مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

کارخانه سیمان غرب یکی از صنایع موفق استان کرمانشاه است که در جوار کوه‌های «پرآو» واقع شده است اما این کارخانه به عنوان یکی از صنایع آلاینده محیط زیست استان هم به شمار می‌رود.

سیمان غرب

فرحناز چراغی- همشهری آنلاین:

به گزارش همشهری آنلاین، کارخانه سیمان غرب در سال ۱۳۵۶ با ظرفیت ۲۰۰۰ تن تولید در روز در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید و با اجرای پروژه افزایش ظرفیت در سال ۱۳۸۶ ظرفیت کارخانه به ۴۰۰۰ تن افزایش یافت.

۱۸ مگاپروژه و ۲۵ ریز پروژه برای مسیر ۳۲ کیلومتری کریدور گردشگری بیستون به طاق بستان در نظر گرفته شده است و درحالی که این روزها فاز مطالعاتی کریدور گردشگری بیستون به طاق‌بستان به مراحل پایانی خود رسیده، یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه محیط زیست‌ آلودگی‌های ناشی از کارخانه سیمان غرب در این منطقه گردشگری و به‌ویژه منطقه حفاظت شده چالابه است.

هرچند مسئولان محیط زیست استان از نصب فیلترهای تصفیه و پالایش آنلاین کارخانه سیمان غرب خبر می‌دهند اما اهالی منطقه و فعالان زیست محیطی از آلودگی‌های این واحد صنعتی در استان کماکان گلایه‌ دارند.

یک فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: غلظت دود خروجی از دودکش‌های کارخانه سیمان غرب و بوی بد آن، بدون تردید آلودگی‌های زیست‌محیطی را در پی خواهد داشت.  

"هوشمند رضایی" با اشاره به اجرای کریدور گردشگری بیستون به طاق‌بستان در منطقه، می‌افزاید: بوی نامطبوع و گازهای خروجی از دودکش‌های این کارخانه سمی و بر سلامت مردم منطقه، پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه و...تاثیر منفی داشته و دارد. بدون شک کارخانه سیمان غرب در اجرای کریدور گردشگری بیستون _ طاق‌بستان مشکلاتی را به‌وجود خواهد آورد.  

رضایی ادامه می‌دهد: غبار و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برروی گیاهان اثر گذاشته و باعث تخریب مراتع و جنگل‌ها شود.

سهم صنایع در آلودگی هوای کرمانشاه

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در نشستی از تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوای کرمانشاه خبر داد که با هدف تعیین سهم آلاینده‌ها انجام می‌شود.  

به گفته فریدون یاوری ۶۵ تا ۷۵ درصد از آلودگی هوای کرمانشاه از وسایل نقلیه و ۲۰ درصد نیز به بخش صنعت و سایر بخش‌ها برمی‌گردد. وی اضافه می‌کند: نیروگاه بیستون و دوکارخانه سیمان بیشترین سهم مصرف مازوت را در استان دارند که سال گذشته به دلیل مصرف این سوخت توسط این صنایع دو روز بحرانی در استان داشتیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی کارخانه سیمان غرب می‌گوید: غبار و دود خروجی از کارخانه سیمان غرب استاندارد است و مردم نگرانی از بابت آلایندگی محیط زیست توسط این کارخانه نداشته باشند.

فرحناز اقبالی در گفت و گو با همشهری با تاکید بر اینکه سیستم غبارگیری سیمان غرب دارای الکتروفیلترهای قوی است، می‌افزاید: این کارخانه سیستم مدیریت زیست محیطی دارد.  

وی ادامه می‌دهد: در حالت عادی این سیستم کار می‌کند اما گاهی به دلیل نوسانات برق الکتروفیلتر از مدار خارج و یک ماده شبیه دود از خروجی دودکش‌های کارخانه خارج می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه می‌گوید: آن ماده که از دودکش کارخانه خارج می‌شود در واقع دود نیست بلکه کلینکر است. کلینکر گران‌ترین ماده کارخانه است که در تولید سیمان استفاده می‌شود. خروج این ماده از دودکش‌های کارخانه به ضرر خود کارخانه است. گاهی این اتفاق حدود ده دقیقه رخ می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: خروجی دودکش کارخانه سیمان بصورت آنلاین اندازه گیری می‌شود و اداره کل محیط زیست استان و سازمان حفاظت محیط زیست روی خروجی دودکش‌های این کارخانه به طور مستقیم کنترل دارد. از طرفی کارخانه‌های صنعتی از جمله کارخانه سیمان غرب محدوده استاندارد دارند و در صورت بروز هر نوع مشکل، خود آنها مشکل را رفع می‌کنند.

اقبالی در ادامه درباره واگذاری اراضی حفاظت شده در طرح گردشگری بیستون_ طاق‌بستان نیز می‌گوید: مطابق ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه واگذاری اراضی در مناطق چهارگانه تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست استان ممنوع است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست کرمانشاه بیان می‌کند: مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تابع قوانین و مقررات ویژه‌ای هستند. اجرای هر نوع طرح گردشگری و ساخت و سازی با اخذ مجوزهای لازم از سازمان مقدور بوده و اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق حفاظت شده تنها در قالب گلگشت با شرایط خاص و با تایید دفتر زیستگاه سازمان محیط زیست امکان‌پذیر است.

اقبالی می‌افزاید: تاکنون هیچ‌گونه مجوزی به منظور ایجاد طرح‌های گردشگری از سوی این اداره کل صادر نشده است و فقط تا به امروز یک طرح به دفتر زیستگاه ارسال شده که پذیرفته هم نشد.

کد خبر 603389
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha