سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

مریم غفاری: آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که اضافه‌وزن، عدم تحرک و تروما مهمترین علل بروز آن بوده که بیشتر زانوها را گرفتار می‌کند و در آسیا از هر 6 نفر یک نفر آرتروز دارد.

به گزارش همشهری، آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود و به تدریج بی‌تحرکی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال می‌آورد.

آرتروز زانو جزء اختلالات شایع سیستم استخوانی و اسکلتی است که عوامل مختلفی در بروز آن تاثیر دارند که افزایش سن، اضافه وزن، عدم تحرک و فعالیت و تروماها یا ضربه‌ها، عوامل وراثتی، ضعف عضلانی، نامتعادل بودن آنزیم‌های سلول‌های عضروفی و استفاده ناصحیح از عضو جزء‌این عوامل است که در نتیجه آنها مفصل دچار اختلال می‌شود.

مفاصل فک، شانه، آرنج، مچ دست‌ها و پاها، مفاصل انگشتان و ستون فقرات به تدریج سائیده می‌شوند و مفاصل ران، زانوها و پاها در خطر سائیدگی بیشتر و با سرعت بیشتری هستند.

براساس این گزارش، در سن 40سالگی تقریباً همه افراد تغییرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولی بیشتر آنها علامت خاصی احساس نمی‌کنند و تعداد نسبتاً کمی دچار علایم آرتروز هستند. آرتروز یک بیماری پیش‌رونده و مزمن است که بهبودی قطعی ندارد و تمام گروه‌های سنی را گرفتار می‌کند و افرادی که در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.

 این بیماری نه تنها باعث شکل غیرعادی مفاصل می‌شود، بلکه افراد را دچار معلولیت و ناتوانی کرده و طول عمر آنها را بین 10 تا 15 سال کاهش می‌دهد.
کارشناسان معتقدند، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، محافظت از بدن در برابر حملات سرما و رطوبت، انجام تمرینات ورزشی، مصرف کمتر گوشت و مصرف بیشتر سبزیجات است.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تقریبا 355 میلیون نفر امروزه در سراسر جهان به بیماری آرتروز مبتلا هستند که از این تعداد 190 میلیون نفر دچار عارضه اوستئو آرتریت و بیش از 5/16 میلیون نفر نیز دچار آرتریت روماتوئید هستند. که برای تشخیص آن روش‌های مختلفی چون معاینات کلینیکی، آزمایش خون، آزمایش مایع مفصلی، تصاویر رادیولوژی، MRS و CT می‌باشد.

کد خبر 6057

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز