سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

با گذشت بیش از دو هفته از اعلام بازگشایی سالن های تئاتر، نگاهی کنیم به تماشاخانه ها و گروه های نمایشی که در شرایط پرخطر کرونا که چشم‌اندازی برای استقبال تماشاگران وجود ندارد، چراغ تئاتر را روشن نگه داشته اند.

تئاتر

آرزو امیرخانی: اگرچه چراغ سالن های نمایش بعد از اعلام بازگشایی دوباره(۱۸ اردیبهشت) هم به روال یک سال گذشته سوسو می زند و تا روزهای پررونق پیشاکرونا فاصله قابل توجهی دارد اما بسیاری از گروه‌های نمایشی با وجود شرایط سخت اقتصادی و ظرفیت پنجاه درصدی سالن ها،ریسک بازی در صحنه را به جان خریده اند تا این چراغ کم سو روشن بماند.

  • فریاد دیوانگان در سالن مشایخی 

«من دیوانه نیستم» عنوان نمایشی است به کارگردانی مرتضی گلچین که هر شب در سالن استاد جمشید مشایخی به روی صحنه می‌رود. این نمایش روایت گر داستان ۴ بیمار روانی است که به دلیل ارتکاب به قتل در یک بیمارستان روانی بستری هستند. یک محقق روانشناس برای تحقیق و بررسی این موارد وارد بیمارستان می شود و ماجرا از اینجا آغاز می شود... این نمایش که به گفته کارگردان آن در مقایسه با اجراهای دیگر و قانون نصف ظرفیت سالن در شرایط کرونایی با استقبال خوبی روبرو شده است از تاریخ ۲۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد  هر شب ساعت ۱۸ روی صحنه می رود. مرتضی گلچین، نیلوفر بابایی، کیمیا محمدی، رضاموسوی، ملینا علیمحمدی، فائزه صاحبی، میلاد صوفی، اویان براتی فر در این نمایش ایفای نقش می کنند.

  • «بوی گوشت آدمیزاد» در دیوار چهارم 

بوی گوشت آدمیزاد نمایشی است به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی که از ۲۶ اردیبهشت تا ۷ خرداد اجرای خود را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز کرده است. این نمایش در واقع روایت انتزاعی زندگی انسان هایی است که در مکان و زمانی نامشخص اسیر و گرفتار شده اند. این اسارات که می تواند ذهنی و درونی باشد از سوی قدرت و نیرویی اعمال می شود که برخی به آن آگاه و برخی بی خبرند...بازیگرانی که این نمایش را همراهی می کنند: نگار افراشته، امیرحسین توانا، محمد رجبیان، مریم شیرازی، مریم محبی، محمد مرادی، علی مولایی است.

از «بوی گوشت آدمیزاد»  تا فریاد «من دیوانه نیستم»

  • دریچه ای به زندگی سخت کولبران در  «مرز»

«مرز» نام نمایشی است به کارگردانی امید اولیایی و نویسندگی حمیدرضا اسدزاده که به زودی در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. این نمایش در قالب مونولوگ و از نگاه یک سرباز مرزبان به روایت زندگی سخت کولبران و مردم مناطق مرز نشین کشور می پردازد...نمایش «مرز» که سال گذشته در تماشاخانه نوفل لوشاتو روی صحنه رفته بود، به دلیل استقبال تماشاچیان برای بار دوم روی صحنه خواهد رفت.

  • خانواده عجیب گومیدان

 نمایش «خانواده گومیدان» به نویسندگی، ژرژ کورتولین  با ترجمه داریوش مودبیان و کارگردانی مهدی شعبانی از ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد هر شب ساعت ۲۰ درسالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می رود. این اثر ۲ کمدی کوتاه از کورتولین کمدی نویس انتهای قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ فرانسه است که نگاه نقادانه  و زبان طنزی دارد به مناسبات  اداری و خانواده. در این نمایش مرد ۵۲ ساله سورچران و نون به نرخ روزخور با هدف اخاذی و تصاحب دارایی خانواده  وارد منزل آنان می‌شود، اما با رفتار غیر قابل پیش بینی افراد این خانواده مواجه می‌شود و در این میان اتفاقاتی می‌افتد... در این اثر نمایشی که فرم صحنه و سبک اجرا در فضای رئال می گذرد؛ آیدا پورموسی، احسان رجب زاده، مهناز زینی و مهدی شعبانی به ایفای نقش می‌پردازند.

  • عشق و گناه در «چهرازی»

«چهرازی» عنوان نمایشی است به نویسندگی مهدی راستی و کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز که از توسل به عشق می گوید این نمایش در آسایشگاهی می گذرد با آدم هایی که به گناه های متفاوتی آلوده شده اند و قرار است ۳ روز دیگر اعدام شوند. در پیچ و خم داستان این نمایش میبینیم که برای زنده ماندن راهی جز بازگشت عشق وجود ندارد... نمایش «چهرازی»  که از۲۲ اردیبهشت در تماشاخانه مهرگان روی صحنه رفته است هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن یک میزبان علاقمندان است. الناز زاهدی، کامبیز نیک آمیز، سحر آژیر، مریم زارعی، ملیکا شاگردی، حسین صفدری، رضا لک، مهدی راستی، درسا علی آبادی، زهرا عسگری، فاطمه آزادخواه، فاطمه آقاپور، اشکان دهقانی، بهار شعرباف، احمدرضا طاهری، ابراهیم موسوی، محمدعرفان باقری، مانی محمدی، متین وکیلی، متین نیکنام در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

از «بوی گوشت آدمیزاد»  تا فریاد «من دیوانه نیستم»

  • غوغای «هجده سالگی» در شهرزاد 

پردیس تئاتر شهرزاد هم این روزها میزبان دو نمایش «هجده سالگی» و «سگ زندگی» است. «هجده سالگی» که با موضوع کودکان کار و از دریچه طنز به تلخی روابط میان آنها می‌پردازد،  نوشته مشترک محسن میرزاخانی و محمد کرمی است که با کارگردانی فردین رحمانپور از ۲۴ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد روی صحنه می رود. امید زندگانی، نوشین تبریزی، مصطفی دارابی، حامد کریوند، آزاده جاوید، هانیه گلپایگانی، محمد کرمی، لیلا فرداد، شعبان حاتمی، کامیار مهدی زاده، نگار والی دوست، آوا مهماندوست، فردین رحمانپور و بازیگران خردسال آرمیتا لطفی، پارسا داداش زاده، سارا داداش زاده بازیگران این نمایش هستند.

«سگ زندگی» هم نام نمایشی است نوشته حمیدرضا اسماعیلی که در سالن صنوبر این مجموعه هر روز اجرا دارد. این نمایش درباره پسر جوانی است که به دلیل مشکلات خانوادگی، دچار تعارضات درونی شده و  این اتفاقات داستان نمایش را پیش می برد. علیرضا اسماعیلی، امیر خشایاری امجدی، نرگس هاشمی، پرتو مهر، انیس سلامی، کیان طایفه، سینا علیزاده، عطیه ملکی، رعنا رحمانی، نفس حسینی، بازیگران این نمایش هستند. این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

  • «یرما»  در «مولوی»

مرکز تئاتر «مولوی» هم با نمایش «شب/خارجی/یرما» به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی از ۲۴ اردیبهشت فعالیت خود را از سر گرفته است. این نمایش که به نوعی در گروه تئاتر مستند - نمایشی قرار می‌گیرد، روایت زنی به نام یرما است که برای آرزویش می‌جنگد و تسلیم قضاوت‌های جامعه نمی‌شود، روایت یرما با روایت‌های مستند بازیگران از زندگی شخصی خود گره می‌خورد. این‌نمایش که بر اساس نمایشنامه «یرما» اثر فدریکو گارسیا لورکا نوشته شده، کاری از مدرسه تئاتر فانوس است که هر روز ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود.

از «بوی گوشت آدمیزاد»  تا فریاد «من دیوانه نیستم»


 

کد خبر 603487

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha