مجموع نظرات: ۴
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
۳ نفر

از متداول ترین ماده شیمیایی که برای اکثر مردم جامعه آشنا است آب اکسیژنه است. کاربرد هیدروژن پراکسید در صنایع گوناگون و حتی مواد غذایی قابل مشاهده است. برای آشنایی با هیدروژن پراکسید، کاربردها، انواع آب اکسیژنه، روش تولید و حمل و نقل آن، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید. ضمنا از روش خرید مواد شیمیایی نیز آگاه می شوید.

انواع آب اکسیژنه خوراکی و صنعتی.png

آب اکسیژنه ماده ای مرکب از هیدروژن و اکسیژن است و فرمول شیمیایی آن H۲O۲ است. شکل این ماده شیمیایی مایع ای بی رنگ و مزه ای تلخ (که به هیچ وجه آن را نخورید) با بویی ازن مانند است.

آب اکسیژنه ساده ترین پراکسید (ترکیبی با پیوند منفرد اکسیژن - اکسیژن) است. در حضور نور به آرامی تجزیه می شود (برای همین مورد در شیشه های تیره نگهداری میشود). هیدروژن پراکسید به طور معمول با یک تثبیت کننده در یک محلول اسیدی ضعیف در بطری با رنگ تیره ذخیره می شود.

اولین شناخت ترکیب شیمیایی آب اکسیژنه در سال ۱۸۱۸ بود. فرآیند تولید آن شامل واکنش اکسیژن با ترکیبات آلی به طور عمده ایزوپروپیل الکل یا آنتراکینون است که به عنوان یک مایع بی رنگ در بازار وجود دارد.

با گرم کردن هیدروژن پراکسید در حالی که در مجاور نمک فلزاتی مانند منگنز، نیکل، کروم، آهن یا مس قرار دارد (به عنوان کاتالیزور)، به اکسیژن و آب تجزیه می شود. این ماده یکی از مواد شیمیایی با بالاترین سطح قابلیت انعطاف پذیری است به همین دلیل کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارد.

هیدروژن پراکسید (H۲O۲) یک ماده اکسید کننده قوی است که معمولاً در صنعت و در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در هنگام قرارگرفتن در معرض نور یا گرمایش، ناپایدار بوده و تجزیه می شود و باعث تولید آب و اکسیژن می شود.

انواع آب اکسیژنه

آب اکسیژنه دارای سه گرید می باشد و با این سه گرید در بازار وجود دارد:

۱.آب اکسیژنه صنعتی: بیشترین کاربرد هیدروژن پراکسید در مصارف صنعتی می باشد و با غلظت های ۳۵ درصد و ۵۰ درصد موجود است؛ البته به دلیل وجود مواد مضر و خطرناکی همچون فلزات سنگین در این نوع آب اکسیژنه، فقط برای مصارف صنعتی و غیر خوراکی بکار می رود.

۲.آب اکسیژنه آزمایشگاهی: در آزمایشگاهها و برای کارهای تحقیقاتی و علمی از این گرید آب اکسیژنه استفاده می شود. که کاربرد مخصوص به خود را دارد و درصد خلوص بشدت بالایی را دارد

۳.آب اکسیژنه خوراکی: این گرید دارای دو نوع ۳۵ و ۵۰ درصد است. قیمت آن نیز به دلیل نیاز به هزینه زیاد در فرایند تولید، گرانتر از سایر گرید ها می باشد.(آب اکسیژنه ترک پاشا برای این مورد بشدت مصرف میشود و مقبول تولید کنندگان است)

برای این مورد می توانید با منبعی که خرید آب اکسیژنه خود را از آن انجام میدهید مشاوره بگیرید.

کاربردهای گوناگون آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید در طیف وسیعی از محصولات نظافتی و مراقبت های شخصی، از جمله رنگ مو و سفید کننده ها، خمیر دندان و دهان شویه ها، پاک کننده های حمام و پاک کننده های لکه های لباس استفاده می شود. هیدروژن پراکسید را می توان در ضد عفونی کننده های کمک های اولیه نیز یافت و از آن به عنوان ماده سفید کننده در برخی محصولات غذایی استفاده می شود. همچنین در تصفیه آب و مصارف صنعتی نیز بسیار پرکاربرد می باشد.

برخی از مهم ترین استفاده های آن عبارتند از:

لوازم آرایشی و بهداشتی

خاصیت اکسید کننده هیدروژن پراکسید آن را برای استفاده در لوازم آرایشی و پزشکی به عنوان ضد عفونی کننده و سفید کننده مناسب می کند. به عنوان مثال، در محصولات آرایشی، به عنوان ماده ضد میکروبی استفاده می شود، در حالی که در مواد بهداشتی با خاصیت اکسید کنندگی آن، سفیدی دندان ها را افزایش می دهد.(در این باره می توانید با سرچ در گوگل و مطالعه درباره روش سفید کردن دندان ها با هیدروژن پراکسید بیشتر بخوانید)

فرآوری مواد غذایی

از هیدروژن پراکسید به دلیل خاصیت اکسید کنندگی زیاد، در برخی از غذاها مانند آرد گندم، روغن خوراکی، سفید تخم مرغ و غیره در کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به عنوان ماده سفید کننده استفاده می شود.

معدن

صنعت معدن از آب اکسیژنه هم به عنوان منبع اکسیژن و هم به عنوان یک ماده اکسید کننده استفاده می کند. به عنوان مثال، در فرآیندهای تولید طلا و اورانیوم در تهیه کنسانتره و شستشوی سنگ معدن استفاده می شود.

صنعت کاغذ و خمیر کاغذ

در این صنعت، از آن به عنوان یک ماده سفید کننده همه کاره به ویژه در سفید کننده خمیر شیمیایی استفاده می شود. در سفید سازی خمیر، از آن به عنوان عامل سفید کننده استفاده می شود. در کارخانه های بازیافت کاغذ، کاربرد آن به عنوان یک ماده ضد مرکب سازی است و بعد از سدیم هیدروکسید (https://www.asriran.com/۰۰۳JE۴) که برای از بین بردن جوهر بکار می رود استفاده می شود.

سنتز شیمیایی

در این زمینه، کاربرد خود را به عنوان یک ماده اکسید کننده پیدا کرده است. هیدروژن پراکسید دارای وزن مولکولی کمی است؛ بنابراین یک ماده اکسید کننده کارآمدتر از پرمنگنات پتاسیم یا دی کرومات است. ضمنا در چندین حلال آلی از جمله آب قابل حل است.

ضدعفونی کننده

در میان سایر کاربردها، از هیدروژن پراکسید به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود. برای درمان التهاب لثه و ضد عفونی کردن (آشامیدن) آب استفاده می شود. همچنین برای مقابله با رشد بیش از حد میکروبی در سیستم های آب و برج های خنک کننده استفاده می شود.

کشاورزی

هیدروژن پراکسید هنگام پاشیدن بر روی محصولات می تواند انواع آفات مانند شته ها، کنه های عنکبوت قرمز و بیماری های قارچی مانند کپک پودری را کنترل کند. برای لکه گیری گیاهان، لازم است یک قسمت از هیدروژن پراکسید ۳۵ درصد را با ده قسمت آب مقطر برای محلول پاشی مخلوط شود.

هیدروژن پراکسید چگونه تولید می شود؟

از سال ۱۸۸۰، هیدروژن پراکسید به عنوان یک محصول تجاری شناخته می شود. این ماده، اولین بار در انگلستان با سوزاندن نمک باریم (Ba) تولید شد که باعث تولید پراکسید باریم (BaO۲) شد. پس از آن پراکسید باریم در آب حل شد و هیدروژن پراکسید تولید شد. از قرن نوزدهم تولید هیدروژن پراکسید تا حد زیادی افزایش یافته است. امروزه سالانه حدود نیم میلیارد کیلوگرم تولید می شود.

تاریخچه تولید آب اکسیژنه

برای خرید مواد شیمیایی به کجا مراجعه کنیم؟

خرید مواد شیمیایی امروزه برای کارخانه جات در سراسر دنیا امری مهم است که از دلایل آن کیفیت جنس، نحوه پرداخت، حمل و نقل، جنس اصلی و تقلبی و اطلاعات علمی فروشنده درباره جنس است.

با توجه به بررسی های ما شرکت بیسموت با توجه به سابقه علمی و بازاری آن ها از بهترین گزینه های موجود هستند که شما میتوانید با سرچ کردن نام آن ها (bismoot.com) با آن ها ارتباط برقرار کنید.

شرکت بیسموت تامین کننده انواع مواد شیمیایی از جمله آب اکسیژنه با انواع گرید میباشد.

همچنین معمولا در کنار آب اکسیژنه و دیگر مواد اولیه کارخانه جات بهداشتی، به خرید اسانس نیز اقدام میشود که شرکت اسانس پارس با ادرس esance.ir قیمت ها و کیفیت فوق العاده ای را برای شما ارائه میدهند.

چگونه هیدروژن پراکسید حمل و ذخیره می شود؟

آب اکسیژنه باید در ظروف پلی اتیلن، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم حمل شود. در ایران بسته بندی های یک هزار لیتری و بشکه های ۶۵ کیلویی موجود است که از جنس پلاستیک هستند.

تاثیر برخورد آب اکسیژنه با دست

کد خبر 607779

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha