مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که محورهای ارتباطی استان سیستان و بلوچستان به دلیل وقوع حوادث جاده‌ای و مرگ و میر سرنشینان خودروها اکنون از غیر ایمن‌ترین جاده‌های کشور هستند.

تصادف

به گزارش همشهری آنلاین سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی راه‌های ارتباطی دارای ۲ قرارگاه پلیس راه و ۲ اداره کل راه و شهرسازی در شمال به مرکزیت زاهدان و جنوب به مرکزیت ایرانشهر است که شهرستان‌های شمالی و مرکزی شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز، هامون، زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران و مهرستان زیر پوشش قرارگاه شمال و شهرستان‌های جنوبی ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار زیرپوشش قرارگاه پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارند.

با وجود تفکیک مدیریت‌ راه‌های استان برای کاهش حوادث جاده‌ای باز شاهد وقوع حوادث در محورهای استان و کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از هموطنان سیستانی هستیم.

به عنوان مثال در فروردین امسال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  از وقوع تصادفات مرگبار در محورهای استان به شدت انتقاد کرده و گفته بود که  در ایام تعطیلات نوروز و از ۲۵ اسفندماه ۹۹ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ ۴۴ نفر از هم استانی‌ها بر اثر تصادفات جاده‌ای در سطح استان جان خود را از دست داده‌اند و در همین زمان نیز ۲۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان جان خود را از دست داده‌اند که این نشان می‌دهد تلفات جاده‌ای استان بیشتر از بیماری پرخطر کروناست.

 در فروردین امسال یکی از مرگبارترین حوادث جاده‌ای کشور در یکی از محورهای سیستان و بلوچستان روی داده بود که تعدادی از هموطن ما جان خود را از دست دادند.

این حادثه در محور کورین به سرجنگل روی داد که ۱۴ کشته بر جا گذاشت و پلیس راه شمال استان سیستان و بلوچستان علت وقوع این حادثه  را تجاوز به چپ خودروی پراید و متعاقب آن سرعت بالای خودروی پژو اعلام کرده بود.

سرعت زیاد و غیر مجاز

سرهنگ مصطفی کول زاده، فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان هم سرعت زیاد، انحراف و تجاوز به چپ و سبقت را از دلایل عمده بروز حوادث رانندگی در جاده‌های جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: بیشترین تصادفات به دلیل سرعت زیاد و عدم توجه به جلو اختصاص دارد.

شناسایی ۴۶ نقطه حادثه‌خیز درستان

رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: سال گذشته ۵۳ نقطه حادثه‌خیز در کجورهای استان از سوی ادارات ذی‌ربط مورد بهسازی و اصلاح قرار گرفت، اما در همان مدت ۴۶ نقطه دیگر نیز مورد ارزیابی و کارشتاسی قرار گرفت که پرونده این ۴۶ مورد اکنون در دست بررسی قرار دارد.

عادل گرجی اضافه کرد: اکنون منتظر دستور و رای نهایی در مورد این پرونده‌ها هستیم که در صورت به تصویب رسیدن هر یک از پرونده‌ها، دستورهای لازم برای رفع معایب و اشکالات  درنقاط یاد شده را به ادارات ذی‌ربط ابلاغ کنیم.

 گرجی با بیان اینکه نبود جاده مناسب در استان یکی از عوامل وقوع تصادفات است ادامه داد: اغلب نقاط استان، محورها دوطرفه هستند. در بسیاری موارد جاده‌ها تنگ و باریک است و عبور خودروها با سرعت بالا و سبقت‌های عیر مجاز زمینه ساز تصادفات بالا در جاده‌های استان است.

رئیس اداره مدیریت بحران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان جاده‌های سراوان را از پرحادثه‌ترین محورهای استان یاد کرد و گفت: بیشترین نقاط شناسایی شده حادثه‌خیز مربوط جاده‌های این شهرستان است، اما باید توجه داشته باشیم که مشکل اساسی این محور، تردد غیر مجاز با سرعت بالای خودروهای سوخت‌کش است که بیشترین آمار تصادفات شهرستان و استان مربوط به آنهاست و در اغلب حوادث، شاهد آتش‌سوزی خودرو و مصیبت‌های پس از آن هستیم.

کاهش امنیت جاده‌ای به دلیل تردد سوخت‌کش‌ها

فرماندار سراوان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: تردد خودروهای سوخت‌کشی که قاچاق سوخت می‌کنند، یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات جاده‌ای هستند. زیرا این افراد برای اینکه به دام ماموران قانون نیفتند با سرعت غیر مجاز در محورهای منتهی به مرز که تعداد شان هم کم نیست تردد می‌کنند.   

سعید تجلیلی گفت: تردد انواع خود روهای سوخت‌کش غیرمجاز و قاچاق سوخت باعث نابودی زیرساخت‌های جاده‌ای در محورهای این شهرستان به ویژه در مناطق روستایی شده و همین تخریب‌ها موجب افت ایمنی جاده‌ها شده است.

اجرای طرح راهداری

اکنون طرح راهداری محوری از اردیبهشت ماه امسال در ۴۵۰ کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی محدوده تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال سیستان و بلوچستان توسط ۳۸۵ نیروی راهداری در حال اجراست.

این طرح‌ها با هدف تجمیع اقدامات راهداری و انتقال تجربیات بین همکاران فعال در این حوزه در قالب ۱۳ محور نظیر ساماندهی تابلو و علائم، ساماندهی گاردریل‌ها، حذف و کاهش نقاط پر حادثه، لکه‌گیری، اصلاح شیب شیروانی، ترانشه برداری، پاکسازی و تسطیح حریم، شانه سازی، تعمیر و اصلاح سیستم روشنایی نقطه ای و طولی و تونل‌ها و تنقیه پل‌ها از اردیبهشت ماه سال جاری در محورهای مواصلاتی شمال استان سیستان و بلوچستان شامل محورهای خاش- میرجاوه، زهک -میلک، زاهدان - نهبندان و زابل زاهدان همزمان با سراسر کشور در حال اجراست.

در این طرح مهم ۱۴۵ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری توسط ۳۸۵ نفر نیروی راهدار در حال ارائه خدمات هستند.

محورهای استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت ویژه‌ای در حوزه راهداری محوری برخوردار است  به‌طوری که این طرح راهداری با قوت در محور شریانی چابهار -میلک در حال اجراست.

خط کشی راه‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان هم  اظهار کرد: خط‌کشی راه‌ها از علائم ایمنی محسوب می‌شود که برای افزایش ایمنی محورها، هدایت صحیح وسایط نقلیه و آگاهی دادن به کاربران جاده به‌خصوص در شب، تفکیک باندهای رفت و برگشت و کاهش میزان سوانح رانندگی انجام می‌شود.

ایوب کرد افزود: براین اساس با استفاده از توان اکیپ امانی اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه‌های این اداره کل در ۲ ماه  امسال ۲۹۸ کیلومتر از محورهای استان خط کشی شد.

کرد نصب تعداد ۶۹ فلش و چراغ چشمک‌زن سولار، ساخت ۵۵ متر مربع تابلو اطلاعاتی و کیلومتر شمار و نصب تعداد ۵۹۰ علائم، تابلو و تجهیزات ایمنی در محورهای مواصلاتی را از دیگر اقدامات این اداره کل در ۲ ماه امسال عنوان کرد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اجتماعی کاهش تعداد سوانح جاده‌ای و تلفات جانی و مالی ناشی از آن است که تحقق این هدف علاوه‌ بر افزایش ضریب ایمنی تردد از طریق نصب و نگهداری علائم و تابلوهای مختلف جاده‌ای، با فرهنگ سازی و تشویق کاربران جاده به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 604114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha