اعضای شورای شهر تهران از مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به دلیل مهار آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان تقدیر کردند.

داوری

به گزارش همشهری آنلاین، در جریان تجلیل از مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص مهار آتش سوزی پالایشگاه شهید تندگویان توسط نیروهای خدوم آن سازمان، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به این که چهارشنبه گذشته نزدیک غروب پالایشگاه تندگویان دچار حریق شد گفت: همه شهروندان دود غلیط حادثه را دیدند و یکی از گسترده ترین و پرریسک‌ترین حوادث شهر اتفاق افتاد.

او ادامه داد: همکاران ما در معاونت خدمات شهری و همچنین سازمان آتش نشانی در کوتاه ترین زمان ممکن ضمن حضور در محل حادثه با خطرات این حادثه مبارزه علمی، فنی و ایثارگرانه کردند و از حادثه بزرگتر جلوگیری شد. به طوری که بعضا بعضی آن را شبیه به حادثه بیروت دانستند. لذا بر اساس پیشنهاد اعضا شورای شهر تهران قرار بر این شد که ما از خدمات این بزرگواران که عملیاتی را به سرانجام رساندند، تشکر کنیم.

در ادامه مهدی داوری مدیرعال سازمان آتش نشانی به ارانه گزارش از عملیات اطفا حریق پالایشگاه تندگویان پرداخت. داوری گفت: به محض اطلاع از حادثه اعزام وسیع به محل حادثه شروع شد. ۱۲ ایستگاه ما در مرحله مقابله در محل حادثه حضور داشتند. همکاران من در دقایق اولیه وارد محل حادثه شدند با تشخیص درستی که از خطرات بالقوه در محل وجود داشت  تمام تلاش خود را کردند تا بروز فاجعه در شهر جلوگیری کنند.

داوری افزود:  از ابتدا نگران ۷ مخزنی بودیم که در منطقه وجود داشت که حاوی محصولی حاصل از  پست آب های تولیدات دیگر نفتی بود که برای تولید محصولات قیر و آسفالت استفاده می شد. این پساب ها دارای هیدروکربن های سنگین است که هرچند دیرتر مشتعل می شوند اما بسیار حررات بالا و بخار پرفشار دارند.   این ۷ مخزن ۹۰ هزار بشکه از مواد را دارا بودند یعنی حدود ۱۴ میلیون لیتر حجم این مواد بود و همان لحظات اولیه ۶ مخزن درگیر شده بودند. ریزش و آتش سوزی سریع ان مایع باعث شد تمام مخازن دیگر را درگیر کنند.

او ادامه داد: علاوه بر این دو نقطه اصلی باقی می ماند. مخازن ال پی جی در سایت جنوبی که بسیار نزدیک بودند و حتی شعله های به آنجا سرایت کرد و دوم مخازن حجیم انواع سوخت ها که در سایت شمالی بودند. آنجا مخازن ۲۰ میلیون لیتری و ۴۰ میلیون لیتری بود که تما تلاش این بود که آنها دچار حادثه نشوند.

به گفته داوری در مجموع حدود ۳۱ ایستگاه آتش نشانی درگیر این عملیات بودند. همچنین جای تشکر از شهرهای کرج، قزوین اسلامشهر، کهریزک و باقر شهر است که نیروهای پشتیبانی برای ما اعزام کردند. همچنین فرودگاه مهرآباد نیز برای ما منابع اعزام کرد. خود شرکت نفت که آتش نشانی خیلی خوبی دارد هم جضور داشت و باعث شد با این همکاری حریق را اطفا کنیم. در اصل استراتژی عملیات این بود که از درگیری مخازن اطراف با آتش سوزی جلوگیری شود که کاملا موفقیت آمیز بود.

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، پس ارائه گزارش از سوی داوری محسن هاشمی رئیس شورای شهر لوح تقدیری را از طرف شوای شهر تهران به او تقدیم کرد.

کد خبر 606196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha