مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

شرکت گوگل قادر است با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی تنها در عرض ۶ ساعت، تراشه‌های رایانه‌ای را که طراحی آنها به طور معمول می‌تواند ماه‌ها وقت مهندسان را بگیرد، طراحی کند.

تراشه

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، گوگل می‌گوید روشی را برای استفاده از فناوری "یادگیری تقویتی عمیق"(RL) به منظور ایجاد بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه‌های رایانه‌ای تنها در مدت شش ساعت ایجاد کرده است. گفتنی است که این یک کار پیچیده است که تحقق آن توسط انسان معمولاً به ماهها زمان نیاز دارد.

تیم محققان گوگل در مقاله خود که در نشریه نیچر(Nature) منتشر شده است، توضیح داده است که تراشه‌هایی که هوش مصنوعی گوگل تولید می‌کند با همان کیفیت تراشه‌های انسانی و حتی برتر از آنها هستند.

این تراشه‌ها ابتدا در یکی از اولین استفاده‌های تجاری خود، در واحد پردازش تنسور(TPU) این شرکت که برای محاسبات هوش مصنوعی بهینه شده است، استفاده خواهد شد.

بنابراین روش هوش مصنوعی گوگل برای طراحی این تراشه‌ها در نهایت می‌تواند به بهبود و سرعت بخشیدن توسعه خود هوش مصنوعی در آینده کمک کند.

گوگل پنجره جادویی می‌سازد

محققان می‌گویند: روش ما برای طراحی نسل بعدی شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را دارد که هزاران ساعت تلاش انسانی را صرفه‌جویی کند.

پیشرفت بزرگ در این پروژه این است که از روش هوش مصنوعی گوگل می‌توان برای بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه(chip floorplanning) استفاده کرد که همانطور که در مقاله آمده است: برخلاف پنج دهه تحقیق، بستر برنامه‌ریزی طراحی تراشه از خودکار شدن سرپیچی کرده و مهندسان طراح برای طراحی فیزیکی محصولات مختلف به ماه‌ها تلاش نیاز دارند.

تیم محققان گوگل با استفاده از روش‌های یادگیری تقویتی عمیق، الگوریتمی را ایجاد کردند که روش انجام اقدامات مشخص را به گونه‌ای می‌آموزد که قادر است چندین ماه کار انسانی را در چند ساعت محقق کند.

این تیم سیستم هوش مصنوعی خود را با تغذیه ۱۰ هزار بستر برنامه‌ریزی تراشه آموزش داد تا بتواند درست و غلط را به آن بیاموزد.

محققان می‌گویند: در نتیجه روش ما از تجربیات گذشته برای بهتر و سریع‌تر کردن موارد جدید حل مسئله استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد طراحی تراشه توسط هوش مصنوعی با تجربه‌ای بیشتر نسبت به هر طراح انسانی انجام شود.

آنها می‌گویند، پیامدها و کاربردهای مثبت این روش برای تراشه‌های نیمه هادی زیاد است.

اخیراً کارهای زیادی در موضوع نیمه‌هادی‌ها در حال انجام است. به عنوان مثال شرکت آی‌بی‌ام(IBM) با ایجاد اولین تراشه ۲ نانومتری در جهان به موفقیت بزرگی در طراحی نیمه‌هادی‌ها دست یافته است. البته آنها تنها شرکتی نیستند که در طراحی تراشه‌های کوچک پیشرفت زیادی دارند، زیرا تیمی از موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، دانشگاه ملی تایوان و شرکت تولید کننده نیمه‌هادی تایوان راهی برای تولید نیمه هادی‌ها با مقیاس کمتر از یک نانومتر نیز پیدا کرده‌اند.

کد خبر 606909
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha