مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری روزانه ۷۵۰۰ تن پسماند جمع آوری و به آرادکوه منتقل می شد که امروز این عدد به ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ تن رسیده است.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، صدرالدین علیپور، در آیین افتتاحیه سه طرح مدیریت پسماند در منطقه ۵ (طرحهای قلم ماند، سبز ماند و کارواش پسماند) ضمن تشکر از شهرداری منطقه ۵ به سبب اهتمام به اجرای چنین پروژه هایی گفت: پیرو سیاست های اصلی شهرداری تهران مبنی بر کاهش پسماند از مبدا به مقصد، سازمان پسماند فعالیت هایی را انجام داد که به کاهش پسماند منجر شود.

اوادامه داد: هر چه قدر ما بتوانیم، تفکیک پسماند و برگرداندن مواد به چرخه بازیافت و تبدیل به کود کمپوست و این موضوعات را در مدیریت پسماند بیشتر پیگیری کنیم قطعا موفق تر عمل کرده ایم که این در راستای گام اول اجرای طرح کاپ است.

علیپور افزود: مدیریت پسماند می خواهد به کمک شهروندان و ارائه سیستم های تشویقی مردم همراهی بیشتری داشته باشند برای تفکیک از مبدا. که یکی از این طرح ها این برنامه بود که امروز اجرا شد.

‌مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند بیان کرد: مدیریت پسماند می خواهد با چند مکانیزم که گروه های مختلفی را در بر می گیرد که یکی از این ها طرح قلم‌ ماند است که شهروندان بتوانند در منطقه ۵ و کل شهر تهران پسماند های خشک خود را جمع اوری کنند و شنبه ها تحویل غرف دهند و به ازای مبلغی که تعیین شده است برای پسماند خشک، اقلام آموزشی و لوازم و التحریر دریافت کنند.

او ادامه داد: در شروع این دوره مدیریت شهری رقمی که در ایستگاه  ها و مرکز آراد کوه برای پسماند براساس سامانه توزیع ثبت شده، ۷۵۰۰ تن بوده و درحال حاضر به ۵۳۰۰ تا ۵۵۰۰ تن رسیده است. که اقداماتی مانند مخازن گذاری در ساختمان های اداری و تجاری و سیستم های تشویقی مانند گلماند و قلم ماند و کتاب ماند و سایت حجیمی که درخصوص سیستم پسماند حجیم ایجاد کردیم، باعث کاهش ۲ هزار تنی پسماند شده است.

علیپور گفت: هر جای دنیا که موفقیتی در خصوص تفکیک پسماند داشتند اصل براین است که مخازن تفکیکی باشد و مالک داشته باشد نمی شود مخازن مالک نداشته باشد و هرکس هر مقدار،   پسماند درون مخازن زباله بریزد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند افزود: در حال حاضر ۳۰۰۰ مخزن جمع آوری و مخازن تفکیکی جدید در ساختمان های ادارای و تجاری جایگزین شده است.

او ادامه داد: در فاز یک تا پایان ۱۴۰۰ قرار بود ۲۵ درصد این مخازن جمع آوری شود. البته این امر نیاز به همراهی شهروندان دارد که باید با این موضوع و اثرات آن آشنا شوند و بدانند که جمع آوری مخازن و مالک دار کردن مخازن و داشتن مخازن تفکیکی  هزینه های اقتصادی و محیط زیستی شهر را کاهش می دهد.

علیپور در خصوص زباله گرد ها گفت: مسئله این است، افرادی که به عنوان زباله گرد داخل شهر فعالیت می کنند از کجا می آیند از کدام کشور می آیند. در قدم بعدی دیگر ارگان ها مانند بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و  نیروی انتظامی و دادستانی هم باید برخورد کند. اما چون چند سازمان وجود دارد نمی توانیم  تاثیری را شاهد باشیم و حتی سازمان پسماند هم از نظر قانونی نمی تواند برخورد کند و از زباله گردی جلوگیری کند.

او تصریح کرد: تنها راه این است که سازمان پسماند شکل مخازن خود رادر مناطق تغییر دهد. مخازنی که که امکان جاگذاری آن ها داخل منازل ممکن است انجام شود  و مخازنی هم مانند منطقه ۴ و ۱۲ به شکل دیگر اجرا می شود که امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد.

کد خبر 606988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha