کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، وضعیت مواد غذایی در این کشور را متشنج عنوان کرد.

کیم جونگ اون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن‌پست، با افتتاح جلسه عمومی کمیته مرکزی حزب کارگر، رهبر کره شمالی ادعا کرد اوضاع اقتصادی امسال بهبود یافته است، به طوری که تولید صنعتی ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و به طور کلی نسبت به ماه فوریه، زمانی که پذیرفته بود برنامه‌های اقتصادی به‌شدت شکست خورده‌اند، اوضاع بهتری حکمفرماست.

با وجود این، اعتراف کیم در مورد کمبود غذا، مشکلی را مطرح می‌کند که نمی‌توان آن را کوچک انگاشت.

سال گذشته، کره شمالی با بدترین رکود در بیش از دو دهه گذشته روبه‌رو شد. کارشناسان می‌گویند این امر عمدتا به دلیل بسته شدن مرز با چین بود‎؛ اقدامی که برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا طراحی شده بود. همچنین گزارش‌هایی از قطع برق و تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل کمبود برق و کمبود قطعات یدکی وجود داشت.

در ماه آوریل، کیم با استفاده از عبارتی که به قحطی وحشتناک در دهه ۱۹۹۰ که باعث کشته شدن صدها هزار نفر شد اشاره داشت، به اعضای حزب کارگر هشدار داد تا برای حل مشکلات اقتصادی، راهپیمایی پرشوری برگزار کنند.

کارشناسان امسال انتظار قحطی گسترده را ندارند. آنها می‌گویند کمبود مواد غذایی باعث تضعیف رژیم نمی‌شود یا کیم را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره با ایالات متحده نمی‌کند. اما مشقت فراوانی برای میلیون‌ها نفر در داخل کشور دربر خواهد داشت.

کیم با نادیده انگاشتن ناکارآمدی بخش کشاورزی و بسته شدن مرزها در پدید آمدن این مشکل، طبیعت را مقصر دانست.

کیم گفت: اکنون وضعیت غذایی مردم متشنج شده است زیرا بخش کشاورزی به دلیل خسارت واردشده بر اثر طوفان نتوانست برنامه‌هایش برای تولید غلات را پیش ببرد.

کره شمالی در آستانه قحطی بزرگ | اون با آمریکا مذاکره می‌کند؟ 

در اوایل این ماه، موسسه توسعه کره، یک اندیشکده مستقر در سئول، تخمین زد که تولید غلات سال گذشته ۵.۵ درصد کاهش یافته و حدود ۱.۵ میلیون تن کمبود غذا وجود داشته است. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این طوفان‌ها و جاری شدن سیل و همچنین کمبود مواد کشاورزی ناشی از بسته شدن مرز مقصر این وضعیت هستند.

به طور معمول، کره شمالی قصد دارد از طریق ترکیبی از کمک‌های غذایی و واردات تجاری این کمبود را برطرف کند. اما تجارت با چین بسیار آهسته ادامه دارد و دو عضو بین‌المللی برنامه جهانی غذای سازمان ملل هم در ماه مارس پیونگ‌یانگ را ترک کردند که این امر به دلیل قرنطینه سختگیرانه در کره شمالی بود.

اگرچه سازمان برنامه غذایی جهان دفتر خود را با کارمندان محلی باز نگه داشته است، اما عدم نظارت خارجی می‌تواند انگیزه اهداکنندگان به ارائه کمک‌های غذایی قابل توجه را تضعیف کند.

توماس اوجیا کوینتانا، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، هفته گذشته در مورد کمبود گسترده مواد غذایی و سوءتغذیه در کره شمالی هشدار داد و سازمان ملل خواستار کاهش تحریم‌های کره شمالی و کمک‌های بشردوستانه بدون محدودیت به آنجا شد. 

وی در مورد مشکلات اقتصادی شدید صحبت کرد و گزارش‌هایی را در مورد افزایش افراد بی‌خانمان در شهرهای بزرگ و افزایش سرسام‌آور قیمت دارو ارائه کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: تعداد زیادی از خانواده‌ها فقط دو بار در روز غذا می‌خورند یا فقط ذرت می‌خورند و برخی نیز گرسنه هستند.

روز سه‌شنبه، یک روزنامه خبری مستقل مستقر در سئول، گزارش داد که کره شمالی امسال به دلیل کمبود کود، مواد شیمیایی کشاورزی، مواد اولیه کشاورزی، نیروی انسانی و گاوها، برای برداشت ذرت با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. 

ماه گذشته رادیو آزاد آسیا گزارش داد که از برخی از کشاورزان در یک منطقه از کره شمالی خواسته شده است که هر روز دو لیتر ادرار خود را برای کمک به تولید کود اهدا کنند.

روز سه‌شنبه، ان‌کی‌نیوز یک سازمان خبری دیگر مستقر در سئول، گزارش داد که قیمت برخی از کالاهای وارداتی در پیونگ‌یانگ افزایش یافته است. شامپو به قیمت ۲۰۰ دلار و یک کیلوگرم موز به قیمت ۴۵ دلار فروخته می‌شود.

همچنین گزارش‌های متعددی در مورد قاچاق طلا از مرزهای چین داده شده است.
 

کد خبر 608022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha