ها

کد خبر 608189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha