مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

انتخابات شورای شهر و روستای مازندران در حالی که فقط دو روز تا زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای تایید شده زمان باقی مانده است، با استعفای گروهی اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای این استان دچار چالش و ابهاماتی شد که می‌تواند آغاز حاشیه‌های شورای ششم در مازندران پیش از انتخاب اعضا باشد.

انتخابات شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین، انتخابات شورای ششم گام به گام همراه با انتخابات ریاست جمهوری به مرحله نهایی خود نزدیک می‌شود و طبق برنامه زمان‌بندی نامزدهای نهایی حاضر در این رقابت انتخاباتی برای تصدی کرسی شوراهای شهر و روستا باید ۱۷ خرداد معرفی شوند. اما استعفای گروهی اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی مازندران از بعدازظهر روز ۱۵ خرداد سبب شد که پیش از انتخاب اعضا شورای ششم شهرهای مازندران، حاشیه سراغ این نهاد در مازندران بیاید.

مهدی سعادتی نمایینده مردم بابل و رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران، نخستین فرد مستعفی در این گروه بود که با انتشار نامه‌ای دلیل استعفای خود را لابی‌گری برخی نامزدهای رد صلاحیت شده از طریق هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و دریافت تاییدیه برای شرکت در انتخابات عنوان کرد. او در نامه استعفای خود عنوان کرده که برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده در استان با فشارهای سیاسی و نفوذی که در مرکز داشتند توانستند وارد عرصه انتخابات شوند و به همین دلیل از ادامه فعالیت به عنوان رئیس هیات نظارت بر انتخابات مازندران استعفا داد.

پس از سعادتی نیز کیوان مرادیان نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه که نایب‌رئیسی هیات نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران را بر عهده داشت به همین دلیل استعفا کرد و امروز نیز علی بابایی کارنامی نماینده ساری و میاندورود و سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای مازندران اعلام کرد از این مسئولیت در اعتراض به اعمال فشار و نفوذ برخی نامزدهای رد صلاحیت شده برای دریافت تاییدیه استعفا می‌دهد. گفته می‌شود که پیرو این استعفاها ۲۰ تن از اعضای هیئت نظارت بر این انتخابات در شهرستان‌های مازندران نیز استعفا دادند. با این حساب انتخابات شورای شهر و روستای مازندران از همین حالا در حاشیه‌های پررنگی قرار گرفته که می‌تواند پس از برگزاری انتخابات نیز ادامه داشته باشد.

نکته‌ای که در این بین از رفتار اعضای مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران بر می‌آید، زیر سوال بردن ساختار نظارت بر انتخابات کشور توسط این افراد است. چرا که دلیل استعفای خود را نفوذ نامزدهای رد صلاحیت شده در هیات بالادستی خود عنوان کرده‌اند.

پیگیری‌های همشهری آنلاین برای تماس با سه عضو اصلی و مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روسالی مازندران به نتیجه‌ای نرسید. اما معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین عنوان کرد که امیدوارند انتخابات بر اساس مکانیزم قانونی خودش برگزار شود و خللی در برپایی انتخابات پیش نیاید.

حسین حسن‌نژاد افزود: ما به عنوان اعضای هیأت اجرایی انتخابات نمی‌توانیم در مورد مسائلی که در هیئت نظارت رخ داده اظهار نظر کنیم. این موضوع بحثی داخلی و مربوط به هیات نظارت است که امیدواریم به زودی حل شود.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد محدودیت زمان است. چهار روز دیگر، یعنی ۲۰ خرداد زمان رسمی آغاز تبلیغات نامزدهای نهایی راه یافته به گردونه رقابت‌های انتخابات است و در صورتی که تا ۱۷ خرداد این مساله حل و فصل نشود، مشخص نیست که تبلیغات انتخابات شوراها در مازندران مانند سایر استان‌های کشور طبق برنامه زمان‌بندی انجام خواهد شد یا نه. چرا که از ظهر امروز زمزمه‌هایی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال متوقف شدن ابلاغ و انتشار لیست جدید افراد تایید صلاحیت شده توسط هیات مرکزی نظارت منتشر شده است که در این صورت برنامه انتخابات را در مازندران با چالش مواجه می‌کند.

کد خبر 605736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha