مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در جلسه ستاد توسعه سواحل مکران خواستار افزایش سهم ویژه برای ورود کالای اساسی در بندرچابهار شد.

بندرچابهار

به گزارش همشهری آنلاین‌، چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و یک میانبر اقتصادی بین همسایه ایران است و بنا به آمار وزارت راه و شهرسازی  اکنون میزان جابه‌جایی و تخلیه بار در این بندر به ۸.۵ میلیون تن رسیده‌ و این در حالی است که در سال ۹۶ میزان جابه‌جایی کالا در این بندر ۹۶۰ هزار تن بود.

اهمیت بندر چابهار موجب شده طی چند سال اخیر طرح‌های برای توسعه و اعتبارات ویژه‌ای به این منطقه اقتصادی کشور اختصاص یابد با این وجود، هنوزبرخی تاخیرها و برخی موانع در مسیر توسعه این بندر وجود دارد که مسئولان کشوری و استانی در تلاشند تا آنها را هرچه سریع‌تر رفع کنند. در آخرین تصمیم‌گیری‌ها و بررسی ظرفیت این بندر استراتژیک، شامگاه دوشنبه ۲۳ خرداد با حضور معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و مسئولان ذی‌ربط استانی جلسه ستاد توسعه سواحل مکران و بررسی موضوعات رسوب کالا در بندر شهید بهشتی برگزار شد که ظرفیت‌ها و موانع توسعه سواحل مکران مورد بررسی قرار گرفت.

رفع موانع ورود کالا به بندرچابهار  

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خواستار در این جلسه خواستار رفع موانع ورود کالا به بندرچابهار شد.

ماندانا زنگنه اظهار کرد: جای تعجب است که کالای اساسی سهم این استان و استان‌های همجوار در سایر بنادر ایران تخلیه و با هزینه‌های زیاد به این منطقه ارسال می‌شود.

زنگنه بیان کرد: برای رونق حمل و نقل و جابه‌جایی کالا از طریق منطقه آزادچابهار به  یک‌هزار دستگاه کامیون نیاز است تا در مسیر ترانزیتی چابهار- میلک زابل فعالیت کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات بخش حمل و نقل این منطقه کاهش حضور کامیون‌های سایر استان‌ها به سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار است. برخی از این وسایل نقلیه برای حمل کالا به این استان نمی‌آیند. این مساله گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که یکی از که مهم‌ترین آنها افزایش هزینه حمل و نقل است.

زنگنه ادامه داد: به همین منظور به اختصاص سهمیه لاستیک و سوخت یارانه‌ای به رانندگان فعال در جابه‌جایی کالا تاکید داریم.

ضرورت افزایش حجم انبارها

رحم‌دل بامری، فرماندار چابهار هم در این نشست گفت: بندرچابهار با سرمایه‌گذاری با انواع تجهیزات پیشرفته و وجود زیرساخت‌های مناسب و با موقعیت راهبردی‌اش، نقش مهمی در توسعه سواحل مکران دارد. به همین دلیل انتظار می‌رود کالاهای استان‌های شرقی از طریق این بندر وارد و همچنین حجم انبارهای چابهار افزایش یابد.

رونق بندر اقیانوسی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور هم در این جلسه اظهار کرد: تجهیزات و زیرساخت‌های خوبی در بندرچابهار برای جذب کالا و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ وجود دارد که می‌تواند موجب توسعه شود.

بابک دین‌پرست بیان کرد: در سال‌های اخیر انحصار ورود کالای اساسی از یک بندر خاص شکسته شده است و امیدواریم سهم ویژه‌ای برای ورود کالای اساسی در بندرچابهار در نظر گرفته شود تا شاهد رونق بهتر این بندر اقیانوسی باشیم.

آزاد سازی حریم ساحلی

دین پرست گفت: یکی از برنامه‌های سفر به منطقه بلوچستان، آزادسازی حریم نوار ساحلی مکُران است که توسط ادارات دولتی و یا سایر نهادها تصرف شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور تصریح کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندرچابهار اکنون به هشت و نیم میلیون تن رسیده و با این ظرفیت می‌توان کشتی‌های بزرگ را جذب و مشکلات پیش روی کمبود کالای اساسی در هر نقطه از کشور را رفع کرد.

کد خبر 607745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha