عضو شورای شهر تهران گفت: در دوره قبل مدیریت شهری حدود ۵۸۰ پروانه برای برج‌سازی صادر شده بود، در حالی که در این دوره چهار ساله ۷۰ مجوز برای ساخت برج صادر کردیم که این نشان می‌دهد در چارچوب طرح تفصیلی حرکت کردیم.

افشین حبیب‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایلنا، افشین حبیب‌زاده درباره ارزیابی میزان تخلفات در این دوره از مدیریت شهری و برخورد با آنها گفت: یکی از اقداماتی که برای کاهش تخلفات انجام دادیم، شفافیت بود. در این راستا علاوه بر قراردادهای درج شده در سامانه شفافیت، تعداد دیگری از قراردادها هم باید در این سایت قرار بگیرد و در دسترس همه مردم باشد. مردم می‌توانند نوع قرارداد، ‌ حجم قرارداد، مبلغ قرارداد و نام کسانی که قرارداد بسته‌اند را مشاهده کنند.

او با اشاره به برگزاری جلسات صحن به صورت علنی گفت: در شورای شهر نیز جلسات صحن به صورت علنی برگزار و آرا نمایندگان به طرح‌ها و لوایح نیز به صورت علنی نمایش داده می‌شود، چرا که مبنای کار ما این بود که هرچه بیشتر به سمت اتاق شیشه‌ای پیش برویم و تصمیمات در دسترس مردم باشد، ‌ چرا که در این صورت میزان تخلفات کاهش می‌یابد. البته مدعی نیستیم که تخلفات به صفر رسیده، اما در این زمینه خیلی کار شده است.

حبیب‌زاده افزود: در رعایت مقررات آنچه در صدور پروانه ملاک است، طرح تفصیلی است و در این طرح مشخص شده که برای هر منطقه و محله‌ای چه میزان تراکم  و سطح اشغال صادر شود و تخطی از آنها اکنون امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای شهر تهران افزود: برای مثال در دوره قبل مدیریت شهری حدود ۵۸۰ پروانه برای برج‌سازی صادر شده است، در حالی که در این دوره چهار ساله ۷۰ مجوز برای ساخت برج صادر کردیم که نشان می‌دهد، در چارچوب طرح تفصیلی حرکت کردیم.

دیگر امضاهای طلایی وجود ندارد

او با تاکید بر اینکه با رعایت مقررات شاهد تخلفات کمتری هم خواهیم بود، گفت: دیگر امکان اعمال نظر از سوی فرد خاص و امضاهای طلایی وجود ندارد. بسیاری از مصوبات در شوراهای معماری مناطق مصوب و برخلاف طرح تفصیلی اقدام می‌شد و این مساله را نیز بسیار محدود کردیم. البته منکر تخلف نیستیم و همچنان تخلف وجود دارد. همچنان در برخی موارد از جمله صدور پروانه با کندی کار مواجه هستیم که از روز اول تاکید کردیم باید به صورت سامانه‌ای و سیستمی اقدام شود که بخشی از آن انجام شده و بخشی از آن نشده است و باید به سمتی برویم که این کار کاملا به صورت سیستمی انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که شورایاری‌ها در فرایند نظارت بر اقدامات شهرداری به شورای شهر کمک کننده بوده‌اند؟ اظهار کرد: قدمت شورایاری‌ها تقریبا به اندازه شورای شهر است. همانطور که از اسم‌شان بر می‌آید، قرار بر این بود یار شورا و منعکس کننده مطالبات و کاستی‌های سطح شهر به شورا باشند و به همین جهت در مقطعی کمیته‌های شورایاری را متناسب با کمیسیون‌های شورا طبقه بندی کردیم تا از این طریق کمیته مربوطه مرتبط با کمیسیون مشخص باشد.

مجلس تکلیف شورایاری‌ها را مشخص کند

او ادامه داد: عین همین کمیته را در مناطق تشکیل دادیم و درخواست کردیم مطالبات را به صورت هرمی به منطقه منتقل کنند و از شهردار و معاوناش خواستیم بین آنها تعامل وجود داشته باشد تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند.

حبیب زاده گفت: این ایده را پیش بردیم تا اینکه مباحثی پیش آمد، مبنی بر اینکه فعالیت شورایاری غیرقانونی است و باید مصوبه مجلس را بگیرد. این موضوع باعث شد همکاری شهرداری با شورایاری‌ها کاهش یابد، چرا که نگران بودند امضای صورتجلسه‌ای با شورایاری‌ها با مخالفت‌هایی از سوی نهاد نظارت کننده همراه باشد و این موضوع سطح همکاری‌ها را کاهش داد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید این تعارض به صورت جدی از سوی مجلس رفع شود، افزود: مجلس باید یک مصوبه قانونی وضع کند و فعالیت شورایاری‌ها را به رسمیت بشناسد. شورای بعد نیز باید در این مسیر حرکت کند و هر چه سریعتر تکلیف شورایاری‌ها را به صورت قانونی مشخص کند.

کد خبر 608083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار