مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

با شرایط خشکسالی و جمعیت دامی بالا در آذربایجان غربی، قاچاق علوفه به خارج از استان به معضلی جدی برای صنعت دامداری این منطقه مبدل شده است.

ذخیره علوفه

سید مرتضی احمدپور – همشهری آنلاین:

آذربایجان غربی با وجود اینکه 6 درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود اما بیش از 8 درصد محصولات دامی و لبنی کشور در این استان تولید می شود.سالانه نزدیک به 400 هزارتن شیر دراین استان تولید می شود و بیش از 11 میلیون دام سبک و سنگین در این استان وجود دارد. این جمعیت دامی بزرگ نیاز علوفه ای و تغذیه ای قابل توجهی دارند که عمده علوفه از خود استان و مراتع آن به  دست می­آید.

اما امسال با کاهش بارندگی و پدیده خشکسالی افراد سودجو اقدام به خروج و قاچاق علوفه از این استان به استانهای دیگر و فروش با قیمت بالاتر می­کنند.

به صرفه نبودن نگهداری دام و فروش علوفه

محمد جواد باقرزاده ، دامدار اشنویه ای با بیان اینکه کاهش علوفه موجب کاهش قیمت دام هم شده اظهار می­‌کند: نگهداری دام با علوفه بسته ای 30 هزار تومان به صرفه نیست و بسیاری از دامداران اقدام به فروش دام های زنده خود می کنند که اغلب شامل دام های سبک می­شود.

وی ادامه می­‌دهد: فروش دام زنده به خارج از کشور که اغلب  به صورت قاچاق از راه های کوهستانی صورت می گرفت هم محدود شده و از طرف دیگر ممنوعیت چرا در برخی مراتع که با هدف اصلاح خاک صورت می گیرد، دامداران را بیش از گذشته تحت فشار گذاشته و آنان برای تامین مخارج زندگی عادی خود به دام سودجویان و دلالان علوفه افتاده اند.

ممنوعیت فروش علوفه به خارج از استان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان در همین زمینه می­‌گوید: حضور واسطه ها وافراد سودجو و خرید کاه و کلش خارج از عرف و انتقال آن به خارج از استان هشدار جدی برای مدیریت علوفه مصرفی استان در ماه های آینده است.

پرویز بستانچی  ادامه می­‌دهد: برای  حمایت از دامداران داخل استان از فروش کاه و کلش به واسطه ها و قاچاق آن به خارج از استان جلوگیری میشود و باتوجه به شرایط خشکسالی پیش آمده و کمبود احتمالی علوفه برای دامداران و عشایر استان، این سازمان با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی تا اطلاع ثانوی خروج هرنوع علوفه دامی به خارج از استان ممنوع اعلام شده اما جابجایی داخل استان مانعی ندارد.

وی تصریح  می‌­کند: تمام خودروهایی که علوفه قاچاق حمل می کنند توقیف و بار مربوطه به انبار جهاد کشاورزی انتقال داده می شود و در زمان مقتضی بر اساس دستورالعمل‌ها به دامداران بر اساس نرخ مصوب جهت استفاده تحویل داده می شود.

کد خبر 603148

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha