رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بالا بودن شاخص‌های پوسیدگی دندان و بی دندانی در ایرانیان را نگران کننده دانست و گفت: ۵۰ درصد سالمندان ایرانی بدون دندان هستند.

یلدای سالمندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: خدمات دندانپزشکی در کشور بسیار گران است که بخشی از آن به‌دلیل گرانی تجهیزات و ملزومات این خدمات است.

به گفته وی، شاید در حوزه سلامت هیچ خدماتی به اندازه خدمات دندانپزشکی وابستگی به مواد و ملزومات و تجهیزات نداشته باشد و متاسفانه در پایان سال ۹۹ قیمت کالاهای مصرفی مورد لزوم در خدمات دندانپزشکی متعارف چندین برابر افزایش داشته است.

زالی خاطرنشان کرد: در کشور ما معمولاً از نظر آماری شاخص پرداخت از جیب مردم برای خدمات دندانپزشکی از سطح بالایی برخوردار است و سهم مهمی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین توسعه هر گونه خدمات دندانپزشکی به خصوص در حد استاندارد مایه امتنان است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت عنوان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به عدم پوشش کافی بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی متاسفانه مردم برای دریافت این خدمات دیر و کم مراجعه می‌کنند و سرانه مراجعه مردم به دندانپزشکی بسیار پایین است و نسبت به استاندارد جهانی بسیار فاصله داریم.

وی تاکید کرد: امروز استراتژی حفظ دندان در دهان مهم‌ترین استراتژی دندانپزشکان در جهان است و همه دندانپزشکان متعهد هستند که این استراتژی را در تمامی جوامع انجام دهند اما در کشور ما به دلیل مراجعه دیرهنگام و هزینه‌های گزاف این خدمات، متاسفانه آمار کشیدن دندان به جای خدمات ترمیمی بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی با اشاره به بالا بودن شاخص‌های پوسیدگی دندان و بی دندانی در ایرانیان گفت: متاسفانه هر نوجوان ایرانی از ۱۲ سالگی به بعد دارای ۵-۲ دندان پوسیده است و در سن ۴۵-۳۵ سالگی این آمار به ۱۳-۱۲ دندان پوسیده می‌رسد و بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی بدون دندان هستند.

زالی افزود: شاخص پوسیدگی دندان در ایرانیان فراتر رفته است و شاخص‌های بیماری‌های مربوط به لثه که با کیفیت بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد نیز در ایران مطلوب نیست و همه اینها نشان می‌دهد که ما نیازمند توسعه و گسترش خدمات دندانپزشکی عمومی هستیم.

کد خبر 607832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha