احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منوط به رأی ۷ عضو شورای نگهبان است.

شورای نگهبان

به گزارش همشهری آنلاین شورای نگهبان متشکل از ۶ عضو فقهاست که با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب می شوند. قدیمی ترین عضو فقهای شورای نگهبان در حال حاضر آیت الله احمد جنتی است که از ابتدای تشکیل این شورا از سال ۱۳۵۹ در این نهاد حضور دارد.

جدیدترین عضو فقهای این شورا هم سید احمد خاتمی از روحانیون اصولگراست که آبان ماه سال گذشته با حکم رهبر انقلاب جایگزین مرحوم آیت الله سید محمد یزدی رئیس سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این شورا شد. آیت الله اعرافی را هم می توان از فقهای جدید شورای نگهبان نامید. این خطیب موقت جمعه قم و رئیس سابق حوزه های علمیه در سال ۹۸ با حکم رهبر معظم انقلاب جایگزین آیت الله محمد مومن در شورای نگهبان شد.آیت الله مومن نیز از قدیمی ترین فقهای شورای نگهبان بود که از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمده بود. او از جمله اعضای حاضر در مجلس معروف مجلس خبرگان پس از فوت امام خمینی (ره) برای انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای به رهبری انقلاب بود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی دیگر از اعضای فقهای شورای نگهبان است. او حتما در جبهه ای بود که به  صلاحیت علی لاریجانی رئیس ۳ دوره مجلس شورای اسلامی رای مثبت داده است. آیت الله مهدی شب زنده دار دیگر عضو فقهای شورای نگهبان از سال ۹۲ به عضویت این شورا درآمده و از شاگردان امام خمینی (ره) است و ششمین عضو فقهای شورای نگهبان هم آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی است که انتقادات او به مرحوم آیت الله صانعی زبانزد است.

در بین اعضای حقوقدانان شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی سخنگوی فعلی این شورا شناخته شده ترین عضو است. او با وجود نزدیکی به جریان اصولگرا در مجلس نهم نتوانست رای ورود به شورای نگهبان را بگیرد و در کمال تعجب در مجلس دهم که غلبه اعضای ان با اصلاح طلبان بود موفق شد مجددا به عضویت شورای نگهبان درآید. محمد دهقان دیگر عضو اصولگرای فقهای شورای نگهبان است او نیز در مجلس دهم با رای این مجلس اصلاح طلب به عضویت شورای نگهبان درآمد. او رئیس ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف بود و در سال ۹۸ با پیشنهاد آیت الله ابراهیم رئیسی به مجلس به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد.

هادی طحان نظیف جوان ترین عضو فقهای شورای نگهبان است؛ اظهارات او بعد از ثبت نام ها مبنی بر اینکه نامزدهای نهایی انتخابات حدود ۷ تا ۱۰ نفر هستند کمی جنجال برانگیز شد و کدخدایی مجبور به توضیح در این باره شد. او در سال ۹۸ با معرفی آیت الله رئیسی به مجلس؛ توانست از مجلس اصلاح طلب برای عضویت در جمع فقهای شورای نگهبان رای بگیرد.

سید فضل الله موسوی دیگر عضو حقوقدانان شورای نگهبان هم پیش تر عضو نماینده مجلس هفتم بود. او با فهرست ائتلاف آبادگران به این مجلس رفت؛ ائتلافی که چهره هایی مثل علیرضا زاکانی و غلامعلی حداد عادل را داشت. سیامک ره پیک قائم مقام شورای نگهبان و دیگر عضو دیگر این شوراست.  و آخرین عضو حقوقدان شورای نگهبان هم محمد حسن صادقی مقدم است. او قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه بوده است.

پیش از این عباسعلی کدخدایی درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.

کد خبر 603398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha