توجه به گردشگری و کشاورزی، معیشت مرزنشینان، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و تکمیل مونوریل و راه‌آهن از دیگر مطالبات مردم و کارشناسان استان از دولت سیزدهم است

مرز کرمانشاه

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

 به گزارش همشهری آنلاین، تا شروع سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران کمتر از یک ماه باقی مانده است. انتخابات ششمین دوره شوراهای‌شهر و روستا نیز پیش‌رو است. بهبود وضعیت معیشتی، توجه به مردم مرزنشین و حل مشکلات ریز و درشت این دیار، انتظاراتی است که مردم کرمانشاه از رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم دارند.

ساماندهی حاشیه‌نشینان و اشتغال

 یکی از شهروندان کرمانشاهی که دغدغه‌اش حل مشکلات اقتصادی است، می‌گوید: انتخاب مدیران توانمند و بومی از سوی دولت آینده می‌تواند مشکلات مردم را در حوزه‌های اشتغال و اقتصاد حل کند. طیبه قدمی که ۳۷ ساله و شاغل است، می‌افزاید: دولت باید با سامان‌دهی مناطق حاشیه‌نشین مانند جعفرآباد، صادقیه، آقاجان و... از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند. با تخصیص بودجه مناسب به این مناطق می‌توان اماکن رفاهی و فرهنگی ایجاد کرد و زندگی مردم را تغییر داد. این شهروند خواسته بعدی خود از رئیس جمهور را ایجاد مراکز درمانی دولتی برای مناطق محروم عنوان می‌کند و می‌گوید: ایجاد چنین مراکز درمانی با هزینه‌های پایین و یا رایگان به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و روستاهای دور افتاده، مردم را امیدوار می‌کند. خیلی از مردم مناطق محروم با وجود درد و بیماری، به دلیل مشکلات مالی به مراکز درمانی نمی‌روند و درد را تحمل می‌کنند. وی همچنین از رئیس جمهور آینده می‌خواهد بهسازی جاده‌های برون شهری و معابر درون شهری را در دستور کار قرار دهد و می‌افزاید: از دولت آینده انتظار داریم برخی جاده‌های استان را که به جاده مرگ مشهور شده‌اند، اصلاح و تعریض کند زیرا بسیاری از خانواده‌ها با تردد در این جاده‌ها داغدار شده‌اند.

تکمیل مونوریل کرمانشاه

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی توسعه گردشگری در استان را دغدغه اصلی خود عنوان می‌کند و می‌گوید: کرمانشاه ظرفیت گردشگری طبیعی و تاریخی بالایی برای جذب گردشگر دارد اما این ظرفیت به درستی استفاده نشده است. علی امجدیان ادامه می‌دهد: تپه‌های سراب قنبر در جنوب کرمانشاه آب و هوای مطلوبی دارد و هر روز ورزشکاران و ورزش دوستان بسیاری به آنجا می‌روند اما از داشتن امکانات ورزشی و تفریحی بی‌بهره است. امیدواریم رئیس جمهور آینده به توسعه این منطقه توجه کند. وی اجرا و اتمام پروژه مونوریل را خواسته دیگر خود و مردم از رئیس جمهور آینده عنوان می‌کند و می‌افزاید: امیدواریم مردم حاصل این پروژه را در دولت آینده ببینند زیرا بیش از ۱۰ سال است که به انتظار بهره‌برداری آن نشسته‌اند. امجدیان در ادامه به پروژه راه‌آهن کرمانشاه - خسروی اشاره می‌کند و می‌گوید: بی‌شک رسیدن راه‌آهن به مقصد خسروی آرزوی بسیاری از مردم استان کرمانشاه است که نیمه تمام و در انتظار اعتبار و بودجه مانده است. فاطمه محمدی یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی نیز می‌گوید: امیدواریم تکمیل پروژه‌های لوکس سیتی سنتر در بلوار طاق‌بستان نیز که نیمه‌کاره رها شده، زودتر به نتیجه برسد تا از این بلاتکلیفی رها شود. وی همچنین جلوگیری از استخدام افراد غیربومی را یکی از موضوعاتی مطرح می‌کند که امیدوار است دولت آینده به آن توجه کند. محمدی به کمبود کتابخانه‌های غنی در سطح شهر و استان اشاره می‌کند و می افزاید: از دولت سیزدهم انتظار توجه ویژه به توسعه بخش فرهنگی را داریم زیرا کمبود کتابخانه‌های خوب در محله‌های مختلف شهر به شدت مشهود است.

توجه به مرزنشینان و کوله‌بران

یک شهروند سرپل‌ذهابی ساکن کرمانشاه نیز ساماندهی کوله‌بران منطقه را چالشی می‌داند که امیدوار است در دولت سیزدهم به آن توجه شود زیرا بسیاری از کوله‌بران به سختی روزگار می‌گذرانند و حوادث این شغل، مشکلات آنها را دو چندان کرده است. عمران قنبری ادامه می‌دهد: مردم مرزنشین مشکلات فراوانی دارند و از دولت آینده انتظار ارتقاء سطح معیشتی اهالی این مناطق را داریم. توسعه گردشگری یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت زندگی مردم منطقه است. وی اظهار می‌کند: کرمانشاه، استان ثروتمندی است اما راهکارهای اشتباه باعث شده که تغییری در بهبود وضعیت مردم ایجاد نشود. نبود پزشک متخصص و فوق تخصص در شبکه بهداشت و بیمارستان‌های شهرستان قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب یکی از مشکلات مناطق مرزی و مرزنشینان است که دولت سیزدهم باید حل اساسی این مسائل را در دستور برنامه‌های خود قرار دهد.

تغییر نگاه مدیریتی در کرمانشاه

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با همشهری درباره مطالبات استان از دولت آینده، می‌گوید: مردم طی سال‌های مدید انتخاباتی چه ریاست جمهوری و چه نمایندگان مجلس دچار شعارزدگی شده‌اند. شعارهای مختلفی گفته می‌شود اما بدون عمل می‌ماند و این باعث ناراحتی مردم شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ناتوانی سیاستمداران را عامل ادامه‌دار بودن برخی مشکلات استان می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر استان کرمانشاه نیاز به نوعی تفویض مدیریتی برای حل مشکلاتش دارد. با وجود تمام ظرفیت‌های کار و تولید استان اما به دلیل کوتاهی که از سوی مرکز، امورات مردم به تعویق می‌افتد.  

نماینده پیشین مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یکی از مزیت‌های استان را مرزهای آن با عراق می‌داند که همواره به دلیل سخت‌گیری‌های مرکز این ظرفیت مغفول مانده است. وی کشیدن راه آهن غرب به مرز خسروی را یکی دیگر از مطالبات مردم برمی‌شمرد که از برنامه‌های قانون چهارم توسعه کشور بود. این در حالی است که با وجود رسیدن به برنامه ششم، این پروژه همچنان عملی نشده و دولت به وظیفه قانونی خود در این باره عمل نکرده است. رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا توسعه از مرز به مرکز است، می‌گوید: در ایران اما توسعه از مرکز به مرز است و استانی مانند کرمانشاه با وجود همه ظرفیت‌های توسعه باید درجا بزند. این استاد دانشگاه با تاکید بر احیای مرزها، می‌گوید: اگر از ظرفیت مرزها استفاده شود، حتی تحریم‌ها هم هیچ مشکلی برای مردم و معیشت آنها ایجاد نخواهد کرد. معضلی چون بیکاری با استفاده از ظرفیت مرزی بودن استان حل خواهد شد. وی نپرداختن به حوزه گردشگری را یکی دیگر از معضلات استان می‌داند و اظهار می‌کند: کرمانشاه از لحاظ میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی جزو استان‌های ثروتمند و رتبه‌دار است اما تا به امروز هیچ دولتی برنامه‌ای در این زمینه نداشته است.  

ارتقای بخش کشاورزی با توجه به قطب بودن استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نیز از دیگر موضوعاتی است که امیدواریم در دولت سیزدهم به توسعه آن پرداخته شود. این استاد دانشگاه با بابیان اینکه از دولت سیزدهم انتظار می‌رود به جای شعارهای جدید، مصوبات سفرهای مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری را اجرا کند، می‌افزاید: این مصوبات حاصل رایزنی مجمع نمایندگان استان، مجمع مدیران و نمایندگان معین دولت‌ها است. اجرای این مثلث اسنادی در استان بخشی از مشکلات مردم کرمانشاه را حل خواهد کرد.

اولویت‌های کرمانشاه

 از نگاه مردم

راهکارهای پیشنهادی

اولویت‌های کرمانشاه

 از نگاه کارشناس

راهکارهای پیشنهادی

انتخاب مدیران توانمند

و مردمی

استفاده از مدیران و نخبگان بومی

تفویض اختیار به مدیران استانی

تمرکززدایی از اتخاذ تصمیمات  درباره استان

توجه به مناطق حاشیه نشین و روستایی

ایجاد اشتغال در روستاها

احیا و توسعه مرزها

برداشتن قوانین دست و پاگیر

اتمام پروژه‌های نیمه تمام و بهسازی جاده‌های حادثه‌خیز

تکمیل مونوریل و جذب اعتبار

اجرای پروژه راه آهن کرمانشاه_ خسروی

مدیریت اصولی و تزریق اعتبار

توجه به مرزها و ساماندهی کوله‌بری

حل معضل بیکاری مرزنشینان

توسعه گردشگری و کشاورزی

برنامه‌ریزی منسجم چند ساله

کد خبر 605887
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha