مجموع نظرات: ۲۹
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: مشاهده یک حلقه مار سمی و خطرناک در یکی از منازل مسکونی شهر زنجان اعضای خانواده به ویژه زن صاحبخانه را سخت به وحشت انداخت.

مار سمی ـ زنجان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسن غفاری مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان بیان کرد: زن صاحبخانه در حین استراحت و خواب بعدازظهر پس از احساس سنگینی بر سینه خود، ناخودآگاه و بی‌درنگ با دست آن را پس زده و ناگهان با مشاهده ماری سرخ‌رنگ، سراسیمه و فریادکشان به بیرون از اتاق دوید.

وی افزود: پسر خانواده وقتی متوجه وجود یک حلقه مار در یکی از اتاق‌های منزل شد، بلافاصله با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی زنجان تماس گرفت و درخواست کمک کرد و با توجه به حساسیت موضوع و ترس و وحشت اعضای خانواده، بلافاصله تیم امداد و نجات از ایستگاه یک آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. 

غفاری با بیان اینکه این مار به یکی از منازل مسکونی در خیابان خیام شهر زنجان که نزدیک به پل امام حسین(ع) است رسوخ پیدا کرده بود، ادامه داد: عوامل آتش‌نشانی که چهار نفر بودند با حضور در محل و به‌کارگیری تجهیزات مخصوص و با تلاش ۲۰ دقیقه‌ای در نهایت این خزنده خطرناک حدود چهارمتری را بی آنکه آسیبی ببیند به دام انداختند و سپس در خارج از شهر رهاسازی کردند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان گفت: شهروندان هنگام بازگشت از دامان طبیعت باید خودرو و اثاثیه‌های همراه خود را به دقت بازرسی کنند تا جانوران و حشرات خطرناک و زهرداری همچون مار و عقرب در میان آنها جا خوش نکرده باشد. 

غفاری افزود: متاسفانه جانور خزنده‌ای مانند مار برای فرار از گرما، وارد قسمت موتور خودروی پارک شده در محل می‌شود و از این طریق به شهر و در بیشتر مواقع نیز به داخل منازل راه پیدا می‌کند که این نیز باعث وحشت و خطر می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰ مار از منازل مسکونی شهر زنجان زنده‌گیری شده است، توضیح داد: پارسال نیز چندین مورد از این نوع اتفاقات در شهر زنجان پیش آمد که خوشبختانه قبل از اینکه اتفاقی برای ساکنان منازل پیش آید، زنده‌گیری شده و در زیستگاه خود رهاسازی شدند.

بنا بر این گزارش، ۲۴ گونه مار نیمه‌سمی و غیرسمی در طبیعت زنجان زیست می‌کنند که ۵ گونه آن که شامل مار جعفری، افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار است و در مناطق کوهستانی زنجان زیست می‌کنند و زهر خطرناک و کشنده دارند که افراد باید از نزدیک شدن به آنها اجتناب کنند.  

مارها در کنترل جوندگان و حشرات نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای دارند و کاهش جمعیت این خزنده موجب افزایش جوندگان و حشرات شده و در نتیجه در بهداشت و سلامت انسان‌ها و کنترل آفت محصولات کشاورزی خلل ایجاد می‌شود. این جانور بیشتر در زیر بوته‌ها و سایه درختان استراحت می‌کند و افراد هنگام کندن بوته‌ها یا استراحت و اتراق در زیر سایه درختان باید به دقت محل را بررسی کنند.  
 

کد خبر 607564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha