معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: یکی از تحولات خوب دولت دوازدهم انتصاب مدیران شایسته زن بود که توانستیم این انتصابات را از ۵ درصد به حداقل ۲۵ درصد برسانیم.

معصومه ابتکار

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: متاسفانه در بیان دستاوردهای دولت دوازدهم یک وارونه‌سازی اتفاق می‌افتد و می‌خواهند بگویند دستاوردی نبوده که این امر علاوه بر اینکه حق کسانی که در این دولت زحمت کشیدند نیست، حق مردم هم نیست که اطلاعات نادرست به آنها داده شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در نشست با مشاوران وزرا و دستگاه‌های اجرایی کشور در جهت ارائه گزارش پیشرفت شاخص‌های عدالت جنسیتی و ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بیان اطلاعات نادرست و وارونه‌سازی به این منجر می‌شود که مردم نسبت به رای و انتخاب خود احساس پشیمانی کنند. در حالی که تحولات خوبی در دولت دوازدهم اتفاق افتاده و برخی حوادث و مسائل پیش آمده در اختیار این دولت نبوده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ادامه داد: برخی حوادث پیش آمده در این دولت از نظر سطح تصمیم‌سازی و از نظر مداخله عوامل بیرونی و بین‌المللی و محیطی در اختیار دولت نبوده و حتی برخی واقعیت‌ها اجازه ندادند این تحولات به اطلاع مردم برسد و مردم در جریان باشند.

ابتکار افزود: یکی از تحولات خوب دولت دوازدهم انتصاب مدیران شایسته زن بود که توانستیم این انتصابات را از ۵ درصد به حداقل ۲۵ درصد برسانیم. در این زمینه وزارت کشور از جمله بهترین عملکردها را داشت. بسیار مفتخریم که سیاست‌های دکتر روحانی که از روز اول دولت دوازدهم وعده آن را داده بودند، محقق شد.

وی همچنین این را هم گفت که رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت در کنگره «لشگر فرشتگان ۱۷۰۰۰ زن شهید» به صراحت و برای اولین بار به مدیریت زنان به عنوان یکی از دستاوردهای زنان ایرانی اشاره کردند و این امر برای دولت دوازدهم افتخار بزرگی است. 

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت بعدی نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم انتصاب زنان داشته باشد، گفت: این یک واقعیت است که رئیس‌جمهور بعدی بهانه‌ای برای استفاده نکردن از زنان در پست‌های مدیریتی ندارد چراکه هم‌اکنون زنان شایسته فراوانی داریم. ما زنان توانمندی داریم که بسیار عالی در سطوح وزیر، استاندار، معاون وزیر و معاون استاندار و... ظاهر شدند و مسئولیت‌ها را با شایستگی و تجربه طی کردند.

ابتکار همچنین با اشاره به اینکه یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری همسر خود را به عنوان نماینده معرفی کرده است، گفت: این تحول بزرگی است و برای اولین بار است که یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در عمل نشان می‌دهد که برای همسر خود چه جایگاهی قائل است و امیدوارم تمام کاندیداها به این موضوع بیشتر توجه کنند. 

وی با اشاره به حضورش در شورای عالی ورزش وزارت ورزش و جوانان و صحبت درباره تحقق عدالت جنسیتی در ورزش به عنوان یکی از محورهای عدالت جنسیتی، خاطر نشان کرد: ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در ورزش بانوان و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در ورزش قهرمانی و عمومی و همگانی هستیم که در این زمینه دستگاه‌هایی نظیر وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و شهرداری مسئولیت دارند. باید در این زمینه گام‌های موثر و تعیین کننده‌ای برداریم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظه وظایف و مسئولیت‌هایمان را با قوت ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: از زمان تصویب و ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی در ۳۱ استان و سند ارتقای وضعیت زنان در ۳۱ استان، برنامه‌های شاخص‌های عدالت جنسیتی با جهت‌گیری مشخص و عملیاتی و نتیجه محور در دو سطح و برش ملی و استانی در حال اجراست. 

وی ادامه داد: برنامه ملی و ستادی ارتقای وضعیت زنان و خانواده در هر وزارتخانه و دستگاه تصویب شد. برش استانی این برنامه‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها تصویب و اکنون برنامه ملی نیز تصویب و در حال اجراست. سامانه رصد و پایش برنامه‌ها نیز فعال و ورود اطلاعات روی آن برای ما از اهمیت ویژه‌ای‌ برخوردار است که خوشبختانه تمام دستگاه‌ها در حال ورود اطلاعات به سامانه هستند.

ابتکار با اشاره به موافقت‌نامه‌های بین این معاونت و دستگاه‌های دیگر تصریح کرد: این موافقت‌نامه‌ها ۹۰ درصد موفقیت داشته و برخی کارها بیش از ۱۰۰ و حتی ۱۲۰ درصد اجرایی شده است. چراکه در این مسیر از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماعی استفاده کردیم.

او گفت: موافقت‌نامه با جهاد کشاورزی از جمله این موافقت‌نامه‌هاست که ۱۲۰ درصد اجرا شده است.

ابتکار افزود: ما از طریق ارتباط با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد توانستیم این برنامه‌ها را اجرایی کنیم که در کنارش یک جریان اجتماعی و هم‌افزایی نیز شکل گرفت. چراکه انجام این اقدامات با بودجه اندک و اتکا به ابزارهای بروکراتیک اداری و دولتی امکان‌پذیر نیست. 

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری همچنین به دریافت گزارش عملکرد موافقت نامه‌های سال ۹۹ دستگاه‌ها و امضای موافقت‌نامه‌هایی در سال ۱۴۰۰ با برخی دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما مکلفیم درباره اقدامات انجام شده به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. متاسفانه سال‌هاست برخلاف واقع اطلاع‌رسانی‌های نادرست، برنامه تخریبی و جوسازی علیه دولت دوازدهم انجام می‌شود.

ابتکار در پایان گفت: متاسفانه برخی از این جوسازی‌ها از طریق رسانه رسمی انجام می‌شود اما ما موظفیم علی‌رغم مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و پاندمی کووید ۱۹ تحولات و تلاش‌های دولت را اطلاع‌رسانی کنیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر جریان اطلاعات آزاد در دولت اجرا می‌شود و مردم حق دارند به حقایق دسترسی داشته باشند. امیدوارم در این روزهای باقیمانده از دولت دوازدهم کماکان بتوانیم در پیشبرد این برنامه‌ها موفق باشیم.

کد خبر 604995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha