مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا با نام تجاری پاستوکووَک در انستیتو پاستور ایران تولید و عرضه خواهد شد.

واكسن كرونا - تزريق

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا‏، دکتر احسان مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا درباره آخرین خبرها از کارآزمایی بالینی این واکسن گفت: این طرح از ششم اردیبهشت در شهر اصفهان آغاز شد و در ۸ شهر کشور داوطلبان وارد مطالعه شدند.

مصطفوی گفت: تزریق اول واکسن روی ۲۴ هزار نفر به پایان رسیده است و تزریق دوم هم روز یکشنبه (۱۶ خرداد) در ۵ شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس و کرمان آغاز شد و تا چهارشنبه این هفته ۳ شهر دیگر هم تزریق دوم را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: تاکنون یک‌سوم از جمعیت هدف یعنی حدود ۸۰۰۰ نفر واکسن دوم خود را دریافت کرده‌اند. فاز یک و دو مطالعات بالینی این واکسن در کشور کوبا بر جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر انجام شده است و فاز سوم آن در ایران روی ۲۴ هزار نفر و در کوبا روی ۴۴ هزار نفر دنبال می‌شود.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: این کاندید واکسن یک پروتئین نوترکیب و حاوی بخش RBD از ژن اسپایک ویروس عامل کووید۱۹ است. جهت حفظ پایداری این پروتئین، ماده موثره واکسن با ترکیب استاندارد واکسن کزاز، کنژوگه شده است. این واکسن در ۲ دوز و به فاصله ۲۸ روز از یکدیگر استفاده می‌شود. خوشبختانه چه در تزریق اول و چه در تزریق دوم تاکنون عوارض جانبیِ گزارش‌شده خفیف بوده و این واکسن تاکنون بی‌خطر به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: هدف‌گذاری ما این است که دو هفته بعد از تزریق دوم، مطالعه اثربخشی واکسن را آغاز کنیم و پیش‌بینی می‌شود داوطلبان در یک بازه زمانی ۳ ماهه بعد از تزریق دوم در شهرهایی که دو دوز تزریق واکسن را دارند ‌و در یک بازه زمانی ۵ ماهه در شهرهایی که ۳ دوز تزریق واکسن را دارند (تزریق یک دُز اضافه یادآور) مورد پیگیری برای گزارش نهایی بررسی اثربخشی قرار گیرند و در این بازه زمانی نیز گزارش میانی بررسی اثربخشی انجام شود.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا اظهار کرد: تولید این واکسن به طور موازی با انجام کارآزمایی بالینی فاز ۳ در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است تا پس از مشخص شدن اثربخشی واکسن و کسب مجوزهای لازم بتواند وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور شود.

مصطفوی گفت: پس از تایید، این واکسن با نام تجاری پاستوکووَک وارد بازار خواهد شد. ظرفیت تولید هدف‌گذاری‌شده‌ ماهانه حدود یک میلیون دوز است و برنامه‌ریزی شده که از ابتدای پاییز با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید به ۳ میلیون دوز در ماه برسد.

او اظهار کرد: امیدواریم این واکسن در کنار سایر واکسن‌ها قسمتی از نیاز کشور را برطرف کند و انستیتو پاستور ایران بتواند در کنار سایر اقدامات تشخیصی و کنترلی کووید۱۹ که تاکنون انجام داده است، این واکسن را هم سریع‌تر در دسترس عموم مردم قرار دهد.

کد خبر 605816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha