تیم کاوش باستان‌شناسی غار هوتو نخستین و قدیمی‌ترین زیورآلات متعلق به انسان‌های شکارگر دوران باستان در مازندران را همراه با اسکلت یک کودک کشف کرد.

غار هوتو بهشهر

به گزارش همشهری آنلاین، گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران که از فروردین امسال به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی مشغول کاوش باستان‌شناسی غار هوتو در بهشهر است و چندی پیش غار جدیدی را در نزدیکی این غار باستانی کشف کرد، دیروز در کاوش لایه‌های پایینی غار هوتو که متعلق به دوران فراپارینه‌سنگی است اسکلت کودکی را کشف کرد که نشانه‌هایی از انسان شکارگر مازندرانی در دوران باستان به همراه دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، در این کاوش اسکلت کودکی که به صورت نشسته دفن شده کشف شد که بر گردنش گردنبندی با دندان‌های حیوانی درنده که به نظر می‌رسد گرگ است دیده می‌شود.

سیف‌الله فرزانه به همشهری گفت: طبق بررسی‌ها این کودک بین ۶ تا ۸ ماه سن داشت و در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی که بیش از ۱۲ هزار سال قدمت دارد کشف شده است. طبق گزارش سرپرست گروه باستان‌شناسی، جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ‌آمیزی شده و دور تا دور گردن نیز گردنبندی با سه دندان گرگ قرار دارد.

تیم باستان‌شناسی معتقد است تا کنون چنین شواهد غنی از انسان شکارورز در ایران باستان به دست نیامده و این گردنبند احتمالا نخستین کشف باستان‌شناسی ایران با زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر محسوب می‌شود. پیش از این دکتر حامد وحدتی‌نسب و دکتر حسن فاضلی نشلی هر کدام یک عدد استخوان گرگ را در میان کاوش‌های غار و محوطه باستانی کومیشانی به دست آوردند که این اشیاء از داخل قبر به دست نیامد و به‌صورت تکی در میان لایه‌های فرهنگی پیدا شد.

بنا بر اظهارات باستان‌شناسان کشف اسکلت با این گردنبند و با این شکل از تدفین می‌تواند کلید برخی از معماهای باورهای انسان شکارگر محسوب شود.

چندی پیش نیز این هیئت باستان‌شناسی در کاوش‌های خود غار جدیدی به عنوان یکی از سکونتگاه های قدیمی و باستانی شمال ایران را در نزدیکی غار هوتو کشف کرد که به دلیل کشف دو جمجمه شغال آن را غار «شال» به معنی شغال در زبان مازندرانی نامیدند.

کد خبر 604613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha