سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فاز چهارم واکسیناسیون عمومی کشور از شهریور شروع می‌شود و تا دی طول می‌کشد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب‌هاوس درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی انتخابات اظهار کرد: ١٠ هزار شعبه اضافه کردیم و انتخابات تا ٢ بامداد ادامه دارد و اثر انگشت زدن را ممنوع کرده‌ایم. ما در وزارت بهداشت یک کرونا هاب داریم و تمام اطلاعات کرونامثبت‌ها در دسترس است و به فرمانداران اطلاعات افراد کرونامثبت را می‌دهیم و می‌توانند با صندوق سیار از این افراد رأی بگیرند.

زمان واکسیناسیون همگانی کرونا در ایران اعلام شد | فراخوان تزریق داوطلبانه واکسن‌های ایرانی در هفته آینده 

رئیسی گفت: اپلیکیشن حوزه‌یاب یا صندوق‌یاب ایجاد شده است تا افراد نزدیک‌ترین حوزه انتخابی را انتخاب کنند و ما خیلی نگران انتخابات ریاست جمهوری نیستیم، بیشترین آسیب و نگرانی ما مربوط به انتخاب شوراها و روستاهاست چراکه افراد در خانه‌ها دور هم جمع می‌شوند و چلوکباب می‌خورند و همین دورهمی‌ها عامل خطر موج پنجم کروناست.

جزئیات مجوز مصرف داوطلبانه واکسن کرونا

وی درباره مجوز مصرف داوطلبانه واکسن کرونا گفت: وزیر بهداشت خبر مجوز مصرف داوطلبانه واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور را اعلام کرد و باید دانست که واکسن پاستور در کوبا فاز سه بالینی را به خوبی سپری کرده و به مردم این کشور تزریق شده است.

وی افزود: هفته آینده فراخوان برای تزریق داوطلبانه واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور اعلام می‌شود و در مرحله نخست ١٠٠ هزار و بعد ٢٠٠ هزار و ٣٠٠ هزار داوطلب واکسینه می‌شوند. در واقع قرار است فاز ۳ با داوطلبان بیشتری سپری شود و به زودی هم می‌توان به نتایج فاز ۳ دسترسی پیدا کرد.

آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در ایران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۴ میلیون و ١٣٧ هزار دوز واکسن تزریق کرده‌ایم و ما ٢ هدف را دنبال می‌کنیم که هدف اول کاهش مرگ و میر است و باید دانست که ٧۴ درصد مرگ و میر در بالای ۶٠ سال است و کادر بهداشت و درمان را در فاز یک واکسینه کرده‌ایم و هیچ پزشک و پرستاری نمی‌تواند ادعا کند که واکسن نزده است و پایان دی امسال تمام گروه هدف دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ما آبان واکسن از کوواکس، چین و هند دریافت کرده‌ایم و یکی از گلایه‌های یونیسف این است که تعهدات کوواکس عملی نشد و واکسن‌سازها به تعهدات عمل نکردند.

وی افزود: ما ۶٠ میلیون دوز واکسن از اسپوتنیک روسیه خریداری کرده‌ایم و ظرفیت تولید ۵ میلیون دوز است و یادمان باشد میزان عرضه و تقاضای واکسن با هم متفاوت است و کانادا سه برابر جمعیت واکسن خریده اما واکسن به میزان کافی دریافت نکرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما ۵٠٠ هزار دوز واکسن از بهارات هند خریداری کرده بودیم و ١٢۵ هزار دوز پارت اول بارگیری و تحویل شد، پارت دوم هم بارگیری شد اما دادستانی هند مانع ارسال به ایران شد و باید دانست بخش خصوصی هم به راحتی نمی‌تواند واکسن بخرد مگر اینکه از طرف دولت معرفی شده باشد. ‌

وی افزود: قراردادهای واکسن مانند معاهده ترکمانچای است و هیچ‌گونه تعهدی برای تحویل واکسن و حق فسخ وجود ندارد و واکسن‌سازها می‌گویند تعهدی درباره عوارض واکسن نداریم البته قراردادهای واکسن برای بیشتر کشورهای دنیا این‌گونه است و تنها برای ما این‌گونه نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فاز سوم واکسن برکت شروع شده است و مقرر شد نتایج فاز اول و دوم واکسن به زودی منتشر شود.

وی افزود: وقتی وارد تولید انبوه واکسن می‌شویم ماجرا فرق می‌کند و یکی از زیرساخت‌های بزرگ با تولید ١۵ میلیون دوز راه‌اندازی شده است و ماه آینده ما به تولید ماهیانه ۵ میلیون دوز رسیده‌ایم و مرداد به ٨ میلیون دوز خواهیم رسید و با واکسن‌های وارداتی ماهیانه ١٠ میلیون دوز خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان خرداد یا نهایت هفته اول تیر ماه بالای ۶٠ ساله‌ها یک دوز واکسن دریافت خواهند کرد و سپس بیماران هموفیلی، دیالیزی، پیوند اعضا و سرطانی واکسینه می‌شوند.

آغاز واکسیناسیون عمومی کشور از شهریور 

وی افزود: در فاز سه راننده‌ها، خلبان‌ها، زندانیان و زندانبان‌ها، مراکز تجمعی، خبرنگاران و سایر مشاغل پرخطر تا اول مرداد واکسینه می‌شوند و فاز چهارم، واکسیناسیون عمومی کشور است و از شهریور شروع می‌شود و تا دی طول می‌کشد. اکنون ظرفیت واکسیناسیون تا ۵٠٠ هزار دوز در روز است و می‌تواند بالاتر برود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری نمایشگاه‌ها و خطر اوج کرونا گفت: روند مجوز نمایشگاه‌ها این است که درخواست‌ها به وزارت بهداشت و کشور داده می‌شود اما مجوز نمایش عمومی مجوز نمی‌دهیم و به نمایشگاه تخصصی مجوز فعالیت می‌دهیم و نمایشگاه برای متخصصان و با تعداد محدود برگزار می‌شود و مجوز عمومی برای نمایشگاه عمومی الکامپ صادر نشده است.

وی گفت: اینکه چرا ما در کارآزمایی بالینی شرکت نکردیم، به دلیل تصمیمات بالادستی بود و در کشور گرفته شد البته ما در کارآزمایی واکسن مشترک ایران و کوبا شرکت کرده‌ایم چراکه با انتقال فناوری بود.

فوتی‌های کرونا تیرماه دورقمی می‌شود

رئیسی گفت: ما روزانه ١٢٠ هزار تست انجام می‌دهیم و این تعداد تست با توجه به شیوع بیماری کافی است و پیش‌بینی ما این است ١٢ روز دیگر مرگ و میر به زیر ١۵٠ نفر می‌رسد و مرگ و میر ١۵ تا ٢٠ روز آینده (از اوایل تیر ماه) ٢ رقمی شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مدیریت هوشمند کرونا گفت: ما طرح محدودیت هوشمند داریم که بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله میزان بیماران سرپایی و بستری رنگ‌بندی را مشخص می‌کنیم و مشاغل را به ۴ دسته تقسیم کرده‌ایم و اختیار به استانداری‌ها برای تشدید محدودیت‌ها داده‌ایم، نه تسهیل.

کد خبر 604862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha