وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره بین بانکی و انفجار نقدینگی باعث ریزش شاخص بورس شد، گفت: دولت سال گذشته فقط ۹۵ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه و بازار بدهی تامین نقدینگی کرد. 

فرهاد دژپسند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، فرهاد دژپسند امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد دلایل ریزش شاخص بورس در سال گذشته و همچنین نامه رئیس کل بانک مرکزی به مقام معظم رهبری در مورد هشدار به وجود حباب در بورس گفت: سخنانی که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد دلایل ریزش شاخص بورس اعلام کرد، از یک طرف به دلیل فشار زیاد جلسه مناظرات بود و با عصبانیت این مطلب عنوان شد و از طرفی بر اساس اطلاعات نادرستی بیان شد، زیرا خود آقای همتی عضو شورای عالی بورس است. اعضای این شورا اگر مطلبی داشته باشند، در شورا که یک جمع تخصصی و کارشناسی است مطرح می‌کنند. 

 واکنش دژپسند به نامه همتی: فرافکنی می‌کنند

وی همچنین در باره نامه همتی به مقام معظم رهبری در مورد هشدار حباب بورس، گفت: برخی برخورد فرافکنانه در مورد بورس دارند در حالی که سوابق وجود دارد. اولا بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی مانند سکه و ارز مرجح است و این بازار جایی برای تبدیل شدن پس‌اندازهای خرد مردم به فرایند تولید و اشتغال در کشور است، به ویژه اینکه اگر در بازار اولیه معاملات انجام شود. 

دژپسند گفت: بنده خودم در سال ۸۶ در یکی از فصول کتاب توسعه پایدار مطالبی در باره بازار سرمایه عنوان کردم و اینکه گفته می‌شود وزیر اقتصاد پارسال برای حضور مردم در بورس فراخوان داده است، این گونه نیست و من از نیمه دوم اردیبهشت پارسال و خرداد ماه مرتب روی سه کلید واژه مطالعه، مشاوره و معامله تاکید کردم، اما اینکه برخی از مردم دارایی‌های خود را فروخته و در بازار سرمایه تبدیل به سهام کردند، به آن‌ها گفتم این کار را نکنید و همیشه پرتفوی ترکیبی نگه دارید. بازار سرمایه دارای ریسک و افت و خیز است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برفرض من این فراخوان را داده باشم آیا تکلیف ساقط است؟ این گونه نیست از بهمن ۱۳۹۸ تصمیماتی در شورای عالی بورس گرفته شد و ما گفتیم به جای اینکه عده‌ای علیه بازار سرمایه بنویسند و یا دل سهامداران حقیقی را خالی کنند، ما در شورای عالی بورس کارهایی انجام دادیم و برنامه‌هایی داشتیم از جمله اینکه عرضه اولیه سهام شرکت‌ها بیشتر شود و در این زمینه گفتیم شرکت‌هایی که در سال ۹۹ برای اولین بار وارد بازار سرمایه می‌شوند و میزان شناوری سهام خود را تا ۲۵ درصد اضافه می‌کنند، سازمان امور مالیاتی حساب‌های سال‌های قبل آن‌ها را دیگر شخم نزند و این را در شورای عالی هماهنگی سران سه قوه بردیم و مصوبه گرفتیم که تشویقی برای شرکت‌ها به حضور در بورس باشد. 

 کاهش نرخ سود بین‌بانکی در ابتدای ۹۹ به بازار سرمایه علامت داد

وی ادامه داد: پارسال به دلیل انفجار نقدینگی که در جامعه اتفاق افتاد، فشار تقاضا برای خرید سهام وجود داشت، لذا مسئولان بورس در مواردی تصمیم گرفتند دامنه نوسان بعلاوه و منهای دو درصد باشد، البته من به عنوان وزیر اقتصاد مخالفت کردم، اما به هر حال آنجا دمکراسی حاکم بود و بر اساس رأی اکثریت بود. همچنین دلیل دیگر این بود که مصوبات شورای عالی بورس باید ۷۲ ساعت قبل ابلاغ می‌شد که آخر هفته ما تصویب کردیم و باید تا سه روز کاری بعد ابلاغ می‌شد. 

دژپسند همچنین گفت: نقدشوندگی یکی از ویژگی‌های جدانشدنی بازار سرمایه است، نباید کاری کنیم که به نقدشوندگی بازار لطمه بخورد، اما در ماه‌های آغاز سال ۹۹ نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت و این مسأله به بازار سرمایه علامت‌دهی می‌کند، در نتیجه تقاضا برای خرید سهام افزایش یافت و شاخص کل بازار سرمایه با شیب تندتری شروع به رشد کرد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: برخی می‌گویند که باید نرخ بهره بین بانکی کم می‌شد، یا اینکه دولت باید اوراق دولتی منتشر می‌کرد که نقدینگی بازار را جذب کند. در حالی که اوراق دولتی نقدینگی را از بازار جمع نمی‌کند، بلکه بازار جداگانه‌ای به نام بازار اوراق بدهی دارد که خریداران آن معمولا شرکت‌های حقوقی و بانک‌ها هستند. از طرفی باید برای انتشار اوراق آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب می‌شد که در این زمینه صورت جلسه بند ک برای اوراق برگزار شد و کمیته کارشناسی تشکیل شد و فروش اوراق به روزانه ۷۵۰۰ میلیارد تومان رسید. 

وی گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دولت باید ۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق برای بودجه خود می‌فروخت که البته همه این اوراق نقدی نبود. ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از این رقم اوراق نقدی بود، بقیه به شکل تهاتری انجام می‌شد و این مقدار متناسب با شرایط بازار عرضه شد و تامین مالی انجام گرفت. 

به گفته دژپسند اوراق دولتی در بازار اوراق بدهی عرضه می‌شود. خریداران آن‌ها اشخاص حقیقی و بانک‌ها هستند، برای پوشش تقاضا از طریق عرضه اولیه نیاز به مجوزهای قانونی بود که این مجوزها را هم گرفتیم. 

 ریزش بازار به خاطر اختلاف من و وزیر نفت نبود

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نکته دیگر نرخ سود سپرده‌های بانکی است که این نرخ سال گذشته برای سپرده‌های یک‌ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد اضافه شد، همچنین قبلا سپرده دوساله نبود اما برای جذب نقدینگی سپرده جدید دوساله تعریف شد که نرخ آن هم ۱۸ درصد در نظر گرفته شد. ما مصوباتی از دولت گرفتیم اما برای اینکه اثر منفی روی بازار نگذارد، اعلام نمی‌کردیم. 

وی همچنین گفت: یکی از دلایل ریزش بازار را عده‌ای به اختلاف بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت ربط می‌دهند، در حالی که این گونه نبوده، بلکه اختلاف بر سر متولی صندوق پالایش یکم بود که بین سازمان خصوصی‌سازی و شرکت ملی پالایش و پخش ایجاد شده بود که بالاخره مشخص شد متولی این صندوق شرکت پالایش و پخش باشد و در صبح سه شنبه‌ای که من متوجه شدم تا ظهر همان روز با وزیر نفت جلسه گذاشتیم و متولی صندوق پالایش یکم مشخص شد و همان روز از شبکه خبر اعلام شد و صندوق پالایشی از شهریور ماه به مردم ارائه شد اما با این وجود عده‌ای از افراد به دروغ می‌گویند از دلایل ریزش بازار اختلاف وزیر نفت و وزیر اقتصاد بوده است. 

دژپسند همچنین گفت: بر اساس مصوبه‌ای که از قبل بوده قرار بود یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار اختصاص پیدا کند که تا آن زمان این مصوبه اجرا نشده بود و ما با استفاده از مجوز از مقامات بالادست تصمیم گرفتیم این یک درصد را به صندوق توسعه بازار برای حمایت از بورس بیاوریم، اما قرار شد معادل ریالی این منابع به صندوق توسعه بازار وارد شود و قرار شد ۵۱۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی اختصاص پیدا کند. اخیرا در نزدیک انتخابات گفته شد ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای صندوق توسعه بازار سرمایه اختصاص پیدا کند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: ما به سازمان بورس تکلیف کردیم بخشی از کارمزد معاملاتی خود را چشم‌پوشی کند و به صندوق توسعه بازار اختصاص دهد و از محل کارمزد سازمان بورس و کارمزد کارگزاری‌ها پارسال حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار اختصاص پیدا کرد.

همچنین مصوباتی برای بازارگردانی داشتیم به گونه‌ای که قبلا ۱۷۸ شرکت بازارگردان بودند که سال گذشته این رقم به ۵۳۰ بازار گردان افزایش یافت. همچنین فروش اوراق خزانه، فروش اوراق تبعی و سایر ابزارها باعث شد که جلوی هجوم نقدینگی به بازار را بگیریم. 

 نرخ بهره بین‌بانکی و انفجار نقدینگی دلیل ریزش بازار بود

وی گفت: زمانی که شاخص کل بازار سرمایه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید، عده‌ای گفتند حباب است و این شاخص در نهایت تا پایان سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید که از ابتدای سال تا انتهای سال گذشته شاخص کل بورس ۱۵۵ درصد رشد کرد. 

دژپسند در جمع‌بندی گفت: نرخ بهره بین بانکی و فشار انفجار نقدینگی باعث ریزش بازار شد، از طرفی بانک‌ها در تسعیر نرخ ارز تصمیمات مختلفی گرفتند، عده‌ای مبنای محاسبات ارز خود را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان گرفته بودند، بعدا با تسعیر ارز آن را به ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رساندند. ما تنها کاری که کردیم این بود که ارقامی که بالاتر از نرخ سود مصوب بانک مرکزی در بانک‌ها اعمال می‌شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی نمی‌پذیریم تا به این وسیله نرخ سود مصوب در بانک‌ها رعایت شود. 

رئیس اسبق بورس با همتی اختلاف داشت

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در واکنش به گفته یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که از دلایل کاهش شاخص را عوض کردن سه رئیس سازمان بورس در یک سال عنوان کرده بود، گفت: نکته‌ای که به غلط گفته می‌شود در یک سال سه رئیس سازمان بورس عوض شدند، به طنز شباهت دارد، چون رئیس اسبق سازمان بورس زمانی جرقه استعفای خود را زد که در بهمن ۹۸ برای جلوگیری از رشد سریع بازار در شورای عالی بورس پیشنهاد کرد شرکت‌هایی که به تعهد خود برای شناوری سهام عمل نکرده‌اند، را تنبیه کنیم اما همین آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی با آقای شاپور محمدی اختلاف پیدا کرد و گفت چه معنایی دارد یک شرکت حقوقی را تنبیه کنیم و بنابراین آقای محمدی چندین بار استعفا کرده بود اما من از پذیرش آن خودداری می‌کردم، در نهایت شرایط به گونه‌ای برایش سخت شد که اصرار کرد و از بازار سرمایه رفت. 

وی افزود: وقتی رئیس دوم آقای قالیباف اصل را آوردیم، همه گفتند ایشان فرد تحصیل کرده و متخصص و معتبر است. هم رئیسه دانشکده اقتصاد بوده و هم ۱۰ سال سابقه مدیریت بورس تهران را دارد. اما فشارها آنقدر زیاد شد که نتوانست تحمل کند و از طرفی‌عدم همکاری برخی اعضای شورای عالی بورس باعث دلخوری ایشان شد و در پاییز سال ۹۹ فشار وارد کرد که استعفا می‌دهد و حتی نامه استعفای خود را به استعفای قبلی عطف کرد و وقتی رئیس سازمان بورس استعفا می‌دهد باید ظرف دو هفته رئیس جدید معرفی شود.

به این طریق استفعای آقای قالیباف اصل را با وجود اینکه قبول نمی‌کردم با آن مواجه شدم و جایگزین ایشان آقای دهقان دهنوی را انتخاب کردم که یک فرد علمی و متخصص است. 

ماجرای استفاده از بورس برای تامین کسری بودجه دولت

وی اضافه کرد: از طرفی گفته می‌شود دولت از بازار سرمایه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای کسری بودجه خود استفاده کرده که این هم یک دروغ است؛ اولا میزان اوراقی که ما می‌توانستیم طبق قانون بودجه منتشر کنیم ۲۱۳ هزار میلیارد تومان بود که عمده آن در جریان تهاتر بین طلب‌های دولت و بدهی‌های دولت به شرکت‌ها و پیمانکاران انجام شد و فقط ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق می‌توانست به صورت نقد عرضه شود که از این رقم هم ۶۱ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه نقد شد، بقیه در بازار بدهی تامین مالی شد و ما اوراق را به حراج گذاشتیم و این فرق می‌کند که بگوییم دولت تامین کسری بودجه خود را انجام داد. 

دژپسند تصریح کرد: بنابراین پارسال از محل فروش اوراق در بازار سهام ۶۱ هزار میلیارد تومان و از محل واگذاری سهام دولت و دریافت اقساط سال‌های قبل ۳۵ هزار میلیارد تومان به دست آوردیم که در مجموع ۹۵ هزار میلیارد تومان دولت درآمد کسب کرد، بنابراین ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیست و از طرفی نسبت ۹۵ هزار میلیارد تومان به ۵۷۰ هزار میلیارد تومان مصارف دولت در سال ۹۹ رقم ناچیزی در حد ۱۶.۶ درصد است. 

دژپسند همچنین گفت: عزیزانی که الان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری صحبت می‌کنند بالاخره در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم مجوز فروش اوراق داده شده است، این اوراق را می‌خواهند کجا بفروشند، مگر نه اینکه این اوراق را باید در بازار سرمایه به حراج بگذارند و یا اینکه در بازار اوراق بدهی بفروشند و بنابراین تامین کسری بودجه از محل فروش اوراق تامین مالی از جیب مردم نیست.

امسال هم دولت باید ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام دولتی را برای بودجه بفروشد و برای اینکه این رقم اثر منفی در بازار سهام نداشته باشد، به صورت خرد و شناور عرضه نمی‌شود بلکه به صورت بلوکی عرضه می‌کنیم و این بازار فروش اوراق رقیب بازار سرمایه نیست. امسال تاکنون ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه کرده‌ایم و اوراق بهادار به گونه‌ای است که اثر منفی در بازار نداشته باشد. 

حقیقی‌ها و حقوقی‌ها دشمن هم نیستند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در برخی از کشورها سهم بازار بدهی از بودجه دولت بالا و در حد ۷۵ درصد است، اما به دلایل گوناگون بازار بدهی رقیب بازار سرمایه نیست، بلکه مکمل بازار سرمایه است. به خاطر اینکه در بازار سرمایه افراد از نظر ریسک متفاوت هستند، عده‌ای هم اوراق با درآمد ثابت و هم سهام خریداری می‌کنند، برخی از اشخاص حقوقی و صندوق‌ها به دلایلی نمی‌توانند در بازار سهام باشند، اینها مشتری اوراق دولتی در بازار بدهی هستند، بنابراین بازار بدهی مکمل بازار سرمایه و نه رقیب آن به شمار می‌رود. 

وی همچنین گفت: نباید در بازار سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی را دشمن همدیگر بدانیم. اینها دو بال بازار سرمایه هستند، در زمانی که بازار نیاز به عرضه داشت، سهام عرضه کردند و از رشد فزاینده و نجومی شاخص جلوگیری شد و در زمانی که عرضه سهام بیشتر می‌شد و متقاضی نداشت، شرکت‌های حقوقی نسبت به خرید سهام اقدام می‌کردند. از طرفی مصوبه افزایش بازارگردانان و نیز انتشار اسناد خزانه برای افزایش عمق بازار انجام شد و اینها با کمک شرکت‌های حقوقی به وقوع پیوست.

برخی از بحث‌ها بد جایی را هدف می‌گیرد، عده‌ای با مصاحبه‌های خود اعتماد مردم به بازار را هدف گرفته‌اند، اما شورای عالی بورس و سازمان بورس وظیفه خود را انجام می‌دهد. در این زمینه بسته ۳+۷ پیشنهاد را مطرح کرد که ۳ پیشنهاد در خود سازمان بورس مصوب و اجرا شد و ۷ پیشنهاد دیگر را در شورای هماهنگی اقتصادی سران مطرح کرد که آن هم مراحل اداری را طی می‌کند و به زودی اجرا می‌شود. 

دژپسند همچنین در مورد اینکه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری گفته است اسامی شرکت‌های حقوقی که در اوج بازار فروختند و در زمان ریزش پول از بازار خارج کردند گفت: ما بارها گفتیم این اسامی را به ما اعلام کنید اما تاکنون اعلام نشده، باید محتوای کدهای حقیقی و حقوقی را بگویند. 

  ما از بانک مرکزی بازی نخوردیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سؤال خبرنگار فارس که پرسید نامه‌ای که آقای همتی اعلام می‌کند برای هشدار حبابی بودن بازار به مقام معظم رهبری ارائه شده بود و در حاشیه این نامه تذکر داده شده بود که این مسأله بررسی شود، اظهار کرد: تاریخ ابلاغ نامه باید بدانیم چه زمانی بوده، در تیر و مرداد ماه سال گذشته ما اعلام کردیم شرکت‌های حقوقی میزان شناوری سهام خود در بورس را افزایش دهند و قرار شد صندوق پالایشی یکم هم ارائه شود. همچنین شرکت‌های بخش عمومی و شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کنیم.

ما همچنین دنبال مصوبه صندوق پروژه‌ها بودیم تا بتواند فشار تقاضا برای خرید سهام را کنترل کند و میزان شناوری سهام و عمق بازار بیشتر شود و این مصوبات را گرفتیم اما تا زمانی که عملیاتی شود به اواسط تیرماه رسید که در یک هفته ۷۵۰۰ میلیارد تومان سهام عرضه می‌شد، اما بعد از آن نرخ بهره بین بانکی تغییر پیدا کرد و بر بازار سرمایه اثر گذاشت. 

وی ادامه داد: از زمانی که ما با بخش خصوصی صحبت می‌کردیم تا سهام شرکت‌های خود را در بورس ارائه کنند، تا زمانی که این در عمل اتفاق افتد یک وقفه‌ای ایجاد می‌شد، همچنین از اواخر مردادماه تصمیم گرفتیم با کمک وزیر نفت، صندوق پالایش یکم را ارائه کنیم. من در ۱۷ مرداد سال گذشته اعلام کردم که تا پنجم شهریور صندوق پالایش یکم عرضه می‌شود و این کار انجام شد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه آیا نرخ سپرده بانکی بیشتر اثر دارد یا نرخ بهره بین بانکی گفت: اولا ما از بانک مرکزی بازی نخوردیم، فرق ما در این است که ما به ثبات و آرامش بازار سرمایه نگاه می‌کنیم و نظرات خود را در کف بازار اعلام نمی‌کنیم، ما احساس می‌کنیم باید بازار سرمایه از تنش فاصله بگیرد. 

دژپسند گفت: نرخ سود سپرده بانکی برای سپرده‌های یکساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت، همچنین سپرده دوساله قبلا نبود که آن هم طراحی شد و نرخ ۱۸ درصد برای آن در نظر گرفته شد.

البته نرخ بهره بین بانکی یک نرخ شبانه و بین بانک‌هاست که از ۲۲ و ۲۳ درصد حتی در مواردی تا ۲۵ درصد هم بالا می‌رود و کسی که با این نرخ‌ها پول بدهد، دیگر اوراق نمی‌خرد و به هر حال بازار دارایی نسبت به نرخ بهره حساس است. نسبت پی به‌ای در سهام که بین ۳.۵ تا ۴ در نظر گرفته شده است، درواقع با نرخ سود ۲۵ درصد رقابت می‌کند.

نکته دیگر وقتی یک اتفاقی افتاده است و آن را بررسی کنیم، حقایقی آشکار می‌شود و زمانی که نرخ بهره بین بانکی یک واحد درصد تغییر می‌کند، این در بازار دارایی هم اثرگذار خواهد بود و نکته سوم این است که تغییرات نرخ بهره و نرخ سپرده بانکی علامت‌دهی آن‌ها برای بازار بسیار مهم است. 

هیچ شرکتی در بازار به حد شناوری ۲۵ درصد نرسید

وی در مورد اینکه شما بارها قول‌هایی به سهامداران دادید از جمله اینکه زیان خریداران پالایش یکم را جبران می‌کنید و یا اینکه گفته بودید صندوق دارا سوم خودرویی و فلزی هم ارائه می‌کنید، اما این کار نشد، آیا اینها به اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه خدشه وارد نکرد، گفت: برای جبران خریداران پالایش یکم جزء پیشنهادهای هفت‌بندی است که در حال حاضر فرایند اداری خود را طی می‌کند و حتما انجام می‌شود، اما اینکه دارا سوم یا همان صندوق خودرویی و فلزی ارائه نشد به خاطر شرایط ریزش بازار بود که اجرایی نشد.

در شرایط بازار هم دو دسته عوامل اثرگذرا بودند؛ یک دسته اقتصادی و یک سری عوامل غیراقتصادی بودند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد اینکه آیا هیچ شرکتی در سال گذشته به حد شناوری ۲۵ درصد رسید که از رسیدگی مالیاتی صورت‌های مالی خود در سال‌های قبل معاف شود، گفت: ریزش بازار باعث شد عملا هیچ شرکتی نتواند به شناوری ۲۵ درصد برسد. 

طبیعی است که بازار سرمایه از اقتصاد ملی بیشتر رشد کند

دژپسند در مورد اینکه گفته می‌شود چرا با وجود اینکه اقتصاد کشور رشدی نداشته اما شاخص بورس رشد کرده است، گفت: به خاطر اینکه شرکت‌های حاضر در بورس از شرکت‌های برگزیده هستند که از سایر بخش‌های اقتصاد وضعیت بهتری دارند و در حال حاضر که مجامع شرکت‌های بورسی برگزار می‌شود و اکثر این شرکت‌ها سودده هستند، کارشناسانی که انصاف داشته‌اند به حرف من رسیدند که این شرکت‌های بورسی از نظر توانایی از معدل اقتصاد کشور بالاتر هستند، بنابراین طبیعی است که بازار سرمایه نسبت به کل اقتصاد بیشتر رشد کند. 

وی افزود: برخی افراد با مصاحبه‌ها و سخنان خود در دل افراد حقیقی در بورس ترس ایجاد می‌کنند، در اصطلاح حقیقی ترساننده و یا حقوقی کُشان هستند. البته من نمی‌گویم بازار سرمایه ایرادی نداشته، بورس هم ایرادهای خود را داشته است.

مثلا در زمانی که تقاضا بالا رفت هسته معاملات دچار مشکل شد و ما می‌خواستیم نرم افزارهای اصلاح هسته بازار را وارد کنیم به خاطر تحریم نتوانستیم، لذا مناقصه‌ای برگزار کردیم که شرکت‌های داخلی هسته ایرانی برای معاملات بورس طراحی کنند، یا در شرایطی که صدور کد بورسی دارای مشکل بود، سعی کردیم فرایند کد بورسی آسان شود و از بس مقررات بازار مرتب تغییر پیدا می‌کرد به چهارشنبه‌های بیقرار از نظر مقررات جدید معروف شده بود.

البته دامنه نوسان زیاد تغییر پیدا نکرد و این دامنه از مثبت و منفی پنج درصد به دامنه نامتقارن تغییر پیدا کرد، اما در هر حال گفتیم نباید خاصیت نقدشوندگی بازار سرمایه آسیب ببیند. در هر حال در شورای عالی بورس هم دمکراسی حاکم است و رأی با اکثریت است که در نهایت به دامنه نامتقارن رأی داده شد. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه رئیس سازمان بورس گفته است بورس به عنوان سپر تورم قرار گرفته است گفت: بله، درست است. اگر نقدینگی که پارسال ایجاد شده بود به بازار سرمایه نمی‌آمد و وارد بازار کالا و یا زمین و مسکن می‌شد، به مراتب تورم بیشتری ایجاد می‌کرد، از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ۹۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه آمد که این بازار به عنوان سپر در برابر تورم عمل کرد و به کنترل تورم و جذب نقدینگی کمک کرد. 

 تا کنون لیستی از طرف دولت درباره بدهکاران بانکی منتشر نشده است

دژپسند تصریح کرد: آقای همتی عضو شورای عالی بورس است و می‌داند وزیر اقتصاد در این شورا یک رأی دارد و نظرش یک از یازده است و همچنین پیشنهادهایی که در شورای عالی بورس ارائه می‌شود در کمیته‌های کارشناسی بررسی می‌شود. 

وی همچنین در مورد اسامی ۱۱ ابربدهکار بانکی که در مناظره روز گذشته کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شد، افزود: تاکنون مواردی که در دولت مطرح شده به هیچ وجه اسم کسی برده نشده اما دولت تاکید دارد مطالبات معوق بانکی باید وصول شود، گاهی مصوباتی در این زمینه می‌دهیم اما در مورد اسامی هیچ کس بحث نشده است و لیستی هم منتشر نشده است. ممکن است لیستی که مدنظر آقایان بوده، با لیست مدنظر ما تفاوت داشته باشد.

کد خبر 607310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha