مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

شهرداری گرگان برای مدیریت مصرف آب و کمک به مصرف بهینه آب آشامیدنی و مدیریت منابع آبی در این شهر با انجام برخی اقدامات و تغییر منابع آبی مورد نیاز آبیاری فضای سبز، میزان آب مصرفی در این حوزه را به صفر نزدیک کرده است.

آبیاری فضای سبز

به گزارش همشهری آنلاین، تفکیک شبکه آبیاری فضای سبز شهر گرگان از شبکه آب آشامیدنی یکی از اولویت‌های مدیریت شهری گرگان در دو سال اخیر بود که به گفته مسئولان شهرداری گرگان طی دو سال اخیر تقریبا به طور کامل محقق شده است.

تیر ۱۳۹۸ و در صد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر گرگان لایحه ارائه شده شهرداری به پارلمان شهری گرگان با موضوع اجرای عملیات طرح جامع آب‌رسان و جداسازی آب خام فضای سبز شهری مطرح شد تا میزان آب آشامیدنی مصرفی برای فضای سبز این شهر به مرور کاهش یابد. تصمیمی که طی دو سال عملی شد و اکنون میزان تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهر گرگان از آب‌های سطحی و منابع آبی غیرخوراکی به گفته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

یحیی ستوده‌نیا می‌گوید: در حال حاضر بالغ بر ۹۵ درصد فضای سبز شهر گرگان با آب خام آبیاری می‌شود که در ماه‌های گرم سال با توجه به بیشتر شدن مصرف آب شهروندان و کم شدن فشار آب آشامیدنی این رقم بیشتر هم می‌شود.

وی با بیان این که شهرداری با انجام برخی اقدامات علاوه بر تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری، برخی مشکلات ناشی از آب‌های سطحی را نیز در شهر حل کرده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر بخش زیادی از آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز قابلیت آشامیدن ندارد. چون از منابع سطحی تأمین می‌شود و به عبارتی آب خام است که به جای هدررفت و تبخیر برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

تفکیک آبیاری فضای سبز از شبکه آب آشامیدنی در گرگان

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان می‌افزاید: رودخانه‌ ناهارخوران، چاه‌های سطحی چاله‌باغ و پارک ملت و بلوار صیاد از منابع تأمین آب مورد نیاز فضای سبز گرگان هستند. نکته قابل توجهی که در این اقدام وجود داشت حل مشکلات برخی شهروندان ناشی از وجود آب سطحی در برخی مناطق شهر بر اثر بالا آمدن آب‌های زیر زمینی است. شهرداری با این اقدام هم مشکل آب مصرفی فضای سبز و هم مشکل بالا آمدن آب زیرزمینی و بروز مشکلات برای شهروندان را رفع کرده است.

ستوده‌نیا به برخی برنامه‌های اجرا شده توسط شهرداری برای کاهش مصرف آب خام در آبیاری فضای سبز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این که به صفر رساندن مصرف آب آشامیدنی در آبیاری فضای سبز شهر گرگان مد نظر بود، کاهش مصرف آب خام هم در این زمینه یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود که شهرداری گرگان اقداماتی را در این حوزه نیز انجام داده است.

این مسئول به برخی همکاری‌های دوسویه بین شهرداری گرگان و اداره آبفا برای کمک به تأمین آب آشامیدنی شهروندان گرگان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری گرگان برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان از سال ۱۳۸۶ چهار نقطه در املاک خود را برای حفر چاه آب آشامیدنی در اختیار آبفای شهرستان گرگان قرار داد و اداره آبفا نیز یک حلقه چاه خود را که آب آن قابل آشامیدن نیست برای تأمین آب خام مورد نیاز فضای سبز گرگان در اختیار شهرداری گذاشته است.

وی درباره سیاست‌های شهرداری گرگان برای کاهش مصرف آب خام در آبیاری فضای سبز خاطرنشان می‌کند: گسترش شبکه آبیاری تحت فشار تا ۹۰ درصد مساحت کل فضای سبز شهری یکی از اقداماتی است که توسط شهرداری گرگان برای کاهش مصرف آب خام پیگیری می‌شود. یکی دیگر از اقدامات مد نظر نیز کاشت گونه‌های مقاوم در مقابل کم‌آبی یا گونه‌های کم‌آب‌بر مانند درختان، درختچه‌ها و گونه‌های پوششی است.

به گفته ستوده‌نیا شهرداری گرگان مکاتباتی نیز با اداره آب و فاضلاب برای خصوص تخصیص پساب‌های شهری و تامین منابع آب خام پایدار به منظور استفاده در فضای سبز از طریق پساب‌های شهری داشت تا بهره‌وری از پساب شهری در آبیاری فضای سبز نیز عملی شود.

کد خبر 606899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha